Oproep aan alle vleeseters! Denk aan het welzijn van onze planeet en kies minstens voor één maaltijd zonder vlees tijdens de World Meat Free Week van 11 tot 17 juni 2018

Voor de productie van één hamburger is er net zo veel water nodig als wanneer je een douche twee maanden lang zou laten lopen!

De World Meat Free Week vindt dit jaar plaats van 11 tot 17 juni. Net zoals in de andere edities, zet het internationale initiatief ook dit jaar het belang van een lagere vleesconsumptie voor het welzijn van onze planeet in de kijker én stimuleert de mensen om minstens één maaltijd zonder vlees in te lassen.

Volgens onderzoek zouden er tegen 2050 wereldwijd 9,1 miljard op onze planeet rondlopen. Dit betekent dat we elk jaar nog eens 200 miljoen ton vlees extra zullen eten als we ons huidige consumptiegedrag niet aanpassen[i]. De vleesproductie is nu al verantwoordelijk voor 14,5 procent van de globale broeikasgasemissie. Dat is meer dan de wereldwijde uitstoot die de transportsector met zich mee brengt[ii]. Bovendien gebruikt de veehouderij 30 procent van de volledige oppervlakte van de aarde[iii] en gaat 69 procent van het zoete water naar het voedselsysteem. 80 procent van de ontbossing van het Amazonewoud gebeurt ten voordele van de rundvleesproductie[iv]. Verder wordt er nu ook algemeen erkend dat een verhoging van onze output met het oog op de stijgende vraag niet duurzaam en allesbehalve ethisch is[v].

Het goede nieuws? Eén enkele maaltijd zonder vlees tijdens de World Meat Free Week kan al een grote impact hebben én aanleiding geven tot een verdere gedragsverandering naar ‘minder en beter consumeren’. Onze planeet zal je dankbaar zijn.

Wat we individueel kunnen doen:

• net zo veel broeikasgassen minder uitstoten dan nodig is voor de elektriciteit om een smartphone twee jaar lang op te laden[vi]
  • onze CO2-voetafdruk tot 50 procent verminderen[vii]

Wat we wereldwijd kunnen doen:

• het koolstofequivalent besparen van 1 biljoen keer een waterkoker gebruiken (dat is wel héél veel koffie en thee!)
  • meer dan 685 miljard calorieën besparen (of 1,2 miljard Big Macs!)

Minder vlees eten: België is koploper in de EU

Vandaag zijn mensen meer dan ooit geneigd om minder vlees te eten. Bijna nergens in Europa verliest vlees zo snel aan populariteit als in België. Tussen 2012 en 2016 is de vleesconsumptie per capita afgenomen met 16,7 procent;  in de EU daalde de vleesconsumptie met 1,4 procent per capita. viii

Wil je deelnemen aan de World Meat Free Week? Meld je dan aan op www.worldmeatfreeweek.com en kies in de week van 11 tot 17 juni 2018 voor minstens één maaltijd zonder vlees.

Ik steun ten volle een organisatie die, als we het allen samen doen, wél het verschil maakt. En geef toe, er zijn toch nog heel wat andere lekkere ingrediënten om van te genieten “, zegt Lady Chef Sofie Dumont.

Ik eet geen vlees meer omdat ik niet alleen mijn gezondheid belangrijk vind, maar ook die van onze planeet”, zegt duurzaamheidsexperte Anne Drake.

We leven met meer dan 7 miljard mensen op onze aarde. Als we allemaal voor één maaltijd zonder vlees kiezen, hebben we een grote impact op de toekomst van onze planeet.

@Meat_Free_Week

#WorldMeatFreeWeek

Over de World Meat Free Week

De World Meat Free Week is een geregistreerde liefdadigheidsorganisatie die mensen wereldwijd wil stimuleren om minder vlees te eten. Voor deze vierde editie op rij bouwt het initiatief voort op het succes van de World Meat Free Day van vorig jaar – met maar liefst 200 miljoen deelnemers. De World Meat Free Week stimuleert iedereen om in de week van 11 tot 17 juni 2018 voor minstens één maaltijd zonder vlees te kiezen.

viii Agrarmarkt informations-gesellschaft mbh ( AMA 2017)

[i] Hoe de wereld voeden in 2050: http://www.fao.org/fileadmin/templates/wsfs/docs/expert_paper/How_to_Feed_the_World_in_2050.pdf

[ii] Veehouderij: de sector die buiten schot blijft in het kader van klimaatverandering

[iii] Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties