Millennials hacken zich een weg door het Belgische bedrijfsleven

Een nieuwe studie onder Europese werknemers toont aan dat de houding van Millennials tegenover technologie veiligheidsrisico’s met zich meebrengt.

Millennials hacken zich een weg door het Belgische bedrijfsleven doordat ze de barrières tussen hun werk- en privéleven slopen. Dat toont de nieuwe ‘People-Inspired Security’-studie aan die Samsung Electronics onder 4500 respondenten heeft uitgevoerd.
De nieuwe technologische vaardigheden die mensen in staat stellen om hun werk- en privéleven naadloos in elkaar over te laten vloeien brengen belangrijke veiligheidsrisico’s met zich mee voor de Belgische bedrijven.

De opkomst van de aangeworven hacker

Werknemers die nieuwe technologie omarmen, gebruiken de apparaten en software die ze zelf willen, los van de beperkingen die door hun job worden opgelegd. Bijvoorbeeld:

  • Meer dan een kwart (28 procent) van de werknemers gebruikt zijn privétoestel voor het werk zonder te weten of dit toegelaten is of zonder hier rekening mee te houden (bijvoorbeeld: door een privétablet gebruiken om professionele emails te sturen zonder te weten of de bedrijfsrichtlijnen dit toestaan);
  • Meer dan de helft (55 procent) van de werknemers weet niet of zijn bedrijf een mobiel veiligheidsbeleid heeft. Als er al richtlijnen bestaan, kennen werknemers de inhoud niet of negeren ze die actief;
  • Van de Nederlandse en Belgische Millennials, tussen 18 en 34 jaar, gebruikt 25 procent zijn eigen technologie actief om de security van hun bedrijf te omzeilen (bijvoorbeeld door hun eigen smartphone te gebruiken om te surfen naar websites die geblokkeerd zijn op werktoestellen, zoals Dropbox, een website voor het delen van bestanden).

Millennials zijn ‘Natural Born Hackers’

Millennials in het bijzonder vormen een uitdaging voor de veiligheid van bedrijven volgens trendwatcher Herman Konings.

“Millennials zijn van nature ‘Natural Born Hackers’. Ze zien technologie als iets dat hun hele leven gemakkelijker maakt en niet enkel het werkleven of de werkomgeving. Millennials zien geen scheiding tussen ‘digitaal’ en ‘analoog’ meer zoals de Babyboomers (vijftigers en zestigers) en de Generatie X (dertigers en veertigers). Spreken van ‘digitale televisie’ of ‘digitaal fototoestel’ is voor hen even vreemd als spreken van ‘elektrisch koffiezetten’!”

 

Rob Orr, Vice President voor Enterprise Business van Samsung Europa, stelt: “Onze studie toont aan dat veel werknemers hun leven zoveel mogelijk willen vereenvoudigen door mobiele toestellen en hun technologische vaardigheden te gebruiken om werk- en privétaken snel en gemakkelijk uit te voeren wanneer, waar en hoe ze zelf verkiezen. De keerzijde van de medaille is dat dit gedrag mogelijks veiligheidsrisico’s met zich meebrengt.”

Het belang van een veiligheidsbeleid dat de gebruiker centraal stelt

“Veertigers, vijftigers en zestigers zijn het gewoon dat ze moeite moeten doen om ICT in hun werk in te passen. Millennials groeiden op in de wetenschap dat ICT voor hen werkt en hun leven gemakkelijk maakt. Deze generatie brengt deze ervaringen naar hun werkleven en heeft geen geduld voor technologische barrières”, stelt Herman Konings.

Ralph van Lysebeth, hoofd van het Enterprise Business Team, Samsung Electronics België: “Deze generatie vormt een steeds groter onderdeel van het Belgisch werknemersbestand. Ons onderzoek toont aan dat duidelijke grenzen tussen werk-data en privé-data meer dan ooit nodig zijn. Daarom is een tool zoals Samsung KNOX zo belangrijk: ze stelt werknemers in staat om op hetzelfde toestel te wisselen tussen hun persoonlijke apps en hun werk-apps die met een paswoord zijn beschermd.

