ONDERZOEK VAN SENSEO® KOFFIE TOONT AAN DAT EEN MEERDERHEID VAN DE BELGISCHE CONSUMENTEN VOOR DUURZAME KOFFIE KIEST

ONDERZOEK VAN SENSEO® KOFFIE TOONT AAN DAT EEN MEERDERHEID VAN DE BELGISCHE CONSUMENTEN VOOR DUURZAME KOFFIE KIEST

Onderzoek volgt meteen nadat de populairste Belgische geportioneerde koffie optie de creatie van 100 % industrieel composteerbare koffiepads aankondigt

SENSEO®, het populairste geportioneerde koffiesysteem in België*, publiceert vandaag de resultaten van een recente peiling bij 1000 Belgische koffiegebruikers: een grote meerderheid van de Belgen houdt bij de aanschaf van koffie en koffieapparaten rekening met duurzaamheid. Uit onderzoek**, uitgevoerd in samenwerking met marktonderzoekskantoor iVOX, bleek dat:

  • 60% van de Belgen houdt bij het aankopen van koffie rekening met het effect op het milieu
  • 70% van de Belgen beweert aan duurzaamheid te denken bij de aanschaf van een koffiezetapparaat; dit wijst op een toenemende belangstelling voor ecovriendelijke producten
  • 88% van de Belgische consumenten vindt het hoog tijd om zich bewuster te zijn van de hoeveelheid afval die we produceren
  • 33% van de Belgen beweert bereid te zijn om meer te betalen voor een duurzame verpakking

Hoewel de Belgen in het onderzoek aangeven meer te willen betalen voor duurzame koffie, blijft het SENSEO® geportioneerde koffiesysteem het meest betaalbare in België, met een gemiddelde prijs van 8 eurocent/kopje (in retail), tegenover meer dan 20 eurocent/kopje voor andere geportioneerde koffiesystemen***.

Het onderzoek volgt meteen na recente aankondigingen van SENSEO® koffiemerk omtrent verdere integratie van duurzaamheid in diverse aspecten van de business om klanten een uitstekende, milieuvriendelijke keuze aan te bieden, namelijk:

Story image
  • Het merk biedt koffiepads met 100% UTZ-certificatie aan voor zwarte koffie; dit certificaat garandeert dat SENSEO® koffie op een sociaal en ecologisch duurzame wijze wordt geteeld en geoogst.
  • De industrieel composteerbare koffiepads van SENSEO® bestaan uit 97,6% gecertificeerde zwarte koffie, 1,7% papier en 0,7% dichtingsproduct van bioplastisch PLA; de koffiepads van SENSEO® keren integraal als voedingsstof terug naar de bodem in plaats van naar de afvalhoop, zodat deze laatste krimpt.
  • De SENSEO® koffietoestellen worden duurzaam ontworpen dankzij toevoeging van ecologische kenmerken zoals de energiebesparende automatische aan/uit-schakelaar en gebruik van recycleerbaar plastic met het oog op beperking van het plasticafval.
  • SENSEO® plantte in 2020 samen met de lokale ngo Graine de Vie (www.grainedevie.org) 200.000 bomen in Madagaskar, en heeft via dit initiatief bijgedragen tot een groenere planeet en tot de ontwikkeling van de lokale economie; vandaar de CO2-neutrale certificatie voor zijn zwarte-koffiepads.
“Vandaag is het meer dan ooit belangrijk om een duurzame, betaalbare en klantvriendelijke koffieoptie aan te bieden”, stelt Fede Heine, JDE General Manager voor België/Luxemburg. “We hebben sinds de uitbraak van de COVID-19-pandemie een toename van het koffiegebruik in eigen huis vastgesteld. Consumenten grijpen steeds vaker naar geportioneerde koffie. Deze actuele situatie is, naast ons constante engagement voor duurzaamheid, een extra reden waarom we alles op alles zetten om onze consumenten dergelijke opties aan te bieden.”

 

*Het SENSEO® geportioneerde koffiesysteem is het populairste van België:

  1. Ongeveer 66% van de in de retail verkochte geportioneerde koffie kopjes is compatibel met SENSEO® koffietoestellen – Bron: Nielsen, data van september 2019 tot augustus 2020.
  2. SENSEO® is goed voor 42% van de in België verkochte geportioneerde koffietoestellen – Bron: GFK, data van januari 2020 tot augustus 2020.

** Onlinestudie van 13 tot 20 augustus 2020 door onderzoeksbureau iVOX op een representatieve steekproef (wat betreft regio, geslacht, taal en urbanisatie) van 1000 koffiedrinkers ouder dan 18. De maximale foutmarge per 1000 Belgen is 3,02%.

*** Bron: Nielsen, data van september 2019 tot augustus 2020.

 

Over JDE Peet’s
JDE Peet’s is de grootste wereldwijde groep pure-player van koffie en thee. Sinds meer dan 265 jaar laten we ons inspireren in het geloof welke emoties een kopje koffie kan opwekken. Vandaag is ons portfolio van koffie en thee beschikbaar in meer dan 100 ontwikkelde en opkomende landen, met iconische merken zoals: Jacobs, Douwe Egberts, L’OR, Senseo, Jacqmotte, Tassimo, Pilao en Gevalia. Voor meer informatie bekijk onze website JDE Peet’s.

 

 

Over Ketchum

Ketchum is an international PR consulting agency, located in Brussels, with a focus on corporate clients. We offer you communication solutions with a twist: creative and out of the box. If you’re looking for fresh and new ideas to solve topical problems, Ketchum is your perfect match.  
 

Ketchum
Scheldestraat 122
Brussel