P&G sluit met 11 huishoudmerken aan bij LOOP van Terracycle, een milieubewust en gebruiksvriendelijk platform voor e-commerce

Game-changing model zal in 2019 in Parijs en New York worden getest

Procter & Gamble (NYSE:PG) heeft vandaag de introductie van hebruikbare, hervulbare verpakkingen op enkele van zijn meest populaire producten aangekondigd. Het geeft blijk van een nieuwe inspanning die wil ingrijpen in de afhankelijkheid van de wereld van verpakkingen voor éénmalig gebruik en wegwerpafval.

Bovendien lanceerde P&G nieuwe zgn. ‘collect and recycle’ circulaire oplossingen die afval helpen verminderen. Dit kadert binnen een samenwerking met Loop™, een circulair platform voor e-commerce dat is ontwikkeld door de internationale leider in recyclage, Terracyle. Veel van P&G’s grootste mondiale merken waaronder Pantene™ en Oral-B™ zullen later dit jaar bij dit vernieuwend platform aansluiten.

Loop is de allereerste wereldwijde circulaire verpakkings- en winkeloplossing die erop is gericht de milieuprestaties en het comfort in vergelijking met de bestaande oplossingen voor e-commerce te verbeteren door verpakkingen op te halen, te reinigen, opnieuw te vullen en te hergebruiken. Loop biedt bovendien de mogelijkheid om gebruikte producten bij de consument te verzamelen voor verdere recyclage of hergebruik. P&G was het eerste bedrijf in consumentenproducten dat onderdeel werd van Loop.

Deze belangrijke samenwerking, aangekondigd tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van het World Economic Forum in Davos, Zwitserland, bevordert de duurzaamheidsdoelstellingen van P&G uitgedrukt in Ambition 2030. Het kadert binnen zijn voortdurende inzet om duurzame intenties om te zetten in positieve dagelijkse acties.

Het initiatief is bovendien in lijn met P&G’s doel om verantwoordelijke consumptie voor zijn 5 miljard consumenten die het wereldwijd bereikt mogelijk te maken en om aan de groeiende vraag naar meer duurzame producten te beantwoorden. Zo geeft op basis van een eigen onderzoek1 die P&G afgelopen zomer in België uitvoerde, drie op vier respondenten aan duurzame verpakking belangrijk te vinden en associeert vier op tien een duurzaam product met de herbruikbaarheid van een product. Maar vooral oordeelt de Belgische consument dat producenten de grootste verantwoordelijkheid voor duurzame productie en consumptie dragen. Met strategische samenwerkingen zoals de deelname aan Loop, neemt P&G dit resoluut op.

Wetenschappers en technici van P&G hebben immers innovatieve productie-, verpakkings- en distributieoplossingen ontwikkeld die de consumenten zullen verrassen en hen een duurzaam leven gemakkelijk zullen maken. Elf merken van P&G zijn beschikbaar in Loop in één van de drie productdimensies. Het Loop-systeem zal worden gevalideerd en verder geoptimaliseerd op basis van echte in-market pilootprojecten die halfweg dit jaar in Parijs en New York worden opgestart.

1 Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Procter & Gamble tussen juni 2018 en 25 juni 2018 bij 1000 Belgen, representatief op geslacht, taal, leeftijd en opleidingsniveau.

Duurzame verpakking

Huishoudelijke favorieten zoals Pantene hebben nieuwe duurzame en navulbare verpakkingen ontworpen met luxe houders, nieuwe functies en functionaliteiten.

