Train World open voor groot publiek op 25 september 2015

Brussel - Het langverwachte treinmuseum in Schaarbeek wordt op 24 september 2015 officieel geopend in aanwezigheid van de koning. Voor het grote publiek biedt Train World vanaf 25 september niet enkel een spectaculaire blik op het verleden van België als spoorwegpionier op het Europese vasteland, maar brengt het tevens een boeiend verhaal over de huidige en toekomstige rol van het spoor.

Verleden, heden en toekomst vloeien met Train World naadloos in elkaar op een centrale plaats gelegen aan de historische spoorlijn tussen Mechelen en Brussel waar op 5 mei 1835, 180 jaar geleden, de eerste stoomtrein dienst deed.

Bezoekers krijgen er een blik op de waardevolste stukken van het erfgoed van de spoorwegen, die vroeger over vijf verschillende sites in België verspreid waren.  Zo zijn er 22 stuks rollend materieel tentoongesteld, 1.250 voorwerpen, 64 projecties en meer dan 20 interactieve opstellingen. Schoolgroepen krijgen er op maat gemaakte educatieve pakketten en gezinnen met jonge kinderen kunnen Train World met een strip verkennen.

De befaamde tekenaar François Schuiten, Schaarbekenaar, tekende voor de scenografie samen met Expoduo. Train World is dan ook een verhaal, een opeenvolging van decors die de bezoekers meeneemt doorheen het verleden, heden en toekomst van de spoorwegen. Ze beleven er een ware ontdekkingsreis doorheen de wereld van het spoor.

Het stationsgebouw van Schaarbeek (gebouwd in 1887 en in de jaren 1920), opgetrokken in de “Vlaamse renaissancestijl” (een bouwstijl typisch voor de spoorwegen), zal dienst doen als ontvangsthal van Train World.
Het nieuwe gebouw, met een oppervlakte van 8000 m², heeft een industriële uitstraling, met een zaagvormig dak dat typisch is voor spoorwegwerkplaatsen. Deze bevat vier grote hallen die de nieuwe thuis vormen voor legendarisch treinmaterieel. Twee hallen zijn ook uitgerust met sporen (aangesloten op het spoornet) die het mogelijk maken het rollend materieel binnen en buiten te laten rijden.

Bezoekers zullen er onder andere kunnen kennismaken met de “Pays de Waes” (Land van Waas), de oudste bewaarde locomotief op het Europese vasteland. Deze werd in 1844 in dienst genomen en dook in 1913 al op tijdens de Wereldtentoonstelling in Gent. De “Pacific” (stoomlocomotief type 10) uit 1910 is een ander paradepaartje uit de rijke collectie, net zoals de “Atlantic” (type 12), met zijn aerodynamische vorm de meest spectaculaire stoomlocomotief uit 1939. Liefhebbers van pracht en praal komen dan weer aan hun trekken met de twee gerestaureerde koninklijke rijtuigen die dateren van 1901 en 1939.

De restauratie van het oude stationsgebouw en de bouw van het nieuwe industriële gebouw werden uitgevoerd door Eurostation, die architect Paul Lievevrouw onder de arm nam. NMBS en Infrabel leverden het overgrote deel van de historische stukken die tentoon worden gesteld. Ook Siemens, Bombardier en Alstom droegen hun steentje bij om van het museum een waar kenniscentrum te maken.

Op het project (restauratie van het historische stationsgebouw, de bouw van een nieuw museumgebouw, aanleg van de omgeving, museografie) plakt een kostenplaatje van 25 miljoen euro. Train World wordt dan ook een uitstalraam van een rijk verleden waarvan het laatste hoofdstuk nog lang niet geschreven is.

Daisy Dalcette

Communication Manager Train World