Mede-oprichter van Twitter, technologielegende Ray Kurzweil en een cyborg tekenen present in Antwerpen

SuperNova Conference kondigt tweede lading topsprekers aan

Eind september trapt Antwerpen het eerste SuperNova festival af, een ode aan technologie, innovatie en ondernemerschap. Na eerder onder andere Seth Godin en Philip Ingelbrecht (oprichter van Shazam) te hebben aangekondigd als sprekers, maakt de organisatie opnieuw een paar indrukwekkende namen bekend. Zijn ook van de partij: de co-founder van Twitter Christopher Isaac "Biz" Stone , levende technologielegende en Google-coryfee Ray Kurzweil, MIT-topper en bio-architecte Neri Oxman, erkend cyborg Neil Harbisson en het Zweedse excentrieke agency Snask.

De conferentie werpt een blik op welke technologie en trends  de wereld van morgen zullen sturen en geeft een uniek overzicht in de bedrijven en creatieve ondernemingen van de toekomst. De SuperNova Conference maakt deel uit van het SuperNova Festival en is een initiatief van Flanders DC en Scale-Ups.eu met de steun van de Vlaamse overheid. Early Bird-tickets zijn nu al verkrijgbaar via www.supernovafest.eu.

De toekomst van technologie en ondernemen
De SuperNova Conference wist een waslijst aan briljante sprekers te strikken. In dat rijtje spreekt ook de verscheidenheid aan toonaangevende namen, van de technologie-, marketing-, architectuur-, muziek-, ingenieurs- en academische wereld tot de verbeelding. Een massa intrigerende en verrijkende visies in lijn met het centrale thema: ‘Tomorrow is Unstoppable’.

Ray Kurzweil, Director of Engineering Google en de opvolger van Edison
Wat Bill Clinton, Ronald Reagan en Lyndon B. Johnson gemeen hebben? Alle drie eerden ze Ray Kurzweil – ‘één van de zestien revolutionaire denkers die Amerika groot maakte’ volgens PBS – voor verdiensten in zijn decennialange carrière als uitvinder en futurist. The Wall Street Journal noemt hem ‘een onuitputtelijke bron van genialiteit’, Forbes beschrijft Ray als ‘de ultieme denktank’. Dat Ray  niet minder dan 21 eredoctoraten kreeg, hoeft niet te verbazen.  In zijn jonge jaren stampte hij onder andere een synthesizerbedrijf uit de grond met Stevie Wonder, vond hij de allereerste scanner uit, lag hij aan de wieg van OCR (Optical character recognition die tekst naar data omzet zoals bij elektronische paspoortcontroles), en populariseerde hij het idee van singularity . Vandaag is Kurzweil Director of Engineering bij Google en de meest invloedrijke denker op vlak van artificiële intelligentie.

Christopher Isaac "Biz" Stone, mede-oprichter van Twitter
Entrepreneur of the Decade’ aldus Inc. Magazine, één van de ‘100 Most Influential People in the World’ volgens TIME, of gewoon Biz Stone voor de vrienden. Als co-founder van Twitter is hij zonder twijfel een pionier van sociale media. Verder verdiende Biz zijn sporen door te doceren aan Oxford, boeken te schrijven en tussendoor zijn start-up Jelly – een zoekmachine die een gericht antwoord geeft op je vraag in de plaats van meerdere zoekresultaten te tonen – te verkopen aan Pinterest. Biz gaat ervan uit ‘dat je opportuniteiten zelf kan creëren’ – bijvoorbeeld door de SuperNova Conference bij te wonen. It’s what’s happening.

Een visionaire, een cyborg en Disneyland voor graphic designers
Architect, designer, professor aan het MIT Media Lab: Neri Oxman is het allemaal. Geïnspireerd door de natuur blies ze de term ‘material ecology’ het leven in: een mindset die een toekomst voor ogen heeft waar objecten en gebouwen mee vorm worden gegeven door de natuur. Die insteek maakt haar volgens CNN één van de vijf hoogst ogen gooiende vrouwelijke architecten ter wereld. Een terechte lofzang: onlangs maakte Neri de ‘Mushtari’, een 3D-geprint kledingstuk dat producten maakt van zonlicht.  Wat dat precies inhoudt, hoor je eind september.

Nee, Neil Harbisson heeft zijn micro niet onhandig gemonteerd boven zijn gezicht. Als ’s werelds eerste officiële cyborg heeft hij een antenne in zijn hoofd  laten planten, waardoor hij beelden kan horen en geluiden kan tekenen. Neil is een gegeerd TED-spreker en richtte mee de Transpecies Society op, een vereniging die de belangen verdedigt van personen die zich niet als ‘mens’ identificeren, en onderzoekt of er meer dan vijf zintuigen zijn.

Het hypercreatieve Zweedse bureau Snask tenslotte behoort tot de top 50 leukste werkplekken voor creatievelingen. Het flamingoroze bureau met de slogan ‘We are your future romance’ rijgt de branding-, design- en filmopdrachten voor wereldspelers aan elkaar en wordt ook wel het Disneyland voor graphic designers genoemd.

Early Bird-tickets nu verkrijgbaar
De SuperNova Conference eind september wordt dé bruisende ontmoetingsplaats voor ondernemers, technologie-experts, creatievelingen, investeerders, wetenschappers, onderzoekers en iedereen die wil weten wat morgen in petto heeft. De SuperNova Conference is bovendien maar één van de vijf pijlers die het SuperNova festival rijk is. Een uitgelezen kans om geïnspireerd te raken en inzichten op te doen van succesvolle ondernemers van over de hele wereld.

In de komende weken zullen meer namen van sprekers worden aangekondigd op www.supernovafest.eu/conference.

De verkoop voor de SuperNova Conference is nu gestart en Early Bird-tickets zijn beschikbaar op www.supernovafest.eu/tickets.

Meer informatie vind je op www.supernovafest.eu.

SuperNova wordt georganiseerd door Flanders DC, Scale-Ups.eu en de Vlaamse Overheid. Het wordt mede georganiseerd door EWI, Stad Antwerpen en Barco en trots ondersteund door Belfius, BNP Paribas Fortis, Cronos, EY, FIT, GIMV, imec, KBC, DC Network, B-Hive, IoT BE, Flanders Food, Flanders Make, Blue Health Innovation Center, Cresco en BVA.

Jordy Van Overmeire

Account Manager