Nieuw Zuid geeft Antwerpen duurzame woontoren

Op het Antwerpse Nieuw Zuid start de verkoop van de eerste woontoren Zuiderzicht

• Duurzame woontoren met 132 woonunits die voldoen aan de passiefnorm
  • Ideale ligging vlakbij het artistieke Zuid en pal naast 60.000 m² groot park
  • Grote verscheidenheid aan appartementen met speciale aandacht voor voor alternatieve woontypes
  • Iconische architectuur naar een ontwerp van het Belgische evr-Architecten en het Nederlandse KCAP

Antwerpen – Vandaag stelt projectontwikkelaar Triple Living Zuiderzicht voor, de eerste woontoren op Nieuw Zuid. Zuiderzicht geeft een nieuwe invulling aan wonen in de stad. Dankzij de uitstekende ligging - vlakbij de dynamiek van ’t Zuid, maar middenin een oase van groen - een markant design en een vooruitstrevende visie op levenskwaliteit en duurzaamheid, bewijst Zuiderzicht dat hoogbouw bovenal heel menselijk kan zijn.

Passieve hoogbouw in de nabijheid van de stad

Zuiderzicht is een uniek project en onderscheidt zich onder meer door zijn uitstekende ligging. De woontoren ligt vlakbij het bruisende Zuid en pal tegenover het 6 hectare grote park dat op Nieuw Zuid aangelegd zal worden. Bovendien oriënteert de woontoren zich ook middenin een organisch groendomein ontworpen door landschaparchitect Bas Smets.

Verder kenmerkt Zuiderzicht zich door een uitzonderlijk duurzaam karakter. Zo voldoet het o.a. aan de passiefnorm qua energievraag (15 kWh per m²). De woontoren is, net zoals de rest van de gebouwen op Nieuw Zuid, aangesloten op een innovatief warmtenet. De bouw van de woontoren is een mijlpaal voor Antwerpen en Nieuw Zuid, dat wordt beschouwd als één van de meest duurzame stadsprojecten in België.

Mix aan woontypes met adembenemende panorama’s

Met Zuiderzicht speelt projectontwikkelaar Triple Living in op veranderende woningbehoeftes in de maatschappij. Sam De Maeyer, communicatieverantwoordelijke van Triple Living, legt uit: “Het innovatieve ontwerp van Zuiderzicht is een antwoord op de verscheidenheid aan gezinssituaties en woningbehoeftes die we vandaag in onze samenleving terugvinden. Zo kiezen meer en meer mensen voor alternatieve woonvormen zoals kangeroewonen of thuis wonen en werken.” Naast deze alternatieve woonvormen is er in Zuiderzicht plaats voor een grote verscheidenheid aan appartementen. Toekomstige bewoners kunnen kiezen uit maar liefst 24 verschillende woontypes, waarvan de gelijkvloersappartementen met eigen tuin een opvallend voorbeeld zijn. In totaal omvat de woontoren 132 woonunits verdeeld over 24 bouwlagen.

Naast een grote verscheidenheid aan woonvormen is er in het ontwerp van Zuiderzicht veel belang gehecht aan de panorama’s voor de toekomstige bewoners. Zo heeft elk appartement in Zuiderzicht minstens twee grote terrassen om optimaal van de adembenemende zichten op het groen, de Schelde, het Vlinderpaleis of de stad te kunnen genieten. Sommige van deze leefruimtes kunnen bovendien zowel als binnen- of buitenruimte gebruikt worden, het zogenaamde ‘bigger en cheaper’-concept.

Een prachtig staaltje architectuur

Zuiderzicht is een ontwerp van het Belgische architectenbureau evr-Architecten en het Nederlandse KCAP. Het uiterlijk van de toren is opvallend door zijn unieke vormgeving: het gebouw is opgetrokken uit een rechthoekige centrale woonkern in het midden met daarrond een raster in de vorm van een parallellogram. De doordachte structuur resulteert in grote leefterrassen tussen kern en buitenraster. Sam De Maeyer licht toe: “Zuiderzicht is een iconische toren die zijn stempel zal drukken op de nieuwe skyline van Antwerpen. Dankzij een doordacht ontwerp met dubbel inzetbare terrassen, de grote raampartijen en een optimale lichtinval zullen de bewoners ten allen tijde kunnen genieten van uitzonderlijke vergezichten.”

Projectontwikkelaar Triple Living voorziet in de zomer 2016 te starten met de bouw van de woontoren.

EINDE PERSBERICHT

• Voor meer informatie over de nieuwe woontoren Zuiderzicht of voor vragen rond het Nieuw Zuid, kan u steeds terecht bij Sven Haenen van Ketchum of op http://nieuwzuid-antwerpen.be/

Zuiderzicht video

MP4 - 20 Mb