P&G kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030

2030 ambitie volgt op snelle progressie van 2020 doelen en beslaat merken, toeleveringsketen, maatschappij en medewerkers

Dinsdag 17 april 2018 — Strombeek-Bever - Procter & Gamble (P&G) kondigt vandaag nieuwe, verreikende duurzaamheidsdoelstellingen aan voor 2030. De geformuleerde ‘Ambition 2030’ volgt op de snelle progressie van de eerder gestelde 2020 doelen. De duurzaamheidsambitie voor 2030 is gericht op het inspireren en realiseren van positieve impact op het milieu en de maatschappij en tegelijkertijd het creëren van waarde voor consumenten en de organisatie. Heel wat van die duurzame innovaties zien het levenslicht in het Brussels Innovation Center, één van de drijvende krachten achter P&G’s duurzaamheidsverhaal.

Wij zijn ervan overtuigd dat P&G een positieve en drijvende kracht kan zijn. Wij kiezen daarom bewust voor een aanpak waarbij wij consumenten in staat stellen om bewuster te consumeren”, vertelt David Taylor, Chairman, President en CEO van P&G. “Consumenten verwachten dat de merken waar zij op vertrouwen een superieure werking hebben en bijdragen aan het oplossen van complexe uitdagingen in de wereld. Ons bereik en kennis van de 5 miljard consumenten die wij wereldwijd bedienen in combinatie met onze innovatiekracht plaatsen ons in een unieke positie om een positief verschil te maken.”

De 2030 ambitie van P&G omvatvier pijlers: de merken, toeleveringsketen, maatschappij en medewerkers:

Merken: P&G zet haar innovatiekracht en twintig van haar belangrijkste merken in om consumenten aan te moedigen en te inspireren om verantwoordelijk te consumeren door:

• 100% recycleerbare of herbruikbare verpakkingen te gebruiken voor al onze merken
  • Transparant te zijn over de productingrediënten van onze merken
  • Duurzame innovaties te blijven ontwikkelen en lanceren

Supply chain: P&G zal zich blijven focussen op het reduceren van haar footprint en het ontwikkelen van circulaire oplossingen door:

• Tenminste 5 miljard liter water van circulaire bronnen te gebruiken
  • De broeikasuitstoot van haar productielocaties te reduceren met 50%
  • Het aanschaffen van hernieuwbare elektriciteit om 100% van onze productielocaties te voorzien van energie.

Maatschappij: P&G blijft zich bovendien inzetten voor het opzetten van impactvolle samenwerkingen die consumenten, onze planeet en ons bedrijf laten floreren. Aandachtsgebieden hierbij zijn:

• Het verminderen van plastic in de oceaan
  • Het beschermen en aanplanten van bossen
  • De recyclage van absorberende hygiëneproducten
  • Waterbescherming

Medewerkers: P&G zal haar medewerkers nauw betrekken bij haar ambities en hierbij aanmoedigen, onderwijzen, in staat stellen en belonen voor het integreren van duurzaamheid in hun dagelijkse werk.

P&G blijft ondertussen de kracht van haar merken gebruiken om duurzame verandering te inspireren. Binnen dat duurzaamheidsverhaal is er bovendien een prominente rol weggelegd voor het Brussels Innovation Center (B.I.C.) van het bedrijf, dat het kloppend hart is achter heel wat duurzame innovaties. Zo zagen de Fairy Ocean Plastic Bottles in Brussel het levenslicht. De flessen, die kaderen in een sensibiliseringsproject in het Verenigd Koninkrijk rond de ‘plastics soup’ in onze oceanen, zijn vervaardigd uit 100% gerecycleerd plastic, waaronder ook ‘ocean plastic’ dat uit die ‘plastics soup’ werd gerecycleerd. Ook het Holy Grail project, waarbij industriebreed wordt gezocht naar nieuwe standaarden voor recyclagetechnologieën, wordt door P&G’s duurzame verpakkingsexpert Gian De Belder vanuit het B.I.C. getrokken. Dankzij de inspanningen die worden gedaan door het verpakkingsteam in de R&D-afdeling van het B.I.C., zal P&G overigens tot 50% gerecycleerd plastic kunnen gebruiken bij de productie van meer dan 230 miljoen flessen van merken als Ariel, Dash of Lenor.

Meer informatie over P&G’s ambitie voor 2030 en bijbehorende doelstellingen vind je hier.

Voortbordurend op haar ervaringen op het gebied van duurzaam leiderschap, heeft P&G al een groot deel van haar 2020 duurzaamheidsdoelstellingen behaald, waarbij de focus lag op klimaat, water en afval:

• Klimaat:      Sinds 2010 is de (absolute) uitstoot van broeikasgas teruggebracht met 16%
  • Water:        In de fabrieken is het watergebruik sinds 2010 gereduceerd met 27%
  • Afval:         Op meer dan 80% van haar productielocaties heeft P&G zero waste-to-landfill-productie gerealiseerd.

Meer informatie over de voortgang van de 2020 doelstellingen wordt uiteengezet in P&G’s 2017 Citizenship Report.

Het volledige Engelstalige persbericht vind je hier

Over Procter & Gamble

P&G bedient met haar merken wereldwijd bijna vijf miljard mensen. Het bedrijf heeft een van 's werelds sterkste portfolio's van betrouwbare, kwalitatief hoogwaardige en toonaangevende merken, waaronder Always®, Ambi Pur®, Ariel®, Dreft®, Febreze®, Gillette®, Lenor®, Head & Shoulders®, Olaz®, Oral-B®, Pampers® en Vicks®. P&G is actief in ruim 70 landen over de hele wereld. Voor het meest actuele nieuws en achtergrondinformatie over P&G en haar merken, kijk op www.pg.com.