P&G test herbruikbare en slimme displays van Ahrma Proteus Pooling

Pilootproject verkleint kartonnen afvalberg aanzienlijk

Donderdag 28 juni 2018 — ‘Proteus’, een display op initiatief van Ahrma Proteus Pooling in co-creatie met retailers en leveranciers, wil de kartonnen binnenkant van promodisplays in winkels vervangen door herbruikbare structuren. Het is zo een milieuvriendelijke wissel op de toekomst. Tevens bevat de display IoT-technologie waarbij de complete promotiecampagne van begin tot het einde kan worden gevolgd en bijgestuurd. Procter & Gamble speelt een actieve rol in dit cocreatietraject en gebruikt het als pilootproject in enkele Vlaamse supermarkten. Hiermee verkleint P&G zijn ecologische voetafdruk en wil het bij uitbreiding alle retailers en merken doordringen van die duurzame gedachtegang. ‘Milieuvriendelijke bedrijfsvoering en dito cocreatie gaan ons immers allemaal aan’, legt Bart Oelbrandt uit, Logistiek Directeur P&G.

Proteus is een slim en en herbruikbaar alternatief voor de eenmalig toepasbare kartonnen structuur van promodisplays en daarmee bespaart Proteus 85% karton. Door geïntegreerde IoT-technologie, standaardisatie en een lager kartonverbruik zijn ze op termijn goedkoper dan volledig kartonnen exemplaren. Ook zijn ze makkelijk te verplaatsen dankzij stevige wielen en besparen ze tijd omdat ze uit één stuk bestaan en handig opvouwbaar zijn. Concreet wordt het herbruikbare binnenste framework bij elke nieuwe promotie opgesmukt met een specifieke, digitaal bedrukte kartonnen hoes. Als het proefproject de gewenste duurzame resultaten boekt, is het voor P&G een voorbode voor verdere cocreaties in de toekomst.

Het pilootproject met de Belgisch-Nederlandse joint venture Ahrma Proteus Pooling B.V., dat met Proteus vorig jaar nog de Greener Packaging Award binnenrijfde tijdens de Europese Week van de Afvalvermindering, staat op één lijn met P&G’s duurzaamheidsdoelstellingen ‘Ambitions 2030’. Daarin verkondigt de multinational naast de ecologische revolutie die het op vlak van supply chain wil doorvoeren met cases zoals deze, ook dat het een positieve impact wil hebben op en extra waarde genereren voor merken, medewerkers en maatschappij. Zo wil het tegen 2030 100% recycleerbare of herbruikbare verpakkingen voor haar grote merken voorzien, naar een circulaire toeleveringsketen streven, wereldwijd cruciale waterbekkens beschermen, en eigen werknemers die zich extra inspannen voor het milieu belonen. Dankzij transformatieve samenwerkingen wil P&G daarbij de mensen, onze planeet én de business helpen groeien.

"P&G is voor ons een belangrijke partner in de ontwikkeling van de Proteus Smart Display. Het bedrijf heeft ons niet alleen geholpen met de technische ontwikkeling van Proteus, maar ook in de verbinding met Ahrma. Die onderneming heeft geïntegreerde IoT-technologie die herbruikbare items zoals paletten en nu ook displays in real time kan volgen door het hele supply chain proces. Inmiddels hebben Pure Value en Ahrma hun krachten gebundeld binnen Ahrma Proteus Pooling", motiveert Bram van Schijndel, medeoprichter van Pure Value en directeur van Ahrma Proteus Pooling.

Het huidige initiatief loopt voorlopig in Vlaamse en Nederlandse supermarkten, maar afhankelijk van de resultaten wil P&G die positieve lijn doortrekken en een inspiratiebron zijn voor andere retailers en consumenten. Uit een recente eigen studie blijkt immers dat 80% van de Belgen vindt dat bedrijven meer inspanningen kunnen en moeten leveren op vlak van duurzaamheid. Een vraag waar dit project gehoor aan geeft.

Bart Oelbrandt: "P&G bedient wereldwijd 5 miljard consumenten. Dankzij dit gewicht zijn onze inspanningen geen druppel op een hete plaat, maar een hefboom wereldwijd voor verdere milieuvriendelijkere initiatieven. Het is ons doel om tegen 2030 een positieve impact op het milieu en de samenleving mogelijk te maken en hiertoe verder te inspireren."

Proteus Smart Display Democase: P&G, Delhaize & Ahrma Proteus Pooling