Abdij van Orval in de top 20 van verborgen schatten in Europa

Mastercard onthult een lijst met onbekende Europese bestemmingen om te ontdekken zonder platzak te worden

Woensdag 12 juli 2017 — Geniet je ervan om ongerepte parels te ontdekken en vermijd je liever de platgetreden paden? Mastercard onthult 44 ‘Hidden Treasures’, stuk voor stuk bijzondere, relatief onbekende en betaalbare reisbestemmingen door heel Europa. De Abdij van Orval, een onbetwiste schat in het Belgische patrimonium, verdedigt zijn plaatsje in de lijst van onderschatte bestemmingen.

Minder bekende bestemmingen die de omweg meer dan waard zijn

Met zijn wereldwijde netwerk dat duizenden reizigers over de hele wereld makkelijk en veilig laat betalen, legt Mastercard zich nu toe op Europese bestemmingen die minder vaak bezocht worden maar toch de moeite waard zijn om te ontdekken. De lijst met verborgen schatten is opgesteld aan de hand van data verzameld door Mastercard, en informatie van lokale reisbloggers en toerisme-experts. De bestemmingen zijn gerangschikt op schoonheid, aantal bezoekers, betaalmogelijkheden, verblijfskosten en bereikbaarheid.

Bovenaan de lijst staat de Noord-Spaanse regio Asturië, met het spectaculair gelegen klooster van Covadonga, een adembenemend juweel dat nog niet wordt overspoeld door toeristen en bovendien zeer betaalbaar is. Malta volgt op de voet met de middeleeuwse stad Zebbug, en derde op de lijst staat de Oostenrijke regio Salzkammergut, met het schitterende Hallstatt-meer.

Top 10 Hidden Treasures

1. Asturië, Covadonga-klooster, Spanje
  2. Mdina & Zebbug, Malta
  3. Regio Salzkammergut, Oostenrijk
  4. Azoren, Portugal
  5. Perast, Montenegro
  6. Lednice-Valtice, Tsjechische Republiek
  7. Eiland Pag, Kroatië
  8. Eiland Saaremaa, Estland
  9. Regio Volos & Pelion, Griekenland
  10. Velika Planina, Slovenië

Ook België bezit een verborgen schat. Op de twitigste plaats van het klassement staat de Abdij van Orval, gelegen in het hartje van Wallonië en bekend voor haar trappistenbier Orval en haar eponieme kaas. Een charmante bestemming dus, waar gastronomie en toerisme heerlijk samensmelten.

“De expertise van Mastercard over de plaatsen waar mensen geld uitgeven heeft geresulteerd in een unieke lijst met aanbevelingen. Reizigers kunnen nu plaatsen vergelijken op basis van aantrekkelijkheid, voorzieningen en kosten”, zegt Adam Blake, hoofd van het International Centre for Tourism Research van de universiteit van het Engelse Bournemouth. “Hun data, gecombineerd met lokale kennis van de te bezoeken plekken, maakt deze lijst bijzonder informatief, ook voor ervaren reizigers.”

Betaalkaart steeds meer reisgenoot

De mogelijkheid om met de kaart te betalen was een belangrijk criterium in het onderzoek, aangezien Europese reizigers steeds vaker hun betaalkaarten gebruiken om vakanties te boeken, en onderweg doen ze dat nog meer. Een consumentenonderzoek van Mastercard in 2016 in 12 Europese landen[1] wees uit dat 55% van de reizigers zijn kaart gebruikt om voorafgaand aan de reis vluchten, hotels en andere kosten te betalen, en 45% doet dat tijdens de reis. De meesten reizen liefst kortere afstanden in eigen land of naar buurlanden. Mensen geven onderweg het meest uit aan hotels, kleding en restaurants; ze gebruiken hun kaart het vaakst in delicatessenzaken, restaurants en bars en voor vervoer. In Oostenrijk, Noorwegen, Zwitserland, IJsland en Estland geven bezoekers het meest uit met hun kaart[2].

“Steeds meer mensen over de hele wereld kiezen voor de voordelen van reizen zonder contanten, zowel zakelijk als privé. Mastercard wil vakantiegangers en zakenreizigers helpen om zowel voor, tijdens als na de reis optimaal gemak te ervaren. Dat doen we met betrouwbare, innovatieve en eenvoudige betaaloplossingen.  Mastercard Hidden Treasures helpt reizigers om nieuwe, spannende reizen te plannen naar bestemmingen die een bezoek meer dan waard zijn”, zegt Javier Perez, President Europa van Mastercard.

[1] Zie noot van de redactie voor meer informatie over het klassement per land

[2] Consumer Research GCT - VK, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland, Nederland, Rusland, Polen, Zweden, Hongarije, Roemenië, Kroatië, Bulgarije

[2] Gegevens Mastercard – hele jaar 2016 – Europese landen

Over Mastercard

Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, is een wereldwijd betalings- en technologiebedrijf. We beheren ’s werelds snelste betaalverwerkingsnetwerk, waarmee we consumenten, financiële instanties, winkeliers, overheden en bedrijven verbinden in meer dan 210 landen en gebieden. De producten en oplossingen van Mastercard maken dagelijkse commerciële activiteiten -zoals winkelen, reizen, het runnen van een bedrijf en het beheren van financiën- gemakkelijker, veiliger en efficiënter voor iedereen. Volg ons op Twitter @MastercardNederland, doe mee aan de discussie op de Cashless Conversations Blog en schrijf je in voor het laatste nieuws.

Noot van de redactie

Mastercard Hidden Treasures – over de onderzoeksmethodiek

Mastercard Hidden Treasures onderzocht 44 landen (Armenië, Albanië, Oostenrijk, Azerbeidzjan, België, Wit-Rusland, Bosnië en Herzegovina, Bulgarije, Kroatië, Tsjechische Republiek, Estland, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Georgië, Griekenland, Hongarije,  IJsland,  Israël, Italië, Republiek Ierland, Kazachstan, Letland, Litouwen, Macedonië, Malta, Moldavië, Montenegro, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Roemenië, Rusland, Servië, Spanje, Slowakije, Slovenië, Zweden, Zwitserland, Turkije, Oekraïne en het Verenigd Koninkrijk) en bepaalde per land de mooiste Verborgen Schat aan de hand van de volgende criteria:

• relatief onbekend bij de gemiddelde toerist
  • biedt diverse activiteiten, zowel cultureel als sportief
  • het grootste deel van het jaar geschikt voor bezoek
  • betaalgemak
  • voor alle leeftijden en gezinnen
  • ingesteld op reizigers.

Met behulp van Mastercard-data en gedetailleerde informatie van lokale reisbloggers en toerisme-experts zijn deze parels gerangschikt op verblijfskosten en voorzieningen (betaalgemak, communicatiegemak, lokaal vervoer, veiligheid en hygiëne, kwaliteit van dienstverlening).

Over de Global Consumer Tracker (GCT)

De GCT is een kwantitatief onderzoek naar betaaltrends. Het wordt driemaandelijks of jaarlijks uitgevoerd in 28 landen door TNS, via een online vragenlijst online onderzoekspanels. De respondenten zijn 18 tot 64 jaar oud en in het bezit van een betaalkaart of een bankrekening. De onderzoeksgroep varieert in omvang van 855 tot 3439 deelnemers. De reisvragen werden gesteld in 13 landen.

Greece: Volos and Pelion region
Estonia: Saaremaa island
France: Tarn canyon
Ukraine: Lviv