• Pantene introduceert een unieke fles gemaakt van lichtgewicht, duurzaam aluminium voor zijn shampoo en conditioner.
  • Tide™, Amerika’s nummer 1 wasmiddel, neemt deel aan Loop™ met zijn Tide purclean plantaardige wasmiddel in een nieuwe duurzame fles gemaakt van roestvrij staal met een eenvoudige draaikop en eenvoudige schenktuit.
  • Cascade™, dat continu op zoek is naar manieren om de reinigingservaring van schotels beter en milieuvriendelijker te maken, heeft een nieuwe, uiterst duurzame verpakking voor Cascade ActionPacs ontwikkeld waarmee consumenten de voorwas kunnen overslaan.
  • Crest™ stimuleert duurzaamheid in mondverzorgingsproducten door middel van nieuwe Crest Platinum mondwater, een unieke formule die zorgt voor frisse adem en vlekkenpreventie in een duurzame hervulbare glazen fles.
  • Ariel™ en Febreze™ doen mee met duurzame, navulbare verpakkingen die ook in de winkel verkrijgbaar zijn en een nieuw direct navul- en hergebruikmodel voor de consument testen.

Recyclage van vervangbare productonderdelen

• Oral-B, sinds meer dan 50 jaar innovatieleider in mondverzorging, zal circulaire oplossingen voor zowel zijn elektrisch oplaadbare als handtandenborstels testen. Oral-B CLIC, een nieuw iconisch ontwerp voor handtandenborstels is voorzien van een duurzame handgreep uitgerust met een uniek mechanisme waarmee consumenten alleen de opzetborstel moeten verwisselen. Het Loop™-platform recycleert gebruikte opzetborstels voor zowel handmatige als elektrische borstels.
  • Gillette™ en Venus™ zullen premium meeneempakken leveren als duurzame verpakkingen die de consument met het instrument zal bewaren. De gebruikte onderdelen en messen van deze verzorgingsproducten zullen bij de consument worden verzameld voor verdere recyclage door TerraCycle.

Recyclage van gebruikte hygiënische producten

• Pampers™ en Always™ zullen bij huishoudens de inzameling van gebruikte producten voor hygiëne testen voor verder recyclage dankzij baanbrekende eigen technologie ontwikkeld door Fater, een joint-venture van P&G en Angelini Group. De technologie recycleert gebruikte absorberende hygiëneproducten tot secundaire grondstoffen voor nieuw, waardevolle toepassingen.

"We bouwen voort op meer dan 180 jaar innovatie en consumenteninzicht van wereldklasse om verantwoorde consumptie op schaal mogelijk te maken", zegt Virginie Helias, vice-president en Chief Sustainability Officer van P&G. "We zijn er trots op samen te werken met TerraCycle als het eerste FMCG-bedrijf dat deel uitmaakt van dit transformatieve programma, dat slechts één van de vele manieren is waarop we onze Ambition 2030-doelstellingen realiseren om duurzame innovatie te versnellen en circulaire oplossingen te realiseren.”

De tijd om te handelen is nu. We zijn gedreven om de kracht van ons wereldwijde bereik en sterkte van onze vertrouwde mondiale merken te benutten om duurzame oplossingen op een hoger niveau te tillen. Transformatieve samenwerkingen zijn de sleutel om deze missie te laten slagen, want niemand kan dat alleen,” zo vervolgt ze.

"We zijn blij om samen te werken met P&G en andere wereldwijde merken, retailers, infrastructuurbedrijven en het World Economic Forum om een nieuwe manier te creëren om producten op een verantwoorde manier te consumeren," zei Tom Szaky, CEO van TerraCycle. “Loop heeft als doel om niet alleen het idee van verpakkingsafval te elimineren, maar ook de productervaring en het gemak in de manier waarop we winkelen te verbeteren. Via Loop kunnen consumenten verantwoord producten consumeren in speciaal ontworpen duurzame, herbruikbare of volledig recycleerbare verpakkingen. Door de kracht en het bereik van vertrouwde merken zoals die van P&G kunnen we de gewoonten van consumenten veranderen en de schaalgrootte bereiken die nodig is om de doelstellingen van dit model te bereiken."

Hoe werkt Loop?

WINKELEN: De consument gaat naar de website van Loop of van diens retailpartners en koopt zijn vertrouwde merken in een nieuwe zero-waste verpakking.

