Pedigree® & Whiskas® binden de strijd aan tegen overvolle asielen

Met de actie ‘Dieren Voor Dieren’ willen Pedigree® & Whiskas® samen met ambassadrice Geena Lisa dierenwelzijn promoten via sensibilisering én het inzamelen van maaltijden

Brussel, 05 juni 2014 – Huisdieren worden nog steeds massaal gedumpt bij de start van de zomerperiode en de cijfers daalden de afgelopen jaren niet. Als toonaangevende merken binnen het segment van dierenvoeding dragen Pedigree® en Whiskas® dierenwelzijn erg hoog in het vaandel. Met de koepelactie ‘Dieren Voor Dieren’ willen ze, samen met ambassadrice Geena Lisa, verwaarlozing voorkomen door sensibilisering en adoptie van een asieldier aanmoedigen.
Tegelijk hopen ze 400.000 maaltijden in te zamelen voor asieldieren van Het Blauwe Kruis. ‘Dieren Voor Dieren’ start vanaf 16 juni en loopt drie weken lang in iedere supermarkt

32.000 honden en katten achtergelaten tussen mei en september

Zowat 24.000 honden en 31.000 katten werden achtergelaten in 2012[1]. Van die 55.000 honden en katten werden er 32.000 achtergelaten in de piekperiode tussen mei en september. In werkelijkheid liggen de cijfers echter nog een pak hoger gezien het onderzoek van de FOD Leefmilieu slechts een weerspiegeling is van 79 van de 140 erkende dierenasielen. Het Blauwe Kruis, dat met drie asielen in drie verschillende provincies een goede barometer vormt voor het nationale gemiddelde, merkt in de eigen cijfers van 2013 geen verbetering en ziet de komende vakantieperiode dan ook met argusogen tegemoet.

 

Drie kwart van de asieldieren achtergelaten op straat

Guy Adant, voorzitter van het Blauwe Kruis, licht toe:

“We merken een significante stijging van het aantal verwaarloosde of achtergelaten dieren van zodra de zomerperiode aanbreekt. Mensen vertrekken tegenwoordig wat meer gespreid op vakantie, we zien dan ook reeds in mei het aantal verlaten dieren toenemen. Tot en met september zien wij zo op 5 maanden tijd de helft van het totaal aantal honden op jaarbasis binnen komen. Voor katten loopt dat zelfs op tot twee derde (!) van het jaartotaal. Schrijnend, zeker als je weet dat drie kwart van die achtergelaten dieren niet eens effectief in het asiel worden geplaatst maar wel op de openbare weg worden aangetroffen.”

 

Dieren Voor Dieren anno 2014: van 150.000 naar 400.000 gratis maaltijden

Vanuit de filosofie “huisdieren maken onze wereld beter, dus wij willen de wereld beter maken voor huisdieren” zetten Pedigree® en Whiskas® zich al jaren in voor dierenwelzijn. Zo zetten de merken voor de achtste keer de inzamelactie ‘Dieren voor Dieren’ op poten, waarbij ze per aankoopschijf van €10 een maaltijd aan asieldieren schenken. Wat in 2007 begon met 150.000 geschonken maaltijden was in 2013 al geëvolueerd naar 350.000. Dit jaar willen ze de kaap van 400.000 maaltijden overschrijden. Kathy Heungens, Corporate Affairs Director bij Mars Belgium:

“We maken ons zorgen om het feit dat de statistieken van achtergelaten dieren maar niet dalen. Dat betekent dat we mensen bewust moeten maken van het probleem en hen doen inzien dat een vakantieregeling voor een huisdier niet per sé duur of tijdrovend hoeft te zijn. Daarnaast hopen we mensen ook warm te maken voor de adoptie van een asieldier, want ook dat valt voor ons onder onze filosofie om een betere wereld voor huisdieren te creëren.”

 

Ook Geena Lisa wil zomer zonder zorgen

In de missie om het aantal achtergelaten huisdieren drastisch te verminderen vinden Pedigree® en Whiskas® een bondgenote in dierenvriend Geena Lisa, ambassadrice van ‘Dieren Voor Dieren’ en zelf baasje van maar liefst zeven honden:

“Ik was eerlijk gezegd erg verbaasd toen ik de cijfers onder ogen kreeg. Ik ging er van uit dat iedereen die een huisdier in huis haalt zich ook effectief engageert om dit dier dan zo goed mogelijk te behandelen. Oók wanneer ze op vakantie vertrekken! Ik heb 7 honden, als het mij lukt om opvang voor hen te vinden dan kan iedereen het! Ik hoop trouwens dat de dieren die toch in een asiel terecht komen, of zij die er nu al zitten, snel een nieuwe thuis vinden. Constant op tralies kijken, daar wordt toch niemand gelukkig van?”

