SuperNova geeft woord aan Vlaamse techvisionairs

Talent van eigen bodem verovert de wereld

Van 27 tot 30 september is Het Eilandje in Antwerpen het toneel voor de allereerste editie van SuperNova: een vierdaagse top rond innovatieve technologieën die de toekomst van morgen vormgeven. Enkele Vlaamse gamechangers keren terug naar hun roots: zo zijn Philip Inghelbrecht (oprichter van Shazam), Jan Rabaey (professor aan topuniversiteit UC Berkeley), het duo Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere (Showpad) en Jürgen Ingels (het brein achter Clear2Pay) geboren en getogen in ons land. Naast een rits internationale toppers zijn ook andere vermaarde Vlaamse organisaties zoals kenniscentrum imec (Leuven) en snelgroeiers Teamleader, Robovision en Showpad (Gent) van de partij.

SuperNova brengt ’s werelds meest veelbelovende talenten en vaste waarden onder één dak om er de toekomst en impact van technologie, innovatie en creativiteit uitvoerig te bespreken. Tot eind juni zijn er nog Early Bird-tickets verkrijgbaar op www.supernovafest.eu.

Op 27 en 28 september betreedt het kruim van opkomende technologische talenten en ervaren rotten het podium voor 2.000 aanwezigen. Een groot deel van hen zijn Vlamingen die met hun visies en creaties hoge ogen gooien. SuperNova wil immers niet enkel het beste uit de wereld naar Vlaanderen brengen, maar ook het beste uit Vlaanderen aan de wereld tonen.

Jan Rabaey: uitvinder voorloper iPad
Met de combinatie van West-Vlaamse ondernemingszin en uitzonderlijk technologisch inzicht stond het in de sterren geschreven dat Jan Rabaey naam en faam zou maken. Momenteel doceert hij aan de UC Berkeley, steevast in de top-30 van universiteiten ter wereld, en is hij een graag geziene gast in Silicon Valley. Hij maakte indruk met een rits uiteenlopende uitvindingen zoals slimme draadloze systemen, mobiele toestellen en netwerken van sensoren. Eén van de meest spraakmakende is de infoPad in de jaren ’90, een idee waar hedendaagse tablettoestellen zoals de iPad hun mosterd haalden. Rabaey verdiept zich in de volgens hem verdere verstrengeling van technologie en mensheid. “De volgende stap is dat technologie in ons lichaam zit, via bijvoorbeeld slimme tattoos en implantaten die organen monitoren”, meent hij.

Philip Inghelbrecht: oprichter Shazam
Ooit de officiële titel en uitvoerder van een liedje ter plekke opgezocht via de app Shazam? Dan heb je dat te danken aan landgenoot Philip Inghelbrecht. Hij transformeerde de voormalige sms-dienst (je kreeg toen een sms met de naam van het liedje als je ‘2580’ belde) tot de immens populaire applicatie die vandaag dagelijks 20 miljoen keer wordt gebruikt. Als manusje-van-alles was Inghelbrecht betrokken bij het indienen van het patent, ophalen van kapitaal en in dienst nemen van de eerste werknemer. Net als Rabaey woont hij nu aan de Amerikaanse westkust, waar hij Tatari leidt: een dienst die aan de hand van data de efficiëntie van adverteren op tv verhoogt. Deze handige aanpak wordt steeds relevanter nu de kosten van betalende digitale kanalen zoals adverteren op Facebook en LinkedIn blijven stijgen.

In zijn zog treedt ook Spott aan, ook wel de ‘Shazam voor de e-commerce’ genoemd. Deze startup zag het licht in 2016 en werkte met het Eurovisiesongfestival samen om van de digitale uitzending een interactieve ervaring te maken. Concreet konden kijkers via de website of het YouTube-kanaal naast info over de liedjes, ook input opvragen over de kleding van de artiesten. Per maand genereert Spott ongeveer 7 miljoen views, die zorgen voor een half miljoen kliks en een duizenden aankopen.

Serieondernemer Jürgen Ingels
Ook van eigen bodem is Jürgen Ingels, de uitvinder van Clear2Pay. De innovatieve betaaltechnologie leverde wereldwijd toepasbare oplossingen voor veilige, snelle en gestroomlijnde betalingen, tot het in 2014 voor liefst 375 miljoen euro werd overgenomen door het Amerikaanse FIS. Nog steeds één van de hoogste overnamesommen voor een Belgische technologische onderneming. Daarna richtte Jürgen het fintech ecosysteem B-Hive en Scale-Ups.eu op – een initiatief om techbedrijven te laten doorgroeien. Ten slotte stampte hij ook het durfkapitaalfonds Smartfin Capital uit de grond.

