Opmars van contactloos betalen in België: 16% meer transacties per maand

Belgen willen steeds vaker contactloos betalen in hun dagelijkse leven. Het blijkt vooral succes te hebben in de food retail.

Mercredi 26 avril 2017 — Belgische handelaars en consumenten zijn steeds meer te vinden voor contactloos betalen, dat onvermijdelijk de meest gangbare betaalvorm zal worden. Iets meer dan een jaar geleden deden de eerste contactloze betaalkaarten van de grote Belgische banken hun intrede. Mastercard maakt de balans op van deze nieuwe technologie en haar penetratie op de markt en toont ons ook welke merken de meeste contactloze betalingen inden in 2016.

Betalen gaat een nieuw tijdperk in

Contactloos betalen betekent dat de transactie wordt voltooid door een kaart tegen de betaalterminal te houden, zonder dat er om een pincode wordt gevraagd1. Deze vorm van betalen kent steeds meer succes bij consumenten. Een jaar geleden introduceerden de grote banken contactloze betalingen. Volgens de gegevens van Mastercard maakt 15% van de mensen met een contactloze betaalkaart op dit moment regelmatig gebruik van deze technologie. Elke maand stijgt het aantal contactloze betalingen met gemiddeld 16%. De contactloze technologie maakte onlangs ook haar opwachting in de vorm van mobiele betalingen dankzij de introductie van Android Pay door BNP Paribas Fortis. Een maand later maakten tot dusver maar liefst 4.000 mensen gebruik van mobiele betalingen2.

Terwijl contactloos betalen vooral populair is voor bedragen onder de € 25, waarvoor geen pincode vereist is, lijken Belgen steeds grotere bedragen contactloos te willen betalen. Het gemiddelde bedrag van een contactloze betaling steeg van € 8 in 2015 naar € 17 eind 2016.

Volgens Henri Dewaerhijd, Country Manager Belux Mastercard, zou contactloos betalen snel een gevestigde waarde moeten worden op de markt: “Op dit moment zijn de omstandigheden ideaal voor een explosieve toename van contactloze betalingen. Enerzijds beschikken steeds meer handelaars over aangepaste terminals. Vandaag zijn 85.000 verkooppunten uitgerust met compatibele terminals, wat neerkomt op 60% van het totale aantal verkooppunten. Anderzijds beschikken consumenten steeds vaker over de laatste technische snufjes, of het nu gaat om speciale betaalkaarten of nieuwe technologieën zoals smartphones of verbonden toestellen die betalingen kunnen verrichten.”

Contactloos betalen is vooral populair voor dagelijkse aankopen

Als liefhebber van lekker eten kiest de Belg aanzienlijk sneller voor contactloos betalen als het op eten aankomt. Als we kijken naar de geregistreerde transacties in 2016 en tijdens de eerste twee maanden van 2017 zien we dat contactloos betalen het meeste succes kent in de voedingsindustrie. Grote supermarktketens zoals Delhaize, Carrefour, Aldi, Colruyt of Lidl blijken bijzonder veel contactloze betalingen te ontvangen. In totaal, met merken zoals Quick, Mc Donald’s, Starbucks, Exki en Pain Quotidien erbij, vertegenwoordigt de voedingsindustrie meer dan twee derde van de contactloze transacties geregistreerd in België.

Het is geen grote verrassing dat contactloos betalen terrein wint in de retailsector. De technologie wordt al gebruikt door de grote ketens, denk bijvoorbeeld maar aan decoratiewinkels zoals IKEA en Brico, kledingwinkels of winkels met verzorgingsproducten zoals H&M, Decathlon en INNO of zelfs recreatiecentra zoals Kinepolis. Deze ketens, gewend aan een groot aantal klanten en vooral tijdens de feestdagen, zien in deze nieuwe technologie een middel om wachttijden te verminderen: een groot voordeel voor zowel de handelaars als de klanten.

De Belg, al gewend aan files, lijkt liever geen tijd meer te willen verliezen tijdens het reizen. Bij de Liefkenshoektunnel, een toltunnel bij Antwerpen, of bij de Vinci parkings, lijkt contactloos betalen de gebruikers te overtuigen door zijn snelheid en eenvoud, en zo verliezen mensen geen tijd meer door kleingeld te zoeken. De perfecte manier om het verkeer vlotter te laten verlopen en de Belgische files te verminderen!

Tot slot blijken de drankautomaten van Coca-Cola de ideale plek om zich over te geven aan de trend van contactloos betalen: de consument die steeds minder kleingeld op zak heeft, lijkt de snelheid en eenvoud van contactloos betalen voor kleine bedragen te appreciëren.

Contactloos betalen: het begin van een revolutie in onze betaalgewoontes

Met meer dan een kwart miljard transacties per maand in 2017 heeft contactloos betalen Europa al veroverd. Sommige buurlanden, zoals Nederland, nemen het voortouw in contactloos betalen: recent werd in Nederland de kaap van één miljard contactloze betalingen bereikt sinds de introductie in 2015.

Naast contactloze betaalkaarten en mobiele betalingen zouden ook andere systemen op basis van NFC‑technologie binnenkort een nieuw tijdperk moeten inluiden voor dagelijkse betalingen in België. Bepaalde autoproducenten ontwikkelen bijvoorbeeld wagens met een ingebouwd NFC‑systeem. De bedoeling is dat de bestuurders van deze ultramoderne wagens aankopen kunnen doen zonder zelfs maar te moeten uitstappen.

“Verbonden wagens, ringen of horloges, die op het eerste gezicht maar gadgets lijken, zijn in feite de eerste stap van een ingrijpende verandering in de manier waarop we aankopen doen. Gedurende de volgende drie jaar zullen kaartloze betalingen de betaalvorm bij uitstek worden en dankzij de tokentechnologie kan elk product dienen als betaalkaart.” zegt Henri Dewaerhijd, Country Manager Belux Mastercard.

Een klein gebaar dat het verschil maakt

Mastercard zal gedurende drie maanden voor elke contactloze transactie met een Maestro of Mastercard kaart een maaltijd aanbieden aan een kind in Afrika, dankzij de samenwerking met het Wereldvoedselprogramma (WFP) van 2012. Voor meer informatie over deze campagne in samenwerking met het Wereldvoedselprogramma, klik hier.

1Voor betalingen van minder dan € 25.

2https://press.ketchumbrussels.be/bijna-de-helft-van-de-belgen-wil-betalen-met-zijn-smartphone#

About Mastercard

Mastercard (NYSE: MA), www.Mastercard.com, is a technology company in the global payments industry. We operate the world’s fastest payments processing network, connecting consumers, financial institutions, merchants, governments and businesses in more than 210 countries and territories. Mastercard’s products and solutions make everyday commerce activities – such as shopping, traveling, running a business and managing finances – easier, more secure and more efficient for everyone. Follow us on Twitter @MastercardAP and @MastercardNews, join the discussion on the Beyond the Transaction Blog and subscribe for the latest news on the Engagement Bureau.

Perrine Sokal

Ketchum Brussels