“Verschillende duurzame klimaatoplossingen combineren is de boodschap”

Viessmann onderstreept op Batibouw het belang van duurzame klimaatoplossingen voor particulieren en bedrijven

Persdossier Viessmann – Batibouw 2017: Hal 12 – Stand 12 117

• Vitodens 200-W, een nieuwe generatie condenserende gaswandketels
  • Vitovalor 300-P, milieuvriendelijke brandstofceltechnologie voor eengezinswoningen
  • Vitocal 250-S, de ideale hybride aanvulling op een bestaande ketel
  • Vitocrossal 100, compacte gascondensatieketel voor grotere vermogens

Naar goede gewoonte tekent Viessmann, producent van energie-efficiënte klimaatoplossingen ook dit jaar present op Batibouw 2017. Het bedrijf bewijst dat niet alleen bedrijven, maar ook particulieren hun steentje kunnen bijdragen om de klimaatdoelstellingen te halen. “Met de technologie en de innovaties van Viessmann kunnen we die doelstellingen op het niveau van de particuliere woning nu al halen,” aldus Patrick O, CEO van Viessmann Belgium.

De energiemix van de toekomst bestaat uit een reeks complementaire, duurzame energiebronnen en –opwekkingsmethoden, die samen het verschil kunnen maken. Viessmann, dat zich op Batibouw traditioneel positioneert als totaalaanbieder van duurzame klimaatoplossingen, wil duidelijk maken dat zo’n aanpak ook voor particulieren de juiste is.

Patrick O: “Afhankelijk van de situatie zijn er verschillende duurzame oplossingen mogelijk.” Door een verouderde ketel te vervangen door een toestel met brandstofceltechnologie, produceer je naast warmte ook je eigen elektriciteit. Een andere mogelijkheid bestaat erin om bij een ketel die nog een behoorlijk rendement haalt een warmtepompmodule toe te voegen, om zo een hybride verwarming te verkrijgen. Combineer dat met zonnepanelen, en reken zelf maar je winst uit. Zowel voor het milieu, als voor je portemonnee.”

Brandstofceltechnologie: nu ook bij u thuis

Viessmann zet dat standpunt kracht bij door onder andere uit te pakken met de Vitovalor 300-P. Dit revolutionaire toestel combineert een klassieke gascondensatieketel met een brandstofcelmodule, die ervoor zorgt dat je naast warmte ook elektriciteit kan opwekken. Particulieren kunnen genieten van de expertise die Viessmann heeft opgebouwd met betrekking tot warmtekrachtkoppeling.

“Met de stijgende prijzen voor elektriciteit in het achterhoofd, is het bovendien geen overbodige luxe dat gezinnen zelf in een groot deel van hun elektriciteitsverbruik kunnen voorzien,” aldus Patrick O. “Met onze brandstofceltechnologie wek je zo’n 15 kWh per dag op: dat is voldoende voor de basisbehoeften in de meeste nieuwe of gerenoveerde eengezinswoningen.”

Met een bestaande ketel een hybride installatie bouwen

Ook voor de latere uitbreiding van reeds geïnstalleerde condensatietoestellen biedt Viessmann het gepaste systeem om op een duurzame manier een zo groot mogelijk rendement uit je verwarmingsoplossingen te halen. De Vitocal 250-S split-unit lucht/water-warmtepomp voor hybride werking kan gecombineerd worden met zowel wandgemonteerde als staande verwarmingstoestellen voor stookolie of gas met een vermogen tot maximaal 30 kW condensatieketel.

ErP leidt ons naar duurzaam energieverbruik

Op Europees vlak is de ErP-regulering voor energie-gerelateerde producten nu al iets meer dan een jaar in voege. Dat betekent dat klassieke, minder efficiënte verwarmingsoplossingen plaats moeten ruimen voor nieuwe toestellen die met hun innoverende technologie het verschil kunnen maken. De nieuwe Vitocrossal 100 middelgrote condenserende gas-vloerketel weet daar een treffend antwoord op te bieden.

Connectiviteit: verbinding maken met de toekomst

We kunnen er niet omheen: de huidige samenleving draait op data, en allemaal zijn we op één of andere manier met het internet verbonden. Ook producten worden met elkaar verbonden via een heus internet der dingen.