ONTVANGEN: De consument ontvangt zijn duurzame producten in Loops exclusief ontworpen en vernieuwende boodschappentas die het gebruik van wegwerpverpakkingen zoals kartonnen dozen overbodig maakt.

ZORGELOOS GENIETEN: De nieuwe oplossing is elegant en gebruiksvriendelijk en verwijst het idee van wegwerpverpakkingen resoluut naar de vuilnisbak.

OPHALEN: De consument hoeft de verpakking niet te reinigen of weg te gooien. Zodra het product op is, gooit hij de lege verpakking in een Loop Tas. Loop komt de boodschappentassen bij hem thuis ophalen.

REINIGEN: De wetenschappers van Loop hebben aangepaste reinigingstechnologieën ontwikkeld zodat ieder product veilig kan worden hergebruikt.

HERVULLEN, RECYCLEREN OF HERGEBRUIKEN: Loop vult onmiddellijk de producten weer aan zoals nodig en stuurt de gevulde boodschappentassen terug naar de consument. Eventuele herbruikbare producten zoals luiers, maandverband, scheersystemen of onderdelen van tandenborstels krijgen een tweede leven of worden gerecycleerd.

P&G producten die je kunt kopen via Loop

Pantene

Onze ambitie is meer vrouwen meer Great Hair Days bezorgen. We zoeken constant nieuwe manieren om de kwaliteit van onze producten en verpakkingen te verbeteren. Deze belangrijke oplossing kan een einde maken aan verpakkingsafval, met een shampoo- en conditionerfles die een ode zijn aan onze liefde voor oceaan en milieu. We slaan de handen in elkaar met TerraCycle Loop om over te stappen van plastic wegwerpflessen op duurzame flessen en een leveringsketen met hervulbare verpakkingen, waar nooit afval van wordt gemaakt. Deze unieke flessen van licht maar duurzaam aluminium zijn ontworpen om gereinigd, hervuld en hergebruikt te worden als onderdeel van het Loop systeem. Ze dragen bij aan onze globale ambitie om een voorloper in onze sector te zijn.

Tide

Duurzaamheid is belangrijk. Voor jou, je familie, onze planeet. Daarom ontwikkelden we Tide purclean: het eerste biobased wasmiddel met de waskracht van Tide. De nieuwe Tide purclean fles is gemaakt van roestvrij staal, met een makkelijke duurzame draaidop en een eenvoudige schenktuit. Is het wasmiddel op? Het volstaat om de hervulbare fles in je Loop Tas te steken en wij zorgen ervoor dat de fles wordt gereinigd, hervuld en hergebruikt. Tide purclean is een wasmiddel voor het hele gezin: het bevat geen kleurstoffen en is speciaal ontwikkeld voor de gevoelige huid. Het wasmiddel wordt gemaakt in een fabriek die hernieuwbare windenergie aankoopt en geen productieafval naar het stort brengt. Tide purclean is een planeetbewuste en toekomstgerichte keuze. Verlicht de last met Tide purclean.

Cascade

Cascade® streeft er voortdurend naar jou het leven aangenamer te maken, met respect voor het milieu. Nu met onze nieuwe, superduurzame verpakking. Zijn je Cascade ActionPacs™ op? Steek de hervulbare fles in je Loop Tas en wij zorgen ervoor dat de fles wordt gereinigd, gesteriliseerd, hervuld en hergebruikt. Cascade Platinum ActionPacs™ weken eten dat al 24 uur is vastgekoekt zo goed los dat het niet nodig is om de vaat eerst eens af te spoelen. Op die manier bespaar je zo'n 56 liter water per vaatwasbeurt. Als we dat vermenigvuldigen met het aantal consumenten dat hun vaat eerst afspoelt, besparen we per jaar zo'n 567 miljard liter water in de VS alleen.

