Week van de Migraine wil negatieve sfeer rond migraine doorprikken

• Bijna 4 op 10 Belgische migrainepatiënten weet niet dat hij/zij aan migraine lijdt. • 6 op 10 vindt de ziekte gênant, 1 op 3 stuit op onbegrip op het werk. ​ • Toch doet 1 op 4 de ziekte af als niet ernstig

Op 23 mei start in de Belgische apotheken de ‘Week van de Migraine’. Een recente bevraging van het marktonderzoeksbureau GfK[1] toont aan dat 6 op 10 Belgische migrainelijders (57%) de aandoening gênant vindt. De helft van de patiënten stopt bij een migraineaanval, die ettelijke uren tot dagen kan aanhouden, alle activiteiten en zondert zich af. Toch doet 1 op 4 de aandoening af als niet ernstig. De campagne wil het negatieve aura dat rond migraine hangt doorprikken door migrainelijders en hun omgeving op een laagdrempelige manier te informeren over de symptomen en de uitlokkende factoren. Omdat apothekers voor migrainelijders vaak een eerste aanspreekpunt zijn, kunnen zij een sleutelrol spelen in het verschaffen van laagdrempelige informatie en advies.

Daarom loopt van maandag 23 tot en met zaterdag 28 mei de ‘Week van de Migraine’ in de Belgische apotheken.

“Door in de apotheek op een correcte manier informatie te verschaffen over de symptomen en de uitlokkende factoren van migraine, hopen we de kennis te verhogen en zo de negatieve waas die rond de aandoening hangt, te verminderen”, zegt Alain Chaspierre van de Algemene Farmaceutische Bond (APB).

De campagne wordt voor de vierde keer op rij georganiseerd door OPHACO[1], APB en GSK Consumer Healthcare.

Migraine, een aandoening die lang kan blijven sluimeren

De afgelopen twaalf maanden had 17 procent van de Belgen last van migraine. Ongeveer 1 op 5 migrainelijders heeft wekelijks minstens één aanval.

“Dat is veel. Bovendien laat 45% van de patiënten zijn migraine niet vaststellen door een arts of specialist, waardoor de ziekte lang kan blijven sluimeren in het leven van mensen”, stelt Prof. Dr. Jan Versijpt, neuroloog aan het UZ Brussel.

Niet toevallig staat migraine al 23 jaar lang op de zesde plaats in de top 10 van ziektes die het meest impact hebben op het leven van patiënten[2], voor o.a. diabetes, schizofrenie en angststoornissen.

Omdat er zo’n groot gebrek is aan kennis over de symptomen en uitlokkende factoren van migraine onder zowel patiënten, apothekers als het grote publiek, weten 4 op 10 migrainelijders niet dat ze aan de ziekte lijden. Dat gebrek aan kennis leidt tot onbegrip. Zo vindt 30% van de migrainelijders dat er onbegrip is op het werk en verbergt één op drie zelfs een aanval voor zijn collega’s (33%).

“Die negatieve perceptie, gekenmerkt door het gevoel van schaamte en het niet ernstig nemen van de ziekte, willen we met deze 4de editie van de week van de migraine bijsturen”, zegt Dr. Jan Versijpt.

Isolde Lasoen drumt en zingt met migraine

Isolde Lasooen, drumster en zangeres bij DAAN en bij Isolde et les Bens, weet maar al te goed welke impact migraine kan hebben op haar alledaags functioneren.

“Naast de helse pijn zijn gevoeligheid voor licht, geluid en geuren voor mij de voornaamste symptomen van migraine, alsook misselijkheid en algehele zwakte. Soms moet ik gaan drummen terwijl ik een migraineaanval heb. Dan ga ik zo laat mogelijk naar het festival of de soundcheck. Dan is het echt wel afzien, maar mijn lijf draait dan op overlevingsmechanisme en ik krijg dan even een adrenalinestoot. Maar daarna krijg je het wel dubbel zo dik in je gezicht gesmeten."

De ‘Week van de Migraine’ wil de drempel naar correcte informatie over de symptomen en uitlokkende factoren van de aandoening verlagen, door apothekers te ondersteunen in hun rol als laagdrempelige adviesverleners. De organisatoren van de ‘Week van de Migraine’ stellen gratis een informatiebrochure, een migrainetest en een migrainedagboek ter beschikking in de Belgische apotheken.

“Dat een initiatief als de week van de migraine de apotheker ondersteunt in het beter informeren over migrainesymptomen en de uitlokkende factoren, kan ik alleen maar toejuichen,” zegt Isolde Lasoen.

Via de migrainetest kan de apotheker helpen om een eerste indicatie te geven over de aard van de hoofdpijn. Uit recent onderzoek blijkt dat 51% van de migrainepatiënten graag zo’n migrainetest zou doorlopen.