“Laat woningverwarming nu net één van de gebieden bij uitstek zijn waar geconnecteerde toestellen écht een meerwaarde kunnen bieden,” zegt Patrick O.

De nieuwe generatie condenserende gaswandketels van Viessmann, de Vitodens 200-W gasketels, komen met een optionele wifi-adapter Vitoconnect, waardoor de ketel eenvoudig verbinding kan maken met het thuisnetwerk en gebruikers het toestel zo kunnen besturen via een app. Die realtime-monitoring verhoogt niet alleen het comfort, het zorgt ook voor een lager energieverbruik.

Patrick O: “Neem nu een simpel voorbeeld: als je onverwacht later thuiskomt door fileproblemen, dan kan je via de app regelen dat de ketel ook wat later aanslaat. Bovendien kan je je installateur zo ook vanop afstand laten meevolgen.”

Groene huizen, groene economie

Dat het klimaat steeds prominenter onder de aandacht komt mag blijken uit de belangstelling voor klimaattoppen en investeringen in hernieuwbare energie. Viessmann ziet dat andere bedrijven dat ook hebben gesnapt.

Patrick O: “het zegt genoeg dat maar liefst 300 Amerikaanse multinationals er in een open brief aan de toekomstige regering op gehamerd hebben om toch proactief en krachtdadig op de ontwikkeling van een groene economie te blijven inzetten. Als genoeg mensen opteren voor duurzame klimaatoplossingen voor het huis, zal de markt dat wel snel genoeg doorhebben.”

Patrick O is er alvast gerust in.

“Stilaan beginnen we te beseffen dat hoe we nu leven, gevolgen zal hebben voor de wereld waarin onze kinderen en kleinkinderen zullen opgroeien. Dat je onze toestellen eigenlijk voor je kinderen koopt, duidt niet alleen op de slimme langetermijninvestering, het zegt ook iets over de wereld die je aan je kinderen wil nalaten.”

NIEUWIGHEID 2017

Compleet vernieuwde generatie gascondensatieketels

• Vitodens 200-W met aanraakscherm in varianten met doorstroomfunctie voor sanitair warm water of met ingebouwde warmwaterboiler van 46 liter tot 130 liter of zonneboiler van 170 liter.

Met de nieuwe Vitodens 200-W is Viessmann niet aan zijn proefstuk toe wat betreft innovatieve condenserende gasketels. De Vitodens 200-W reeks is een compleet vernieuwde generatie gasketels.

Ondertussen is de ErP-richtlijn van de Europese Commissie, die ecologische verplichtingen oplegt aan producenten van energie-gerelateerde producten, al ruim een jaar in voege. Stilaan begint het duidelijk te worden dat condenserende ketels de nieuwe standaard zijn op vlak van energiezuinige verwarming. Dergelijke ketels hanteren het principe van de dubbele terugwinning, waarbij ze ook de warmte uit rookgassen benutten.

Het resultaat liegt er niet om: een rendement tot 98%, tot 35% minder energieverbruik dan verouderde klassieke ketels, en bijgevolg ook een ERP energie-efficiëntieklasse A. Indien gecombineerd met zonnecollectoren of modulerende afstandsbedieningen, bereikt men er zelfs energie-efficiëntieklasse A+ mee.

Dat verlicht niet alleen de druk op het milieu – ook je portemonnee vaart er wel bij.

Patrick O: “je oude, energieverslindende ketel vervangen door een moderne condenserende gasketel is geen kost, maar een investering, die je zo hebt terugverdiend als je weet dat je honderden euro’s per jaar kan uitsparen. Zowel op vlak van energie-efficiëntie als op financieel vlak leveren onze ketels een hoog rendement.”

De gekende troeven van Viessmann blijven aanwezig in de nieuwe telgen van de Vitodens-reeks: een duurzame en efficiënte Inox-Radial-warmtewisselaar, een milieuvriendelijke MatriX-cilinderbrander en een geïntegreerde Lambda Pro Control Plus verbrandingsregeling dragen bij tot een lange levensduur met permanent hoog rendement.

