Vierde editie ‘Week van de Migraine’ wil negatieve sfeer rond migraine doorprikken
Campagne zet apotheker centraal in het bieden van laagdrempelige informatie over symptomen en uitlokkende factoren
De vierde editie van de week van de migraine loopt van maandag 23 mei tot en met zaterdag 28 mei in de Belgische apotheek. De campagne wil migrainelijders via apothekers op een laagdrempelige manier informeren over de uitlokkende factoren en symptomen van migraine. De campagne hoopt om zo het negatieve aura dat rond migraine hangt, te doorprikken. Apothekers worden aangemoedigd om hun rol als eerste aanspreekpunt op te nemen, en worden hierbij ondersteund door de nodige informatie en tools.
GSK Consumer Health en de apothekersverenigingen APB en Ophaco zetten ook dit jaar hun schouders onder de campagne.
De campagne voorziet de apotheker van de volgende materialen:
- Migrainetest – De apotheker kan samen met de patiënt de migrainetest doorlopen en een eerste aanwijzing geven of de patiënt migraine of een ander type hoofdpijn heeft. Uit een studie van marktonderzoeksbureau GfK is gebleken dat 51% van de migrainepatiënten graag een migrainetest zou doorlopen als eerste aanwijzing voor migraine of een andere hoofdpijnvorm.
- Informatiefiche – Een informatiefiche met een handig overzicht van de verschillende types primaire hoofdpijn.
- Migrainedagboek – De apotheker kan de migrainelijder een dagboek overhandigen waarin de patiënt het verloop van zijn migraineaanvallen kan noteren. Zo krijgt de apotheker, arts of specialist een beter overzicht en kan hij patronen identificeren. Onderzoek van GfK heeft aangetoond dat 46% van de migrainelijders graag een dagboek zou ontvangen.
** Bevraging in 2016 i.o. van GSK Consumer Healthcare bij 1.054 Belgen die hoofdpijn of migraine rapporteerden. Na bevraging werden 716 patiënten geklasseerd (volgens de criteria van de International Headache Society of IHS) als hoofdpijnlijder en 416 als migrainelijder.