Week van de Migraine helpt taboe op het werk en in de samenleving te doorbreken

- Première: de Migraine Experience, zintuiglijke ervaring van een gesimuleerde migraineaanval, doorkruist België ​ - Patiënten getuigen over hun ervaringen op www.weekofmigraine.be

Op 15 mei start in de Belgische apotheken de ‘Week van de Migraine’. De vijfde editie van deze sensibilisatiecampagne rond migraine roept dit jaar patiënten op om hun migraine niet langer te verbergen op het werk. Hoewel 1 op 5 Belgen in zijn leven minstens één keer met de aandoening in aanraking komt, verbergt de helft van de migrainelijders zijn of haar aandoening voor collega’s en werkgever. Deze campagne is een initiatief van het farmaceutisch bedrijf GSK in samenwerking met de apothekersverenigingen APB (Algemene Pharmaceutische Bond) en OPHACO (Office des Pharmaciens Coopératives de Belgique).

De Wereldgezondheidsorganisatie plaatst migraine op de zesde plaats in de lijst van ziektes die de langstdurende impact op het leven van patiënten hebben, voor o.a. diabetes (7) en angststoornissen (9)[1]. Toch blijft de drempel om met collega’s over de aandoening te spreken te hoog voor 41% van de vrouwelijke en 61% van de mannelijke patiënten. Daarom trekken de organisatoren van de ‘Week van de Migraine’ dit jaar de campagne open naar bedrijven.

“Collega’s hebben er begrip voor wanneer ik me minder kan concentreren door een migraineaanval, maar dat begrip wordt moeilijk volgehouden wanneer de gevolgen te lang aanhouden. En migraine is een onzichtbare ziekte. Zeg nu zelf, hoe empathisch zou jij zijn als je die hamer in mijn hoofd niet zelf kan zien?” merkt Griet op, al 15 jaar migrainepatiënte.

De cijfers geven haar gelijk: een derde van de patiënten denkt dat collega’s geen begrip hebben voor migraine. De helft denkt zelfs dat migraine negatief gepercipieerd wordt door niet-migrainelijders en 57%2 schaamt zich voor z’n ziekte.

Het videogetuigenis van Griet, en van andere migrainepatiënten, kan op YouTube bekeken worden: www.weekofmigraine.be.

Mimi Lamote, CEO van kledingmerk Mayerline en zelf al 35 jaar migrainepatiënte, juicht het initiatief toe. “Mayerline ondersteunt graag dit initiatief. Migraine moet bespreekbaar zijn op de werkvloer. Alleen zo kunnen we het onbegrip wegwerken. Ik kan me nauwelijks inbeelden dat mijn medewerkers een aanval zouden verbergen of zich erover zouden schamen. Ik weet als geen ander hoe groot de impact van migraine op het alledaags functioneren van patiënten is.

Het verbergen van een migraineaanval kent een aantal oorzaken. Bijna 4 op 10 (38%) patiënten brengt migraine niet ter sprake op het werk omdat ze denken dat collega’s de aandoening niet begrijpen (38%) of omdat ze het gevoel hebben alleen maar te klagen (43%). 1 op 4 patiënten voelt zich tijdens een aanval schuldig ten opzichte van collega’s (24%).

Een campagne in de Belgische apotheek en de bedrijfswereld

De Week van de Migraine gaat van start in de Belgische apotheken vanaf maandag 15 mei. APB én OPHACO beklemtonen het belang van de apotheker in het maatschappelijke debat rond migraine. De apotheker vormt vaak het eerste aansprekingspunt van een patiënt. Hij kan een eerste indicatie geven van de hoofdpijnvorm en de patiënt eventueel doorverwijzen naar een arts.

In de apotheken zullen er, naast de campagneposters, ook informatiebrochures over migraine liggen. Migrainetesten zijn beschikbaar zodat migrainelijders met klachten samen met hun apotheker de lijst kunnen overlopen en hun symptomen een naam geven.

