Merendeel Belgen voelt zich gelukkig tijdens de kerstvoorbereidingen

1 op de 3 begint het liefst zo vroeg mogelijk

Brussel, 21 oktober 2021 – De boom (op tijd) opzetten, een kerstmenu verzinnen of los gaan in een kerstwinkel; bijna alle Belgen zijn van plan om voorbereidingen te treffen voor aankomende kerst. Ruim de helft (57%) geeft aan hier dan ook gelukkig van te worden. Herkenbaar? 32% benoemt zelfs het liefst zo vroeg mogelijk te willen beginnen. Jongeren zijn de grootste kerstfans en geven aan niet vroeg genoeg te kunnen beginnen met de voorbereidingen. De kerstversiering kopen doen we het liefst in een fysieke winkel, daar lijken we spontaan geïnspireerd te raken. Dit blijkt uit onderzoek onder ruim 4.000 mensen in België, Duitsland, Frankrijk en Nederland (n=1.000 per land). Onderzoeksbureau Ruigrok NetPanel voerde de studie uit in opdracht van Action. 

Jongeren grootste kerstfans 

Twee op de vijf Belgen beginnen een maand tot enkele weken van tevoren met de kerstvoorbereiding. Jongeren blijken echter de grootste kerstliefhebbers voor wie het feest niet vroeg genoeg kan beginnen. Ook bevestigt een ruim kwart van de Belgen dat hoe eerder zij starten met de voorbereidingen voor kerst, hoe gelukkiger zij zich op dat moment voelen. Van de 18 tot en met 24-jarigen zegt 57% zo vroeg mogelijk te beginnen met de kerstvoorbereidingen. ​ 

Gezondheidszorg psycholoog Najla Edriouch legt uit: “Veel mensen kijken er naar uit om dit jaar weer met familie en/of vrienden de feestdagen door te brengen. Sommigen beginnen hierdoor zelfs nu al aan de kerstvoorbereidingen. Dit is niet gek want samenzijn is een universele psychologische basisbehoefte van de mens. De feestdagen zijn een uitgelezen kans om echt op een speciale manier tijd door te brengen met je dierbaren. Samen een maaltijd eten, bewust stilstaan bij mooie jeugdherinneringen of elkaar in het zonnetje zetten met bijvoorbeeld een mooi cadeau of een lieve kaart zijn allemaal factoren die kunnen leiden tot een dosis extra geluk en onderlinge verbondenheid.” 

Mooiste tijd van het jaar 

Bijna de helft van de Belgen vindt kerst de mooiste tijd van het jaar. Belgen houden vooral van Kerstmis voor de gezelligheid en vieren kerst het liefst samen met familie en vrienden. 24% van de 18 tot 24-jarigen zegt zelfs een echte kerstfan te zijn. Zij kunnen niet wachten tot het weer kerst is en los te gaan met de decoratie en het diner (71%). ​ 

Impact van COVID-19 op het kerstgeluk  

Ruim 1 op de 3 Belgen (34%) vond kerst vorig jaar minder leuk. Zij geven aan nu meer uit te kijken naar kerst in vergelijking tot vorig jaar (36%). Dit doen zij door het kopen van kerstcadeaus om hun dierbaren in het zonnetje te zetten en omdat zij kerst met een grotere groep mensen vieren. We zijn ten slotte vaker thuis en hebben vorig jaar minder geld uitgegeven. 