“Er is ook goed nieuws voor bedrijven in België. Zestig procent van de respondenten zegt dat het door de NSA-onthullingen, Heartbleed en andere recente hacking schandalen bewuster is van de veiligheidsrisico’s dan een jaar geleden. Belgische bedrijven kunnen hier gebruik van maken door hun werknemers beter te wapenen met kennis en technologie die hun digitale vaardigheden en hun ICT veiligheid binnen en buiten de werkvloer naar een hoger niveau kan tillen.”

Het volledige onderzoek is beschikbaar op www.samsungatwork.com. Voor meer nieuws en updates, volg dan @SamsungAtWork.

Opmerking voor de redactie:

Andere opmerkelijke cijfers:

  • De Belgische werknemers evolueren van een ‘work-life balance’ naar een ‘work-life mix’. Drie op vier Belgische werknemers (76 procent) doet privézaken tijdens het werk en vier op vijf Belgische werknemers (84 procent) werkt wel eens tijdens zijn vrije tijd;
  • Meer dan een kwart van de respondenten (27 procent) zegt dat deze manier van werken hen helpt om meer werk gedaan te krijgen in dezelfde tijdspanne;
  • Tweeënveertig procent gelooft dat hij met deze mix van werk- en privéleven zijn tijd efficiënter kan besteden. Eén derde van de respondenten (32 procent) voelt zich minder gestresseerd door de ‘work-life mix’;
  • Zestig procent van de respondenten die privézaken doet tijdens het werk, spendeert elke dag tot een half uur aan het betalen van rekeningen en het regelen van andere bankzaken;
  • Negenenvijftig procent van de respondenten die werkt tijdens zijn vrije tijd, spendeert gemiddeld tot vijfenveertig minuten per dag aan werken vooraleer hij zijn werkdag officieel start.

 

Over het onderzoek

De pan-Europese resultaten zijn gebaseerd op een studie die werd uitgevoerd door de onafhankelijke marktonderzoekers OnePoll, tussen 27 mei en 9 juni 2014 bij werknemers die hun mobiel toestel zoals smartphones, tablets of laptops in een of andere vorm voor het werk gebruiken. Dit onderzoek maakte gebruik van 4500 respondenten: telkens 1000 in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk en telkens 500 in Spanje, Italië, België en Nederland. De resultaten voor België en Nederland in het bijzonder houden zowel rekening met de resultaten van het OnePoll pan-Europees onderzoek en het onderzoek door Vision Critical bij 662 extra mensen tussen 16 en 20 juni.

Over Samsung Electronics

Samsung Electronics is wereldwijd marktleider in consumentenelektronica. Door onze continue innovatiekracht veranderen wij de wereld van televisies, smartphones, tablets, personal computers, printers, camera's, huishoudelijke apparaten, medische apparatuur, halfgeleiders en LED-oplossingen. Zo creëren wij nieuwe mogelijkheden voor mensen thuis, onderweg en op het werk. Met 286.000 mensen in 80 landen realiseren wij een jaarlijkse omzet van 216,7 miljard US dollar. Voor meer informatie over Samsung Electronics Benelux kunt u bellen naar +32 (0)2 256 91 00 of www.samsung.com bezoeken.

 

Persbericht---Millennials-hacken-zich-een-weg-door-het-Belgische-bedrijfsleven.docx

DOCX - 43 Kb

Charlotte Sterkens

Samsung Electronics België

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Ketchum

Ketchum is an international PR consulting agency, located in Brussels, with a focus on corporate clients. We offer you communication solutions with a twist: creative and out of the box. If you’re looking for fresh and new ideas to solve topical problems, Ketchum is your perfect match.  
 

Neem contact op met

Scheldestraat 122 Brussel

ketchum.brussels