Philips DreamMapper-app verbetert slaapkwaliteit van mensen met apneu

Vrijdag 1 december 2017

• 320.000 Belgen lijden aan slaapapneu, maar 230.000 patiënten behandelen hun aandoening niet.
  • Kans op beroerte drie keer groter wanneer slaapapneu niet behandeld wordt.
  • App-gebruikers volgen hun behandeling beter.

Koninklijke Philips N.V.  (NYSE: PHG, AEX: PHIA), een toonaangevende aanbieder van zorgtechnologie, lanceert de DreamMapper smartphone-app om patiënten met slaapapneu een effectievere en comfortabelere nachtrust te bezorgen. Ongeveer 320.000 Belgen hebben last van slaapapneu, een aandoening gekenmerkt door een ademstilstand van minstens tien seconden tijdens het slapen. De app stelt patiënten in staat hun vooruitgang beter op te volgen aan de hand van doelen die ze voor zichzelf hebben gesteld. “De applicatie betrekt patiënten nauwer bij hun behandeling waardoor hun slaapkwaliteit verbetert”, zegt Dr. Mark Aloia, slaapexpert bij Philips.

Ongeveer 320.000 Belgen hebben last van apneu, een aandoening die gekenmerkt wordt door een ademstilstand gedurende minstens tien seconden tijdens het slapen. De ademstilstand wordt veroorzaakt door een blokkering van de luchtwegen of omdat de hersenen geen signaal geven om te ademen. Indien er meer dan 10 tot 15 apneus per uur optreden, spreken artsen over het slaapapneusyndroom. Patiënten worden wakker met een schok, waarna de ademhaling terug wordt hervat. Sommige patiënten hebben tot zestig apneus per uur.

Philips zet met zijn Dream Family-productgamma een nieuwe standaard voor een gezonde en comfortabele slaap bij apneupatiënten. Om hen beter te laten slapen en hun behandeling beter op te volgen, lanceert het bedrijf een masker, CPAP-systeem[1] en smartphone-applicatie. “Het DreamWear masker is uiterst flexibel en comfortabel en wordt aangesloten op het CPAP-systeem dat een continue luchtstroom naar het masker stuurt”, zegt Mark Aloia. Met de DreamMapper-app kunnen patiënten precies zien hoe de nacht is verlopen en welke vooruitgang ze hebben geboekt. De applicatie betrekt de patiënt dichter bij zijn behandeling door net die informatie te tonen die voor hem van belang is. De app meet het aantal ademhalingen en apneus, de luchtstroom die het toestel naar het masker stuurt, het aantal uren slaap en eventuele luchtlekken.

“Ongeveer 90.000 Belgen met slaapapneu volgen momenteel geen behandeling”, zegt Mark Aloia. “Nochtans is het risico op een beroerte drie keer zo groot wanneer patiënten geen behandeling volgen. Mensen met slaapapneu kampen vaker met slaperigheid overdag, hebben een vertraagd reactievermogen en een verminderde waakzaamheid. Het is dan ook één van de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen. Roken, alcoholgebruik en overgewicht zijn de voornaamste oorzaken van apneu”.

Therapietrouw oud zeer

Willen apneupatiënten hun behandeling correct volgen, dan is het aangewezen om het masker in 70 procent van de nachten te dragen voor ten minste vier uur tijdens de eerste negentig dagen van de behandelingsperiode. “Dat advies wordt te vaak in de wind geslagen”, zegt Mark Aloia. “Slechts 68 procent van de patiënten volgt zijn behandeling op een goede manier. Mensen die gebruik maken van de applicatie, zijn in 78 procent van de gevallen trouw aan hun therapie.”

DreamMapper is het toonbeeld van technologie die patiënten helpt om thuis hun behandeling beter op te volgen. “We zien daarin een trend”, stelt David Van Waesberge, Business Manager Sleep & Respiratory Care BeNeLux. “Door patiënten zorgactiviteiten thuis te laten overnemen en op te volgen, verhoogt hun therapietrouw en krijgen zowel patiënt als arts een beter inzicht in het ziektebeeld. De app maakt het mogelijk om de behandelingsinformatie kosteloos te delen met de behandelende arts.” Door patiënten meer inzicht te geven in hun behandelingsgegevens en toegang te bieden tot hulpmiddelen waarmee ze veelvoorkomende problemen zelf kunnen oplossen, winnen artsen tijd en kunnen ze extra aandacht geven aan patiënten die dat nodig hebben.

De DreamMapper-app is gratis te verkrijgen in de App Store en Google Play.

Kerncijfers:

• Het risico op een beroerte is 3 keer groter als je slaapapneu niet behandelt.
  • Voornaamste gevolgen van slaapapneu: hoge bloeddruk, onregelmatige hartslag, cardio-vasculaire ziektes, beroerte, diabetes type 2, verkeers- en arbeidsongevallen.
  • Voornaamste oorzaken van slaapapneu: roken, alcoholgebruik en overgewicht.
  • 320.000 Belgen lijden aan slaapapneu.
  • 230.000 patiënten behandelen de ziekte niet.
  • 90.000 Belgen met apneu maken gebruik van een CPAP – systeem.
  • Patiënten die gebruikmaken van de DreamMapper-app volgen 22 procent trouwer hun behandeling dan patiënten die een klassieke behandeling krijgen.

[1] Toestel dat de luchtwegen tijdens het slapen openhoudt door continue lucht naar het masker te sturen. CPAP: continuous positive airway pressure.

Over Koninklijke Philips N.V.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT‑toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 73.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2016 een omzet van 17,4 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.com/newscenter.

Nele Bouchier Senior Corporate Communications Manager BeLux at Koninklijke Philips NV
Adriaan Snauwaert Account Manager at Ketchum Brussels