Nieuwe single van Len Sharp (van Freaky Age) trekt 17de editie van ‘Koffie Voor Iedereen’ op gang

 

  • ‘Koffie voor Iedereen’ schenkt jaarlijks miljoenen kopjes koffie aan minderbedeelden via de Voedselbanken
  • De videoclip bij het nummer “Keep You Warm” bekijken/delen draagt bij tot extra kopjes koffie voor minderbedeelden
  • “Keep You Warm” online aankopen kan ook, de opbrengst wordt integraal omgezet naar kopjes koffie voor minderbedeelden
     

Singer-songwriter Lenny Crabbe, frontman van de Belgische band Freaky Age, schreef speciaal voor de succesvolle solidariteitsactie ‘Koffie Voor Iedereen’ het nummer ‘Keep you warm’ om de aandacht te vestigen op de toenemende armoede en het daaraan gelinkte sociale isolement in België. Telkens de clip wordt bekeken of gedeeld gaat er een extra kop koffie naar minderbedeelden via de Voedselbanken. Ook de verkoop via online muziekplatformen wordt integraal omgezet naar kopjes koffie voor minderbedeelden.

1 op 7 Belgen[1] of zo’n 1.570.000 landgenoten leven tegen of onder de armoedegrens. Het gebrek aan financiële middelen brengt niet alleen een gebrek aan fysieke warmte met zich mee, maar gaat vaak gepaard met sociale uitsluiting. Een dubbele problematiek waar het project ‘Koffie voor Iedereen’, een initiatief van Douwe Egberts in samenwerking met de Voedselbanken, aan tegemoet probeert te komen door kopjes koffie te schenken aan minderbedeelden. ‘Koffie voor Iedereen’ is ondertussen toe aan zijn 17de editie en krijgt deze keer dus steun uit een nieuwe hoek.

Koffie in de top van meest gewilde producten bij Voedselbanken
Koffie schenken mag op het eerste zicht een klein gebaar lijken, het maakt voor de bijna 1,6 miljoen minderbedeelden in ons land een groot verschil. Dat beseffen de initiatiefnemers achter ‘Koffie voor Iedereen’ maar al te goed. Alfons De Vadder, gedelegeerd bestuurder van de Belgische Federatie van Voedselbanken: “Koffie staat steevast in de top van de lijst van producten die het meest gewild zijn door de mensen die we, via de 614 caritatieve instellingen waarmee de Voedselbanken samenwerken, bereiken. De koffie die we door de actie ‘Koffie voor Iedereen’ kunnen aanbieden zal weliswaar hun problemen niet oplossen, maar de momenten van warmte die we ermee creëren maken voor die mensen een groot verschil. Samen koffie drinken is voor hen vaak het moment waarop ze zichzelf kunnen zijn en even hun zorgen kwijt kunnen bij anderen.”

Peter Pintens, Marketing Director Douwe Egberts: “In de voorbije 16 edities slaagden we er telkens in gemiddeld 8 miljoen kopjes koffie aan de Voedselbanken te schenken. We kiezen er ook bewust voor om koffie te doneren: zo bieden we op een concrete manier de fysieke en sociale warmte aan zij die er nood aan hebben. Daarom zet ‘Koffie voor Iedereen’ dit jaar meer dan ooit aan om een warme Kerst te schenken: iedereen verlangt in de kerstperiode naar meer warmte, fysiek en emotioneel. Maar warmte kan ook gecreëerd worden door muziek! We zijn dan ook zeer blij dat we in Lenny een even geëngageerde partner hebben gevonden die op zijn eigen, unieke manier mee voor die warmte wil zorgen.”

Warmte schenken via muziek
Lenny Crabbe woonde dit jaar een aantal maanden in Berlijn om inspiratie op te doen voor een soloproject (onder de naam Len Sharp) waar hij op zat te broeden. “Het viel me op hoe sterk de mensen er sociaal geëngageerd zijn en hoeveel solidariteit er heerst, en dat heeft me gestimuleerd. Ik had het gevoel dat ik zelf iets moest doen, en toen ik terug thuis in aanraking kwam met het project ‘Koffie voor Iedereen’ vielen zo een aantal puzzelstukjes op hun plaats.”

Speciaal voor ‘Koffie voor Iedereen’ componeerde hij zelf het nummer ‘Keep you warm’, dat hij voor de gelegenheid samen met twee straatmuzikanten heeft ingespeeld. “Straatmuzikanten hebben me altijd gefascineerd. De straat is hun podium, en ook al zijn ze niet allemaal minderbedeeld, toch vond ik het symbolisch hen bij dit project te betrekken. Het geeft extra warmte aan het nummer, en warmte is wat ik met ‘Keep you warm’ wil bereiken: muzikale, tekstuele en bovenal menselijke warmte.”

Nummer bekijken, delen of aankopen = extra kopjes koffie
“Keep You Warm” zal vooral op de digitale snelweg de actie van ‘Koffie voor Iedereen’ onder de aandacht brengen:

  • Iedere keer de videoclip* van het nummer wordt bekeken of gedeeld gaat er één kopje koffie extra naar ‘Koffie voor Iedereen’. Die extra kopjes koffie komen bovenop de koffie die wordt geschonken via de actie die Douwe Egberts naar jaarlijkse gewoonte uitrolt in de supermarkten in België, waarbij per verkocht pakje koffie twee kopjes koffie aan minderbedeelden via de Voedselbanken worden geschonken.
    Lenny Crabbe: “Zo worden minderbedeelden via de Voedselbanken extra geholpen en staan mensen hopelijk wat langer stil bij het feit dat niet iedereen het even goed heeft. En helpen is erg eenvoudig: gewoon naar www.koffievooriedereen.be surfen, en klikken op de video.”
  • “Keep You Warm” wordt eveneens te koop aangeboden op iTunes (evt aan te vullen) waarbij de opbrengst wordt omgezet in kopjes koffie voor minderbedeelden via de Voedselbanken.

* U kan de bijgevoegde Youtube link ook makkelijk integreren op uw website indien u de actie mee wil ondersteunen

 

[1] http://www.belgium.be/nl/nieuws/2013/news_armoede_belgie.jsp

Info-DEMB-_-Voedselbanken.docx

DOCX - 17 Kb

Len-Sharp-bio-NL.docx

DOCX - 94 Kb

Dimitri Vleminckx

PR Consultant, Ketchum

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Ketchum

Ketchum is an international PR consulting agency, located in Brussels, with a focus on corporate clients. We offer you communication solutions with a twist: creative and out of the box. If you’re looking for fresh and new ideas to solve topical problems, Ketchum is your perfect match.  
 

Neem contact op met

Scheldestraat 122 Brussel

ketchum.brussels