Daarnaast kiest Viessmann resoluut voor innovatie door internetconnectiviteit in de nieuwe Vitodens-toestellen te integreren. Als er een toepassingsgebied is waar dergelijke connectiviteit échte meerwaarde kan creëren, dan is het wel woningverwarming. Met de optionele wifi-adapter Vitoconnect 100 kan de particuliere gebruiker de Vitodens 200-W via het wifi-netwerk met een app op de smartphone of tablet besturen. Dat verhoogt niet alleen het comfort, het is ook een handige tool om energie te besparen doordat je vanop afstand kan bijsturen. Het zal je maar overkomen dat je onverwacht in een monsterfile terechtkomt, en je ketel al twee uur onnodig staat te draaien.

Andere nieuwigheden:

• Een modulatiebereik (de verhouding tussen het laagst en hoogst mogelijk geleverde vermogen) tot 1:19 (bij de Vitodens 200-W 35 kW);
  • Eenvoudig te bedienen Vitotronic 200-regeling met 5 inch-aanraakscherm en kleurendisplay, alsook een energie-cockpit met weergave van gas- en elektriciteitsverbruik;
  • Een assistentiefunctie voor snelle inbedrijfstelling;
  • Een automatische aanpassing aan het rookgaskanaal én aan de weersomstandigheden voor het automatisch compenseren van vermogensverlies;
  • Een nieuwe stroombesparende hoog-efficiënte circulatiepomp.
  • Dankzij het lage toerental van de ventilator en een verbeterde geluidsisolatie kan de Vitodens 200-W prat gaan op een geluidsarme werking. Je kan het compacte toestel dus perfect in een nis in de keuken plaatsen.

De Vitodens 200-W van Viessmann is beschikbaar vanaf 2.459 euro voor de 13kW versie, excl. btw en installatiekost. Voor de optionele Vitoconnect 100 wifi-adapter betaal je 89 euro, excl. btw tot einde maart 2017.

Verder zet Viessmann op Batibouw de volgende innovaties in de kijker.

• Vitovalor 300-P brandstofcel: de stroomproducerende verwarming

Viessmann pakt op Batibouw 2017 uit met de brandstofcel Vitovalor 300-P, die de expertise van het bedrijf op vlak van warmtekrachtkoppeling op een innovatieve manier naar de eengezinswoning brengt. De Vitovalor 300-P, kan met één energiebron zowel warmte als elektriciteit leveren. Dat is niet alleen goed nieuws voor het milieu, maar ook voor de portemonnee.

Energieleveranciers hebben hun prijzen voor elektriciteit de jongste jaren aanzienlijk opgetrokken, en het ziet er naar uit dat die trend niet snel zal afnemen. Met een systeem als de Vitovalor 300-P, dat zowel warmte als elektriciteit produceert, word je in zekere mate onafhankelijk van die prijsstijgingen, en heb je dus een streepje voor.

Het toestel is het eerste in zijn soort in Europa en bestaat uit twee modules: de brandstofcelmodule en de piekbelastingmodule. Die laatste bestaat uit een klassieke gascondensatieketel, buffervat en een boiler voor sanitair warm water. In normale omstandigheden produceert de brandstofcelmodule 1kW warmte. Wanneer er op koudere dagen of bij hoog verbruik meer warmte nodig is, dan schakelt de gascondensatieketel automatisch aan.

Een brandstofcel zoals die in de Vitovalor 300-P heeft een elektrisch rendement dat dubbel zo hoog is als bestaande WKK-oplossingen. Daardoor produceert het toestel naast de nodige warmte maar liefst 15 kWh stroom per dag. De meeste huishoudens hebben hieraan voldoende om in hun basisbehoeften te voorzien. Met het toestel bespaar je tot 40% op energieverbruik, terwijl je in één klap ook de CO2-uitstoot met 50% kan doen afnemen. Die inspanningen werden beloond met een A++ ERP-energielabel.

• De Vitocal 250-S split-unit lucht/waterwarmtepomp voor hybride werking

De Vitocal 250-S split-unit lucht/waterwarmtepomp kan worden gecombineerd met een bestaande verwarmingsketel, waarbij het zowel om staande als aan de wand gemonteerde verwarmingstoestellen voor stookolie of gas met een vermogen tot maximaal 30 kW kan gaan. Enkele troeven op een rij:

Gratis omgevingswarmte creëren: de binnen-unit van de Vitocal 250-S wordt met een split-unit warmtepomp tot 16 kW gecombineerd. Tijdens de werking voldoet de warmtepomp dan aan de basisbehoeften voor verwarming, via een hoog aandeel gratis omgevingswarmte. Daarvoor onttrekt de buiten-unit warmte aan de buitenlucht en brengt deze via het warmtepomp-procedé tot een aanvoertemperatuur van maximaal 55 °C.