Maar de campagne reikt dit jaar ook expliciet de hand naar de bedrijfswereld. Mimi Lamote is met Mayerline slechts één van de ondersteunende partners. Ook PepsiCo, Mensura, Partena, essent.be en IBM engageren zich om de migraineproblematiek bespreekbaar te maken op de werkvloer. Dat doen ze door het ondertekenen van een charter waarin ze het migraineprobleem erkennen en hun medewerkers oproepen hun aandoening niet langer te verbergen. Andere bedrijven of organisaties kunnen dat ook door de campagnematerialen te downloaden op de website  www.apotheek.be/nieuws/week-van-de-migraine-2017.

Migraine Experience

Tijdens de Week van de Migraine, van 15 tot 20 mei kunnen mensen die niet aan migraine lijden de aandoening ervaren in de ‘Migraine Experience’. Deze migrainesimulator laat mensen toe migraine te ervaren, zonder de pijn. Het doel van deze zintuiglijke ervaring is de voorzet te geven om de dialoog te starten en het onbegrip rond de ziekte op te heffen. De ‘Migraine Experience’ zal op verschillende publieke plaatsen en bij een aantal partnerbedrijven geplaatst worden.

 

Stad

Datum

Uur

Adres

 

Antwerpen

15 mei 2017

9u – 17u00

Theaterplein

 

Brussel

16 mei 2017

9u – 11u30

Place Madou

 

Kortrijk

17 mei 2017

9u – 11u30

Veemarkt

TBC

Gent

17 mei 2017

13u30u – 18u30

Korenmarkt

 

Mons

19 mei 2017

13u – 18u30

Place des Grands Prés

 

 

NOOT AAN DE REDACTIE

De organisatoren trapten vandaag de campagne af met een rondetafelgesprek in de kantoren van APB. Patiënten, werkgevers, apothekers, bedrijfsartsen en neurologen gingen er in gesprek over de impact van migraine op het werk.

De volgende personen namen deel aan het rondetafelgesprek:

  • Griet en Juliette, patiëntes;
  • Mimi Lamote, CEO Mayerline en patiënte ;
  • Dr Gianni Franco, neuroloog, CH de Dinant, President-EpIC (Together for the brain), Vice President Belgian Brain Council;
  • Prof Jan Versijpt, UZ Brussel;
  • Dr Peter Winderinckx, arbeidsgeneesheer Mensura;
  • Jan Depoorter en Alain Chaspierre, woordvoerders APB.

Op 15 mei bezorgen we u een rapport met de voornaamste conclusies en opvallendste quotes van de rondetafel.

De cijfers in bovenstaand persbericht zijn afkomstig uit twee studies die GSK Consumer Health door het onderzoeksbureau GfK in 2015 en 2016 liet uitvoeren. 2016: bevraging i.o. van GSK Consumer Healthcare bij 1.054 Belgen die hoofdpijn of migraine rapporteerden. Na bevraging werden 716 patiënten geklasseerd (volgens de criteria van de International Headache Society of IHS) als hoofdpijnlijder en 416 als migrainelijder. 2015: bevraging i.o. van Novartis Consumer Health – a GSK Healthcare Company bij 1000 Belgen die hoofdpijn of migraine rapporteerden. Na bevraging werden 608 patiënten geklasseerd (volgens de criteria van de International Headache Society of IHS) als hoofdpijnlijder en 392 als migrainelijder.

[1] The Lancet, 2016

 

Persbericht Week van de Migraine 2017

PDF - 345 Kb

Week van de Migraine Poster A2

PDF - 302 Kb

Week van de Migraine Poster A3

PDF - 272 Kb

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Ketchum

Ketchum is an international PR consulting agency, located in Brussels, with a focus on corporate clients. We offer you communication solutions with a twist: creative and out of the box. If you’re looking for fresh and new ideas to solve topical problems, Ketchum is your perfect match.  
 

Neem contact op met

Scheldestraat 122 Brussel

ketchum.brussels