 

Tips voor een makkelijke vakantieregeling

Pedigree® & Whiskas® bundelden heel wat tips voor de vakantieregeling in de digitale folder ‘zomer zonder zorgen’. Mensen die hun huisdier mee op reis willen nemen komen er te weten welke voorbereiding ze best kunnen treffen voor vertrek, hoe ze de trip vlot kunnen laten verlopen en wat er ter plaatse gedaan kan worden eens ze aangekomen zijn. Ook mensen die liever zonder huisdier op reis vertrekken vinden tips voor een mogelijke oplossing om het leven van hun huisdier zo aangenaam mogelijk te maken tijdens hun afwezigheid. De folder kan gedownload worden op www.pedigree.be & www.whiskas.be, waar er ook doorgeklikt kan worden naar de website van Het Blauwe Kruis.

[1] Studie FOD Volksgezondheid & Leefmilieu - Aantal dieren opgevangen in asielen in 2012

 

NIET VOOR PUBLICATIE

Over de Belgische markt van dierenvoeding
Huisdieren zijn belangrijk voor de Belgische gezinnen: meer dan 1 op 2 huishoudens in België telt een hond of een kat - 24% van de gezinnen bezit een hond, 32% van de gezinnen bezit een kat, 13 % van de gezinnen beide. Het aantal honden en katten in België wordt geschat op 1.3 miljoen honden en 2 miljoen katten*. De voeding voor honden en katten die wordt verkocht in de Belgische supermarkten vertegenwoordigt een bedrag van €306 miljoen**. Hondenvoeding vertegenwoordigt daarin €113M en kattenvoeding €193M en 62,5%*** van de Belgische gezinnen met een hond en/of een kat gebruikt minimum 1 keer per jaar een product van Mars België. Private label vertegenwoordigt 39% van de verkoop van voeding voor honden en katten in de Belgische supermarkten..  
*bron: TNS 2010, FOD
** Nielsen, December 2013
*** GFK, Household Penetration, Q4 2013

Over Mars Petcare, Whiskas & Pedigree
Mars Belgium Petcare is met een marktaandeel van 37% leider* bij dierenvoeding die wordt verkocht in de Belgische supermarkten, met bekende merken als o.a. Whiskas®, Sheba®, Catisfactions® , Perfect Fit® en Catsan® voor katten en Pedigree®, Cesar® en Frolic® voor honden. De kennis die aan de basis ligt van deze kwaliteitsproducten wordt ontwikkeld in het “Waltham Centre for Pet Nutrition”. Whiskas® werd gelanceerd in België in 1967 en 55 % van de Belgische kattenbezitters gebruikt minstens 1 keer per jaar een Whiskas® product*. Pedigree® werd in 1973 gelanceerd als Pal® en 45% van de Belgische hondenbezitters gebruikt minstens 1 keer per jaar een Pedigree product*.  
* GFK, Household Penetration, Q4 2013

Over Mars Belgium
Mars Belgium maakt deel uit van Mars Inc, één van de snelst groeiende voedingsbedrijven ter wereld. Mars Inc telt wereldwijd 72.000 medewerkers in 73 landen, verdeeld over 5 continenten. Mars Belgium is actief in drie marktsegmenten, waaronder chocoladeproducten als M&M’s®, Snickers®, Twix®, Mars®, Balisto® & Bounty®; rijst van Uncle Ben’s®; hondenvoeding Pedigree®, Cesar® & Frolic® en kattenvoeding Whiskas®, Sheba® & Perfect Fit®. Mars Belgium telt 277 medewerkers en realiseerde in 2013 een jaaromzet van €285 miljoen euro. Mars heeft twee sites in België: de hoofdzetel in Sint-Stevens-Woluwe, die ook de thuishaven is van de drie internationale hubs waar additioneel 74 werknemers werken, en de productievestiging voor de Uncle Ben’s® rijst in Olen. www.mars.be

 

Achtergrondinformatie-AFA-in-cijfers.pptx

PPTX - 394 Kb

HET-BLAUWE-KRUIS-VAN-BELGIE-EN-DE-DIERENBESCHERMING.doc

DOC - 37 Kb

PRESS-CONFERENCE-ANIMALS-FOR-ANIMALS.pptx

PPTX - 5.9 Mb

Kathy Heungens

Corporate Affairs Director, Mars

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Ketchum

Ketchum is an international PR consulting agency, located in Brussels, with a focus on corporate clients. We offer you communication solutions with a twist: creative and out of the box. If you’re looking for fresh and new ideas to solve topical problems, Ketchum is your perfect match.  
 

Neem contact op met

Scheldestraat 122 Brussel

ketchum.brussels