Sandoz HACk zoekt naar digitale oplossingen die de levenskwaliteit van patiënten in België verbeteren

  • Toegang tot de gezondheidszorg en levenskwaliteit van patiënten blijven wereldwijd de grootste medische uitdaging;
  • Sandoz HACk gaat op zoek naar digitale ideeën die de levenskwaliteit van patiënten kunnen verbeteren of de toegang tot de gezondheidszorg verhogen;
  • Drie finalisten zullen South by Southwest (SXSW), ’s werelds grootste creativiteitsfestival, bijwonen, waar Sandoz hen zal helpen om hun idee uit te werken.

Sandoz, de afdeling binnen de Novartisgroep die actief is in het domein van generische geneesmiddelen en biosimilars, lanceert vandaag de tweede editie van de Sandoz Healthcare Access Challenge (HACk). Sandoz HACk is een wereldwijde hackaton die ondernemers binnen de digitale en technologiesector aanmoedigt om verfrissende ideeën in te sturen die de toegang tot de gezondheidszorg verbeteren of de levenskwaliteit van patiënten verhogen. Ideeën kunnen aanvullend, compleet nieuw of zelfs disruptief zijn. De hackaton loopt van 21 oktober tot 30 november 2018.*

Ook de Belgische gezondheidszorg vereist technologische vernieuwing

Universele toegang tot gezondheidszorg, samen met een hoge levenskwaliteit van patiënten, is waarschijnlijk de grootste medische uitdaging van vandaag. Hoewel België één van de meest geavanceerde gezondheidssystemen ter wereld herbergt, is de toegang tot gezondheidszorg of het verbeteren van de levenskwaliteit van patiënten ook hier niet altijd vanzelfsprekend. Denk bijvoorbeeld aan het hoge aantal vrouwen dat zich niet snel genoeg laat screenen op baarmoederhalskanker, de helft van de Belgen dat niet naar de tandarts gaat en de wachttijden om een specialist te zien die vaak vreselijk lang zijn.

Technologie kan hier helpen. In het verleden ontwikkelden 7 studenten aan de UC Leuven-Limburg een app die moeilijk waar te nemen epilepsieaanvallen detecteert. Het Tropisch Instituut voor geneeskunde lanceerde een app die de gezondheidstoestand van hiv-patiënten opvolgt waardoor ze hun consultaties met de helft kunnen verminderen”, stelt Bruno Ultra Barcelos, Country Leader van Sandoz België.

2 miljard mensen hebben geen toegang tot de zorg die ze nodig hebben    

De toegang tot gezondheidszorg verschilt zeer sterk per land en per regio. Daarom is het nodig om de specifieke noden van bepaalde gemeenschappen in kaart te brengen en te begrijpen.  “Over de hele wereld zijn er 2 miljard mensen die geen toegang hebben tot de geneesmiddelen die ze nodig hebben. Net daarom lanceren we Sandoz HACk. We hopen met het initiatief creatieve en innovatieve ondernemers aan te trekken die wereldwijd de toegang tot gezondheidszorg en de levenskwaliteit van patiënten willen verbeteren”, zegt Richard Francis, CEO bij Sandoz.

Technologie heeft het potentieel om kosteneffectieve en praktische oplossingen voor te stellen die de toegang tot gezondheidszorg fors verbeteren. “Vorig jaar hebben we zeer sterk gefocust op mobiele apps. Dit jaar is het thema van de Sandoz HACk een stuk breder. We verwelkomen elk idee dat technologie gebruikt om de toegang tot gezondheidszorg te verhogen of de levenskwaliteit van patiënten te verbeteren”, stelt Bruno Ultra Barcelos. “Ideeën die patiënten de weg naar zorg wijzen of gezondheidsprofessionals in staat stellen om meer patiënten te bereiken, moedigen we dit jaar extra aan.”

In januari 2019 maakt Sandoz drie finalisten bekend. Zij krijgen daarna hulp van experten om hun ideeën verder te ontwikkelen. De drie finalisten zullen in maart 2019 afreizen naar South by Southwest (SXSW), ’s werelds grootste creativiteitsfestival in Austin, Texas. De finalisten zullen er kunnen netwerken en de meest recente innovatietrends ontdekken. Later kiest Sandoz één winnaar uit die het bedrijf financieel zal ondersteunen om zijn of haar idee tot leven te brengen.

Voor meer details en voorwaarden over de deelname aan de wedstrijd, surf naar www.sandoz.com/making-access-happen/sandoz-hack

* Gezondheidszorgbeoefenaars kunnen niet deelnemen aan deze hackaton. Voor meer informatie verwijzen wij jullie door naar de Terms & Conditions.

 

Neem deel aan de conversatie op Twitter en Facebook via de hashtag #SandozHACk.