“Een opvallend cijfer”, weet ook Marc-Henry Cornély, Secretaris-Generaal bij Ophaco. “Dat betekent dat de helft van de migrainepatiënten twijfelt of ze aan hoofdpijn of aan migraine lijden. Een migrainetest kan een eerste indicatie geven”.

In het migrainedagboek kan de patiënt bijvoorbeeld gedurende één maand de pijnintensiteit en frequentie van zijn aanvallen bijhouden. “Daardoor krijgen patiënten een correcter ziektebeeld”, aldus Alain Chaspierre. “Door je migraineaanvallen in kaart te brengen, kan je de voor jou relevante uitlokkende factoren identificeren en leren vermijden”. Die zijn heel divers: 44% van de migrainepatiënten geeft emotie aan als voornaamste uitlokkende factor, 35% vermoeidheid, 25% hormonale redenen, 23% een gebrek aan slaap en 11% bepaalde voeding.

De symptomen die migrainepatiënten het vaakst met hun aandoening associëren zijn overgevoeligheid voor licht (84%) en geluid (73%), vermoeidheid (71%), pijn aan één kan van het hoofd (62%), misselijkheid of overgeven (59%).

###

NOOT AAN DE REDACTIE

Als bijlage vindt u:

  • Een infographic over de week van de migraine
  • Een videogetuigenis van Isolde Lasoen
  • Een factsheet met meer achtergrondinformatie over migraine

De ‘Week van de Migraine’ wordt georganiseerd door:

Algemene Pharmaceutische Bond (APB)

APB is de nationale federatie van zelfstandige officina-apothekers.  Meer dan 4 publieke Belgische apotheken op 5 zijn aangesloten en worden er door hun lokale beroepsvereniging vertegenwoordigd. Naast de verdediging en de promotie van het beroep bij alle stakeholders van de gezondheidssector, biedt APB aan zijn leden een brede waaier van diensten en middelen die hen ondersteunen in de dagelijkse uitoefening van hun beroep. Parallel ontwikkelt APB talrijke onderzoeksactiviteiten voor het ontwikkelen van nieuwe diensten in de apotheek die een positieve bijdrage leveren tot de volksgezondheid. APB kan rekenen op een honderdtal medewerkers die allen eenzelfde doel voor ogen hebben: de meerwaarde van de zelfstandige apotheker voor de gezondheid van zijn patiënt ontwikkelen, ontplooien en ondersteunen. www.apb.be

Vereniging der Coöperatieve Apotheken van België (OPHACO)

De Vereniging der Coöperatieve Apotheken van België (OPHACO) is de erkende beroepsvereniging van ondernemingen met als doel het verlenen van diensten, geneesmiddelen en andere gezondheidsproducten aan de patiënten hebben en dit aan de meest correcte voorwaarden. Ophaco heeft een netwerk van 620 voor het publiek opengestelde apotheken en meer dan 1.200 apothekers. OPHACO is lid van de Europese Unie der Sociale Apotheken (EUSA) (www.eurosocialpharma.org), die 2.000 stadsapotheken verenigt die dezelfde waarden en doelen beogen. Ze bevinden zich in België, Frankrijk, Italië, Nederland, Polen, Portugal, Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. www.ophaco.org.

GSK Consumer Healthcare

GSK – één van ‘s werelds toonaangevende onderzoek gebaseerde farmaceutische en gezondheidsbedrijven – zet zich in voor de verbetering van de kwaliteit van mensenlevens zodat zij een actiever leven kunnen leiden, zich beter voelen en langer leven. Meer informatie op www.gsk.be

[1] Bevraging in 2016 i.o. van GSK Consumer Healthcare bij 1.054 Belgen die hoofdpijn of migraine rapporteerden. Na bevraging werden 716 patiënten geklasseerd (volgens de criteria van de International Headache Society of IHS) als hoofdpijnlijder en 416 als migrainelijder

[2] Vereniging der Coöperatieve Apotheken van België

[3] Global, regional, and national incidence, prevalence, and years lived with disability for 301 acute and chronic diseases and injuries in 188 countries, 1990 - 2013: a systematic analysis for the Global burden of Disease Study 2013.

20160519---Final-Presentation.pptx

PPTX - 14 Mb

Backgrounder_NL.pdf

PDF - 590 Kb

Jordy Van Overmeire

Ketchum Brussel

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Ketchum

Ketchum is an international PR consulting agency, located in Brussels, with a focus on corporate clients. We offer you communication solutions with a twist: creative and out of the box. If you’re looking for fresh and new ideas to solve topical problems, Ketchum is your perfect match.  
 

Neem contact op met

Scheldestraat 122 Brussel

ketchum.brussels