Hybrid Pro Control – de correcte energiemix voor een maximale efficiëntie. De Vitotronic 200-regeling met de Hybrid Pro Control-energiemanager stuurt zowel de warmtepomp als de condensatieketel aan. Daartoe selecteert u in eerste instantie de werkingsmodus met de laagste werkingskosten of de laagste CO2-emissiewaarden. De prijzen voor stookolie/gas en stroom en de primaire energiefactor dienen ingevoerd te worden. In overeenstemming met de vermogensbehoefte stelt Hybrid Pro Control de Vitocal 250-S en de voorziene verwarmingstoestellen optimaal in en wordt de energiemix automatisch geregeld.

Een snelle en eenvoudige inbouw. De compacte, nauwelijks 45 cm brede binnen-unit kan ook in smalle nissen geplaatst of gewoon aan de wand bevestigd worden. Bovendien is vrije ruimte aan de zijkant niet vereist: alle componenten die onderhoud vereisen, zijn via de voorkant bereikbaar. De buiten-unit wordt via de koelmiddelleidingen op het binnentoestel aangesloten.

Comfortabel regelen via app. De volledige installatie kan bijzonder comfortabel online worden geregeld: de daartoe bestemde app voor smartphones of tablets is gratis te downloaden.

Nog efficiënter dankzij gebruik van zelf opgewekte stroom. De Vitocal 250-S is standaard uitgerust voor gebruik van stroom die u zelf via een fotovoltaïsche installatie hebt opgewekt. En wanneer in het systeem ook nog een batterij voor stroomopslag is geïntegreerd, wordt de stroomafname via het net tot een minimum herleid, waardoor u niet langer afhankelijk bent.

• Vitocrossal 100

Met de Vitocrossal 100 brengt Viessmann zijn nieuwe middelgrote condenserende gaswandketel op de markt, ideaal voor appartementen en kleine en middelgrote eengezinswoningen.

Met de Vitocrossal 100 weet Viessmann een treffend antwoord te leveren op de strenge ERP-richtlijnen. Naast het feit dat dit buitengewoon efficiënte toestel met zijn hoog rendement heel wat energie kan besparen, wordt de emissie van schadelijke stoffen tot een minimum beperkt. Bovendien hangt er een bijzonder aantrekkelijk prijskaartje vast aan deze condenserende vloerketel.

De Vitocrossal 100 komt in vermogens van 69,5 kW tot 320kW, is bedoeld voor gebruik met aardgas, en kan een maximale werkdruk van 6 bar aan. Bovendien is een cascadeopstelling met twee toestellen ook mogelijk. Daarbij worden de ketels parallel geschakeld om een groter vermogen te realiseren. In dit geval brengt dat het maximale vermogen op 640 kW. De installatie gebeurt probleemloos doordat het toestel (zonder behuizing die tijdens de installatie geplaatst wordt) met gemak door een normale deur met een breedte van 69,4 cm past.

Over Viessmann

De Viessmann Groep is een internationaal toonaangevende producent van klimaatsystemen. Het familiebedrijf werd in 1917 opgericht en wordt geleid door CEO Joachim Janssen. De groep heeft meer dan 11.600 mensen in dienst en realiseert een omzet van 2,2 miljard euro.

Met tweeëntwintig productiefabrieken en met verkooporganisaties in Duitsland en vierenzeventig andere landen evenals honderdtwintig verkoopkantoren wereldwijd, is Viessmann internationaal georiënteerd. Zesenvijftig procent van de omzet realiseert het bedrijf buiten Duitsland. Viessmann Belux stelt in 2017 ruim honderdvijftig medewerkers tewerk in vier vestigingen: Zaventem, Roeselare, Welkenraedt en Steinsel (Luxemburg). Viessmann Belux realiseerde in 2016 een omzet van circa 90 miljoen euro.

Dossier-de-Presse-Viessmann-Batibouw-2017.pdf

Persdossier-Viessmann-Batibouw-2017.pdf