Oxfam veilt leren jas van Ozark Henry

Ozark Henry, Elio Di Rupo, Tine Embrechts en nog andere bekende Belgen steunen de tweedehandsveiling online die Oxfam in België organiseert in het kader van haar vijftigste verjaardag. Vanaf 2 oktober kan iedereen een maand lang via Kapaza.be een bod doen op de leren jas van zanger Ozark Henry, de beroemde vlinderdas van politicus Elio Di Rupo en één van de feestjurken van actrice Tine Embrechts. De tweedehandswinkels van Oxfam hebben ook hun beste stukken geselecteerd om deze actie te steunen. De opbrengst van de veiling gaat naar de projecten van Oxfam wereldwijd.

Ter ere van haar vijftigste verjaardag lanceerde Oxfam een oproep naar de Belgische bevolking om het beste van zichzelf te geven voor een betere wereld. Daarbij werden acht manieren om te investeren naar voren geschoven, met een nadruk op tweedehands. Spullen geven of kopen betekent bijdragen aan een betere wereld. Wat is er dan beter dan een veiling organiseren om niet alleen de diversiteit, maar ook de kwaliteit te tonen van de spullen die terug te vinden zijn in de schappen van de tweedehands winkels van Oxfam?

Bekende Belgen doen mee

Verschillende bekende Belgen geven het beste van zichzelf en doen mee aan de veiling. Muzikant Ozark Henry stelde zijn leren jas van het merk Fred Perry ter beschikking. Politicus Elio Di Rupo en zijn rode vlinderdas zijn onafscheidelijk, maar hij bezorgde er toch één aan Oxfam. De Franstalige schrijver Thomas Gunzig gaf een notitieboekje met aantekeningen die de basis vormden voor twee van zijn romans. Politicus Kris Peeters schonk het T-shirt dat hij droeg tijdens zijn beklimming van de hoogste berg van Latijns-Amerika. Actrice Tine Embrechts nam afscheid van een jurk die ze droeg tijdens een concert in Werchter en acteur Warre Borgmans stond twee langspeelplaten af die hij al sinds zijn jeugd in zijn bezit had.

“Ik vind dit een mooi en erg waardevol initiatief", zegt Tine Embrechts. "Ik dwaal zelf enorm graag rond op tweedehandsmarkten en -beurzen. Je vindt er vaak heel leuke dingen die je nergens anders tegenkomt. Bovendien is het in tijden van onze consumptiemaatschappij goed om dingen opnieuw te gebruiken. Zelf heb ik veel spullen, bijvoorbeeld van mijn kinderen, die we niet meer gebruiken. Dan is het een goed idee om ze weg te geven op bijvoorbeeld geefpleinen, of te verkopen in een kringloopwinkel. Ik sta volledig achter zulke initiatieven en hoop dat er nog meer komen in de toekomst.”

Bovenop de spullen die de bekende Belgen beschikbaar stellen hebben de tweedehandswinkels van Oxfam overal in België de beste kleding, accessoires, lp’s, meubels, boeken en meer geselecteerd voor deze veiling. Niet te missen buitenkansjes voor koopjesjagers en fans van de beroemdheden die Oxfam steunen.

Online veiling met dank aan Kapaza

Voor de onlineverkoop geeft ook Kapaza.be het beste van zichzelf door Oxfam de nodige ruimte ter beschikking te stellen op haar website. Vanaf 2 oktober staat een catalogus met alle artikelen op Kapaza.be en de veiling wordt verder gepromoot op de andere pagina’s van de site. Meer info op http://www.kapaza.be/nl/li?id=2536048

Tweedehands is een trend die bij ons past

Waarom zet Oxfam tweedehands in de kijker als de sector volop aan het uitbreiden is? Omdat er nog altijd een zeker wantrouwen bestaat over alles wat niet nieuw is. Nochtans biedt tweedehands vier grote voordelen voor het grote publiek:

• Je vult je klerenkast tegen een zacht prijsje
  • Je bevordert het hergebruiken van spullen en vermindert afval
  • Je geeft een tweede leven aan spullen die je niet meer gebruikt door ze weg te schenken
  • Je draagt bij aan de strijd tegen armoede wereldwijd, omdat de opbrengst van de tweedehandswinkels van Oxfam naar projecten gaat van hun partnerorganisaties. Deze projecten gaan van lokale landbouw en klimaat tot vrouwenrechten en noodhulp.

Tweedehandswinkels dragen ook bij aan de re-integratie van mensen die weggevallen zijn uit het arbeidscircuit. Het sociale luik is zeer belangrijk voor Oxfam: de winkels nemen actief deel aan het verenigingsleven en kunnen rekenen op honderden vrijwilligers van alle leeftijden en van alle nationaliteiten.

Jean-Pierre geeft regelmatig boeken aan Oxfam. “De opbrengst van de boeken die ik schenk gaan naar projecten van Oxfam. Daar heeft iedereen profijt van: ikzelf, andere lezers en ook de mensen in het Zuiden. Er zijn doorgaans maar enkele boeken waar je nog eens naar teruggrijpt. Waarom laat je die andere dan stof vergaren? Iedereen kan bovendien iets geven: vrije tijd, geld, spullen… Iedereen kan zijn steentje bijdragen.”

Persberichten in je mailbox

Over Ketchum