Sandoz heeft een Twitteraccount: @Sandoz_global via http://twitter.com/Sandoz_Global.

Volg onze blog via www.sandoz.com/makingaccesshappen

Voor meer details, surf naar: www.sandoz.com/makingaccesshappen

 

Disclaimer

Dit persbericht bevat toekomstgerichte statements binnen de betekenis van de United States Private Securities Litigation Reform Act van 1995. Toekomstgerichte statements kunnen herkend worden door woorden zoals “potentieel”, “kan”, “wil”, “plannen”, “verwachten”, “anticiperen”, “uitkijken”, “geloven”, “toegewijd”, “onderzoekend”, “pipeline”, “lancering” of gelijksoortige termen of ook door expliciete en impliciete discussies betreffende potentiële marketing approvals, nieuwe indicaties of labels voor onderzochte of goedgekeurde producten die beschreven worden in dit persbericht, of ook wat betreft potentiële toekomstige inkomsten voor zulke producten. Het is niet de bedoeling dat u overmatig vertrouwt op deze verklaringen. Zulke vooruitkijkende statements zijn gebaseerd op onze huidige overtuigingen en verwachtingen wat betreft gebeurtenissen in de toekomst en zijn het onderwerp van significante gekende en ongekende risico’s en onzekerheden. Mochten één of meer van deze risico’s of onzekerheden werkelijkheid worden, of zouden onderliggende aannames incorrect zijn, dan kunnen werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van die uiteengezet in de forward looking statements. Het kan niet gegarandeerd worden dat de onderzoeks- of goedgekeurde producten die in dit persbericht worden beschreven, zullen worden aangeboden of goedgekeurd voor de verkoop of voor aanvullende aanduidingen of etikettering op welke markt dan ook, of op eender welk moment. Het kan ook niet gegarandeerd worden dat zulke producten commercieel succesvol zullen zijn in de toekomst. Meer specifiek kunnen onze verwachtingen wat betreft dergelijke producten beïnvloed worden door onder andere de onzekerheden die inherent zijn aan research en development, inclusief klinische proefresultaten en bijkomende anelyse van bestaande klinische data; overheidsacties of een vertraging hiervan in het algemeen; de globale trends betreffende wereldwijde tendensen in de richting van kostenbeheersing in de gezondheidszorg, inclusief prijzen voor de overheid, de betaler, het algemene publiek en terugbetalingsdruk; onze mogelijkheid om de bescherming van het eigen intellectuele eigendom te verwerven of behouden, de specifieke voorschrijfvoorkeuren van artsen en patiënten, algemene politieke en economische toestand, veiligheid, kwaliteit of productieproblemen, potentiële of actuele inbreuken in de  bescherming van gegevens of verstoringen van onze systemen voor informatietechnologie en andere risico’s en factoren waarnaar wordt verwezen in Novartis AG’s huidige formulier 20-F in een bestand bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission. De informatie in dit persbericht die vanaf deze datum door Novartis verstrekt wordt, verplicht zich niet tot het bijwerken van toekomstgerichte uitspraken in dit persbericht als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.

 

                                                                               - Einde persbericht - 

 

Over Sandoz HACk

Als globale leider in biosimilars, generische antibiotica en generische oncologiemedicijnen, wil Sandoz een hoofdrol spelen in het toegankelijker maken van zorg wereldwijd. D.m.v. Sandoz HACk, willen we onze expertise gebruiken om de toegankelijkheid in deze domeinen en daarbuiten, beter te maken. We geloven dat kleine ideeën kunnen leiden tot grote veranderingen en dat we samen kunnen komen tot ambitieuze doch praktische oplossingen die de toegangspoorten tot zorg verder open kunnen zetten.

Over Sandoz

Sandoz is wereldleider in generische geneesmiddelen en biosimilars. Als afdeling van de Novartis groep, hebben we als doel nieuwe manieren te vinden om het leven van mensen te verbeteren en te verlengen. Door het introduceren van nieuwe toepassingen om mensen wereldwijd een betere kwaliteit van zorg te bieden, dragen we bij tot de groeiende vraag naar nieuwe toepassingen binnen de gezondheidszorg. Ons portfolio van om en bij de 1000 moleculen, die alle belangrijke therapeutische gebieden omvatten, brachten in 2017 10.1 miljard op. In 2017 bereikten onze producten meer dan 500 miljoen patiënten. Het hoofdkantoor van Sandoz bevindt zich in Holzkirchen, München.  

 

 

Adriaan Snauwaert

Ketchum Brussels

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Ketchum

Ketchum is an international PR consulting agency, located in Brussels, with a focus on corporate clients. We offer you communication solutions with a twist: creative and out of the box. If you’re looking for fresh and new ideas to solve topical problems, Ketchum is your perfect match.  
 

Contact

Scheldestraat 122 Brussel

ketchum.brussels