TalentBuzz: Tech Talents vinden nu een job via nieuw A.I.-platform

Van 27 tot 30 september wordt het Eilandje in Antwerpen omgetoverd tot een heus tech & innovatiefestival, waar het brede publiek zal kennismaken met de nieuwste trends en technologieën van de toekomst. Zo zal TalentBuzz voor het eerst zijn dynamische talentenmarkt lanceren op SuperNova.

Uitdagingen in de tech-industrie
De Belgische tech-industrie creëert jaarlijks zo’n 2.000 nieuwe jobs en is goed voor een tewerkstelling van meer dan 300.000 mensen. Toch staan er in diezelfde sector nog steeds 30.000 vacatures open die maar niet ingevuld geraken. Hier wil TalentBuzz, een gloednieuw digitaal platform voor talenten, iets aan doen.

Het doel is om het juiste talent te matchen met de geschikte jobopportuniteit. Hedendaagse HR-uitdagingen zoals herstructurering, baanverlies, etc. tracht TalentBuzz om te zetten in nieuwe opportuniteiten voor groeiende, (inter)nationale tech-spelers. Een samenwerking met het SuperNova-festival leek dan ook evident om makkelijk de aanwezige techbedrijven met elkaar te connecteren.

SuperNova werkt samen met meer dan 80 tech-spelers
TalentBuzz geeft werkzoekenden de mogelijkheid om zich kandidaat te stellen voor meerdere vacatures, geplaatst door de techbedrijven aanwezig op SuperNova. Ze hoeven hun CV slechts één keer te uploaden. Deze wordt vervolgens geanalyseerd in zeven talen en nadien gematched met de openstaande vacatures van de SuperNova-bedrijven.

De jobmogelijkheden zijn divers; werkzoekenden kunnen terecht bij internationale spelers uit verschillende industrieën zoals video & projections (Barco), de bouwindustrie (BESIX), telecom (Proximus) of financiën (Belfius). Daarentegen, kunnen degenen die liever in een kleinere omgeving werken, terecht bij startups en scale-ups zoals Rombit, The Glue, Qover, Cumul.io, Sparkcentral, Itineris, Teamleader,Beeple, Collibra, Newtec en Showpad.

Zodra er een goede match ontstaat, worden werkzoekenden uitgenodigd voor een exclusief interview en krijgen ze gratis toegang tot de SuperNova Tech Fair op 27 en 28 september. TalentBuzz is dus een echte win-win voor de technologiesector. Enerzijds tonen kandidaten hun interesse in tech-gerelateerde vacatures en anderzijds verliezen bedrijven geen tijd meer met het manueel screenen van CV’s.

Om dit alles te realiseren werkt TalentbBuzz samen met B-hive, een bedrijf dat vanuit Brussel alle technologiebedrijven samenbrengt die iets voor de financiële wereld kunnen betekenen. Zo willen ze Brussel mee helpen verankeren als financieel centrum in Europa. Ze bieden de nodige ondersteuning aan startups en willen de samenwerking met de klassieke financiële sector verbeteren.

Als onderdeel van het TalentHive programma, lanceert B-Hive op Supernova het digitaal HR-platform TalentBuzz dat zal dienen als basis voor de matchmaking tussen werkzoekenden en bedrijven. Het platform maakt gebruik van de Nalantis Al-technologie en krijgt alvast de steun van gerenommeerde bekende Belgische tech recruiters zoals Ausy (IT), VDAB (ingenieurs), Bloovi.me (digital profiles) en Sympl (online marketeers).

Hoe werkt TalentBuzz precies?
Zodra een kandidaat zijn CV online uploadt, construeert TalentBuzz in no time een job DNA. Op basis daarvan zal het platform screenen op gepaste vacatures. Vervolgens worden interessante profielen automatisch gematched met de juiste vacature. Hiervoor werken SuperNova & B-Hive ook samen met enkele HR tech-startups uit Antwerpen: Skills together: BeWorkHappy, Lizi, UQTalents.

Maar het platform doet meer dan enkel matchen. Het geeft jong talent meer inzicht in hun digitale skills en biedt het de mogelijkheid om zichzelf verder te trainen. Er zijn allerlei tests om zicht te krijgen op toekomstige trends en vereisten in het werkveld. Kandidaten kunnen zich zo heroriënteren en krijgen inzicht in hun vaardigheden. Maar bovenal wil het platform aantonen welke competenties de kandidaat nog mist om de perfecte match te zijn voor de beoogde positie.

Op SuperNova zal ook een TalentBuzz booth staan waar werkzoekenden tests en screenings kunnen afleggen. Talent en motivatie staan hierin centraal. Anderzijds geeft de booth bedrijven de mogelijkheid om zichzelf innovatief te positioneren. Dat moet ervoor zorgen dat vacatures sneller worden ingevuld door relevante profielen.

Kort samengevat:
De tijden dat jobmatching enkel op basis van een CV en jobomschrijving gebeurde, zijn voorbij. Alles draait nu om gelijklopende waarden, de juiste culturele identiteit en het potentieel om in de toekomst samen te werken.

Ambitieuze talenten die aan de slag willen in de tech en innovatiesector, kunnen hun CV vandaag uploaden via https://www.supernovafest.eu/talentbuzz/.

SuperNova wordt georganiseerd door Flanders DC, Scale-Ups.eu en EWI. Het wordt mede georganiseerd door de Stad Antwerpen, Barco en Voka, en trots ondersteund door partners Belfius, BNP Paribas Fortis, Besix, BVA, B-Hive, Cresco, Cronos, DC Network, EY, FIT, Gimv, Haven van Antwerpen, imec, IoT.be, KBC, MeetDistrict, Newtec, Siemens, Cegeka, Ghent, PMV, Showpad en The Bridge.