Marketing en sales op één lijn met Showpad
Meerdere jonge Vlaamse ondernemingen zijn goed op weg om de traditionele markten van financiële diensten en (marketing)communicatie op hun kop te zetten. Showpad, met het duo Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere aan het roer, is er daar één van. Samen met medeoprichter Peter Minne richtten ze een SaaS sales-platform op dat de marketing- en sales-afdelingen binnen bedrijven beter op elkaar afstemt. Hun bedrijf groeit als kool: onder de 1.000 ondernemingen in hun klantenportfolio mogen ze Coca-Cola Enterprises, Johnson&Johsnon, Bridgestone, Xerox, Atlas Copco en Audio rekenen.

Ondertussen heeft prenicorn Showpad filialen in elke uithoek van de wereld, en zette Deloitte ze vorig jaar op nummer drie in de lijst van 50 snelst groeiende technologiebedrijven. Eind maart onthulde het Shared Spaces, een nieuw onderdeel van hun platform waar sales-teams alle belanghebbenden bij een financiële beslissing in één virtueel gedeelde ruimte kunnen informeren en raadplegen. En vorige week nog nam Showpad Learncore over, een Amerikaanse startup gespecialiseerd in software voor het opleiden en coachen van verkopers, voor een recordbedrag van 50 miljoen euro.

Dankzij Robovision denken machines autonoom
Robovision
, specialist in artificiële intelligentie (AI), ontwikkelde dan weer een unieke machine die draait op neurale netwerken en bedrijven bijstaat in onder andere de auto-, landbouw-, farma- en verpakkingssector. Dankzij hun technologie volstaat het om een aantal producten van de transportband te ‘voeden’ aan de machine zodat die op termijn zelfstandig uitdoktert welke acties een robot moet ondernemen met het oog op een specifieke uitkomst. Bezieler en CEO Jonathan Berte deelt tijdens de technologietop graag zijn visie op de productietechnieken van de toekomst. Vorig jaar ondertekende hij samen met onder andere Elon Musk een open brief aan de VN over de gevaren die de opkomst van AI met zich kunnen meebrengen.

Imec: nanotechnologie van eigen kweek
Ook het Leuvense onderzoekscentrum imec en zijn CEO Luc Van den hove zijn van de partij. Sinds Luc in 2009 aan het hoofd kwam, groeide imec uit tot een gerenommeerde organisatie met ruim 2.500 werknemers in België, Nederland, de VS, Japan, Taiwan, China en India. Imec is een onbetwiste autoriteit op vlak van onderzoek naar nano-elektronica en digitale technologieën. Recent kwam het met een goedkope oplossing voor het afkoelen in groep van sterk presterende 3D-chips en -systemen. Op dit moment legt imec de eerste bouwstenen voor toekomstige 5G-applicaties die weinig energie vereisen.

Waaier aan gevestigde namen
Naast bovenstaande ondernemingen doen ook industrieleiders als Barco en Proximus hun innovaties uit de doeken in domeinen zoals gezondheidszorg, smart cities en mobiliteit, connectiviteit, logistiek, productie en energie. Zullen ook al zeker aanwezig zijn: de Antwerpse topper Sentiance, NGDATA,  The Glue, Cumul.io, AI4Things, Hexalina, B-Hive, BilltoBox, BrightAnalytics, Itineris, Ocular, Genea, IoTBE, Newtec, Rombit, Sensolus, Waylay, Exelys, TTO en Dropsolid.

SuperNova is de gastheer voor alle professionals, ondernemers, creatievelingen, onderzoekers, innovators en investeerders die de toekomst van morgen creeëren. Leg contacten met inspirerende sprekers, technologische visionairen, nieuwe marktsegmenten en opkomende talenten. Tot eind juni kan je Early Bird-tickets kopen via www.supernovafest.eu.

Geïntrigeerd door de sprekers en bedrijven, of geïnteresseerd in een interview? Neem dan contact op met Jordy Van Overmeire via + 32 499 13 18 47.

SuperNova wordt georganiseerd door Flanders DC, Scale-Ups.eu en EWI. Het wordt mede georganiseerd door de Stad Antwerpen, Barco en Voka, en trots ondersteund door partners Belfius, Besix, BVA, B-Hive, Cresco, Cronos, DC Network, EY, FIT, Gimv, Haven van Antwerpen, imec, IoT.be,  KBC en Newtec.

Jordy Van Overmeire

Account Manager

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Ketchum

Ketchum is an international PR consulting agency, located in Brussels, with a focus on corporate clients. We offer you communication solutions with a twist: creative and out of the box. If you’re looking for fresh and new ideas to solve topical problems, Ketchum is your perfect match.  
 

Contact

Scheldestraat 122 Brussel

ketchum.brussels