Crest

Crest bereidt de weg voor een duurzamere innovatie voor mondspoeling. Crest Platinum bevat geen alcohol, peroxide of parabenen, verfrist de adem en beschermt de tanden tegen vlekjes. Crest Platinum zal verkrijgbaar zijn in een mooie, hervulbare glazen fles met een dop in roestvrij staal en met een beschermende silicone koker. Dankzij de levering aan huis hoeft de consument niet langer te sleuren met zware flessen mondspoeling. Je gaat er spontaan van glimlachen...

Ariel

Compacte vlekverwijderaars zijn belangrijk. Voor jou, je familie, onze planeet. Daar zijn we ons van bewust. En juist daarom ontwikkelden we Ariel Pods, ons innovatiefste wasmiddel voor een vlekkeloos resultaat. We verkopen nu een duurzaam, herbruikbaar Ariel Pods familypack. Is het wasmiddel op? Het volstaat om het hervulbare pack in je Loop Tas te steken en wij zorgen ervoor dat het wordt gereinigd, gesteriliseerd, hervuld en hergebruikt. Voortaan hoef je geen wasmiddel meer van de winkel mee te nemen of geen verpakking meer weg te gooien als de was is gedraaid. Je kunt de Ariel 3in1 Pods zelfs op lage temperaturen gebruiken. Het resultaat is even vlekkeloos als altijd. Het wasmiddel wordt gemaakt in een fabriek in Frankrijk die hernieuwbare windenergie aankoopt en geen productieafval naar het stort brengt. De Ariel Pods zijn onze keuze voor de toekomst, want ze bevatten ook 70% minder water dan vloeibare Ariel.

Altijd buiten het bereik van kinderen bewaren.

Febreze

Febreze is begaan met het milieu en is niet te verlegen om daar mee uit te pakken. De nieuwste innovatie heet Febreze ONE in de VS en Zero% in Europa en is ook verkrijgbaar via het Loop platform in een herbruikbare en recycleerbare verpakking. Febreze ONE/Zero% bevat geen drijfgas of zware parfums en kan gebruikt worden als luchtverfrisser of als textielverfrisser. De watergebaseerde formule (90%) en gepatenteerde technologie, die gebruikmaakt van cyclodextrine, een ingrediënt dat afgeleid is uit maïsmeel en geuren opvangt, maken dat vieze geurtjes niet alleen gemaskeerd maar ook gezuiverd en verwijderd worden. Febreze is al lid van het TerraCycle recycleerprogramma dat al ruim 1.000.000 Febreze verpakkingen van stortplaatsen over de hele wereld recycleerde.

Oral-B

Oral-B, al ruim 50 jaar dé pionier in mondverzorging, zal kringloopoplossingen testen voor zowel zijn elektrische herlaadbare als zijn manuele tandenborstels. Oral-B neemt deel aan Loop met een unieke, baanbrekende manuele tandenborstel: Oral-B Clic, een nieuw iconisch ontwerp dat minder plastic afval produceert dankzij een duurzame handgreep gemaakt van één composiet materiaal, dat grotendeels uit kwaliteitsmineralen bestaat, en uitgerust met het unieke ClicFit™ mechanisme, waardoor de consument alleen de kop van de tandenborstel hoeft in te ruilen. Het Loop platform zal tegelijk de gebruikte koppen recycleren voor zowel manuele als elektrische tandenborstels.

Gillette

Al meer dan 115 jaar levert Gillette precisietechnologie en ongeëvenaarde productprestaties en verbetert zo het leven van ruim 800 miljoen mannen wereldwijd. De Gillette Fusion5™ ProShield komt met een luxe-reisetui in plaats van onze traditionele verpakking, waarin de consument zijn handgreep kan bewaren. Met één refill kun je weer een maand verder. Als de consument nieuwe mesjes nodig heeft, kan hij de oude in zijn Loop Tas terugsturen om ze te recycleren.