Liever kerstversiering kopen in de winkel dan online 

Bijna 2 op de 3 Belgen (58%) doet hun kerstinkopen liever in een winkel dan online, omdat de kerstsfeer in de winkels hen gelukkig maakt. 36% zegt zich ook meer geïnspireerd als ze de kersversiering in de winkel zien dan online. Als het op kerstversiering aankomt, zijn de meeste Belgen verknocht aan de kerstklassiekers. Rode en groene versiering, notenkrakers, kabouters en lichtjes. 21% is fan van natuurlijke versiering met decoratie in neutrale kleuren en gemaakt van natuurlijke materialen zoals hout, klei, takken en dennenappels. Daarna volgen trendy zilver en goud en de boom met gekleurde lichtjes en ornamenten. 56% van de Belgen gaat voor witte lichtjes in de boom, al zijn gekleurde lichtjes ook geliefd bij 34% van ons. Ook opvallend is dat meer dan de helft van de Belgen (55%) voor een valse kerstboom kiest en slechts 21% een echte dennenboom zet. ​ 

Kersttradities  

De top 3 kersttradities in België zijn het geven en krijgen van cadeautjes, de kerstboom zetten en gezellig samenzijn met familie en vrienden. Als we kijken naar andere landen, dan zien we dat de Nederlanders veel vaker kerstkaartjes sturen dan wij. Hoewel we bekend staan als Bourgondiërs duidt 37% van de Nederlanders ‘goed eten’ aan als een kersttraditie tegenover 29% bij ons. ​ 

Duitsers zijn dan weer meer dol op bakken. Advent en kerstmarkten zijn ook een belangrijk onderdeel van hun feestdagen en de Fransen houden er vooral van om kerstinkopen te doen. ​ ​ 

Bij Action verrassen we jaarlijks onze klant met onze kerstcollectie die al vroeg in de winkels ligt. Daarom hebben we de campagne ‘Is het al Kerst?’ bedacht. De onderzoeksresultaten geven ons meer inzicht in de kerstbeleving van de Belgen. Het is ons doel om onze artikelen voor iedereen toegankelijk te maken en met onze verrassende kerstartikelen een grote glimlach op het gezicht te brengen.” Aldus een woordvoerder van Action.  

 

​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ EINDE PERSBERICHT 


Over Action 

Action is een snelgroeiende internationale non-food discounter met meer dan 1850 winkels in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Oostenrijk, Polen, Tsjechië en Italië. Van de meer dan 6000 artikelen die Action biedt, behoort ongeveer een derde tot het vaste aanbod. De rest van het assortiment is variabel en wisselt snel. Wekelijks introduceert Action meer dan 150 nieuwe artikelen. Het assortiment bestaat uit 14 productcategorieën: decoratie, doe het zelf, spel & ontspanning, kantoor & hobby, multimedia, was & reiniging, tuin & outdoor, huishoud & inventaris, eten & drinken, persoonlijke verzorging, dieren, sport, kleding en linnengoed. 

Over Ruigrok NetPanel  

Sinds 2007 is Ruigrok NetPanel een belangrijke speler in de onderzoeksbranche. Met 20 gepassioneerde onderzoekers onderscheiden zij zich met hun expertise in kwalitatief en online kwantitatief onderzoek. Dit kwantitatieve onderzoek is online uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel. Voor dit onderzoek hebben we ruim 4.000 mensen in Nederland, Duitsland, Frankrijk en België (n=1.000 per land) bevraagd. Voor de steekproefopzet is uitgegaan van een representatieve basissteekproef van 18-jarigen en ouder, representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. Het onderzoek vond plaats van 23 september t/m 5 oktober 2021. ​ 

Meer informatie of interviews? 

Wilt u meer informatie over de Action campagne 'Is het al kerst?' of heeft u interesse in een interview met gezondheidszorgpsycholoog Najla Edriouch of een woordvoerder van Action, over deze campagne? ​ Neem dan contact op met: 

Laurène Buisson

Ketchum

Onderzoeksrapport  

Het volledige rapport vind je via deze link

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Ketchum

Ketchum is an international PR consulting agency, located in Brussels, with a focus on corporate clients. We offer you communication solutions with a twist: creative and out of the box. If you’re looking for fresh and new ideas to solve topical problems, Ketchum is your perfect match.  
 

Contact

Scheldestraat 122 Brussel

ketchum.brussels