Gillette Venus

Gillette Venus, wereldwijd het best verkopende merk van scheerproducten voor vrouwen, bouwt aan de toekomst met 100% recycleerbare of herbruikbare verpakkingen en duurzame producten die vrouwen over heel de wereld behagen. Gillette Venus is voorstander van de invoering van een duurzame toeleveringsketen voor handgrepen en scheermesjes, met ingebouwd recycleerprogramma. En dus creëerden we onze nieuwste innovatie: het Venus Platinum Extra Smooth scheermesje. Dat is het eerste mesje van Venus met een metalen, ergonomische handgreep voor meer controle tijdens het scheren en een doeltreffend, langdurig gebruik. De scheermesjes hebben 5 hele fijne en scherpe mesjes en worden geleverd in een herbruikbare metalen container. Wanneer de mesjes aan vervanging toe zijn, kun je ze gewoon in de Loop Tas stoppen waarna Loop ze ophaalt en recycleert, terwijl jij er nieuwe kunt bestellen.

Pampers en Always

Pampers en Always dragen ecologische duurzaamheid een warm hart toe. Het is onze overtuiging dat we een belangrijke rol te spelen hebben in de reductie van plastic afval en het promoten van een kringloopeconomie. Met ons baanbrekende best-in-class recycleerprogramma voor hygiënische producten, waaronder babyluiers, maandverband en inlegkruisjes, slagen we erin gebruikte producten een tweede leven te geven. Pampers en Always zijn de eerste merken van absorberende hygiëneproducten die gebruikmaken van de nieuwe geavanceerde recyclingtechnologie van Fater die onder andere luiers opwerkt naar waardevollere producten. Fater is de joint venture van P&G en Angelini die Pampers en Always maakt in Italië. Met Loop zullen we deze technologie voor het eerst testen met een selecte groep consumenten in Frankrijk. Een duurzame en herbruikbare container voor absorberende hygiëneproducten wordt aan huis geleverd. In de container zitten Pampers en Always producten. De container werd speciaal ontworpen met meerdere doelen voor ogen – hermetisch gesloten en met een koolstoffilter zodat geurtjes zich niet kunnen verspreiden, makkelijk te openen met een draaibaar deksel voor een ultiem comfort, en met een aantrekkelijk design dat in geen enkele woning misstaat. Gooi er gewoon je gebruikte luiers en maandverband in. Zodra je container vol is, vraag je om hem op te halen zodat we je container kunnen reinigen, steriliseren en naar je terugsturen met nieuwe Pampers en Always producten. Je gebruikte absorberende hygiëneproducten worden doorgestuurd naar fabrieken om gerecycleerd te worden.

Over TerraCycle

TerraCycle is een innovatief afvalverwerkingsbedrijf met als ultieme missie: het idee van afval te elimineren. TerraCycle is actief in 21 landen en werkt samen met toonaangevende fabrikanten en verdelers van consumentengoederen, steden en voorzieningen om producten en verpakkingen te recycleren, van vuile luiers tot sigarettenpeuken, die anders op het stort of in de verbrandingsoven zouden belanden. Maar TerraCycle werkt ook met grote fabrikanten van consumentengoederen samen om moeilijk recycleerbare afvalstromen, zoals plastic afval in onze oceanen, toch te recycleren en er producten of verpakkingen van te maken. TerraCycle won ruim 200 awards voor zijn bijdrage aan een duurzamere wereld en doneerde in zijn 15-jarige bestaan ruim USD 25 miljoen aan scholen en goede doelen. Om meer te weten over TerraCycle of lid te worden van zijn programma's, ga naar www.terracycle.com.

Over Procter & Gamble

P&G bedient wereldwijd consumenten met een van de sterkste portfolio’s sterkste portfolio's van betrouwbare, kwalitatief hoogwaardige en toonaangevende merken, waaronder Always®, Ambi Pur®, Ariel®, Dreft®, Febreze®, Gillette®, Lenor®, Head & Shoulders®, Olaz®, Oral-B®, Pampers® en Vicks®. P&G is actief in ruim 70 landen over de hele wereld. Voor het meest actuele nieuws en achtergrondinformatie over P&G en haar merken, kijk op www.pg.com.

Ketchum Brussels
Over Ketchum