Mastercard lanceert voorspellende dienst voor het analyseren van betaalgegevens en advies aan handelaars

Met behulp van transactiegegevens en een Test & Learn-systeem wil Mastercard de Belgische handelszaken beter doen presteren

Donderdag 29 juni 2017 — Mastercard lanceert vandaag een unieke dienst om Belgische handelaars advies te geven over hun marketingstrategie op basis van transactiegegevens. Deze dienst biedt niet alleen toegang tot essentiële gegevens over de gewoonten van de consument in de eigen sector en daarbuiten, maar maakt ook aanbevelingen op maat mogelijk. Handelaars kunnen die adviezen eerst uittesten dankzij een geavanceerde simulatietool, om vervolgens doordachte zakelijke beslissingen te kunnen nemen. Zo hoeven ze niet zwaar te investeren nog voor ze weten of de voorgestelde strategie daadwerkelijk de moeite loont.

Unieke gegevensbron

Mastercard is een wereldspeler op het gebied van betalingen en registreert wereldwijd elke minuut meer dan 65.000 transacties. Die transacties worden geanalyseerd met behulp van geavanceerde algoritmen om mogelijke fraudegevallen op te sporen en te voorkomen. Mastercard wil die expertise in gegevensanalyse nu ook toepassen in het voordeel van een nieuw publiek: de handelaars.

“Deze nieuwe dienst, die gebaseerd is op de analyse van het koopgedrag, is in werkelijkheid de logische voortzetting van onze expertise op het gebied van fraudebeheer en -preventie”, zegt Henri Dewaerheijd, Country Manager Belux. “Wij beschikken over een unieke rijkdom aan informatie over de markt in alle sectoren en landen, wat een ware goudmijn van adviezen blijkt. Zo kan de handelaar zijn aanbod afstemmen op het geteste en bestudeerde koopgedrag van de consument.”

Mastercard biedt de analyse aan van een waaier aan Belgische en internationale gegevens voor alle sectoren. De dienst wil die cijfers overigens koppelen aan een reeks externe factoren, zoals seizoensgebondenheid, de lokale demografie, de concurrentie en de huidige economische omstandigheden.

Handelaars advies geven over hun marketingstrategie

Voor het uitwerken van dit nieuwe aanbod heeft Mastercard Belux een speciaal team samengesteld, dat zich uitsluitend bezighoudt met het adviseren van handelaars. Deze Mastercard Advisors kunnen gegevens analyseren en combineren expertise op het gebied van voorspellende analyses en marketingstrategieën. Ze volgen het traject van de handelaar en geven aanbevelingen op maat.

Het advies dat ze geven op basis van de gegevensanalyse dekt de volledige marketingstrategie van de handelaar. “We denken bijvoorbeeld aan advies op het gebied van prijzen, maar ook aan  gezamenlijke aanbiedingen, zoals een ‘lunchformule’ die voordelig is voor de klant”, legt Henri Dewaerheijd uit. “De informatie over de gewoonten van de consument maakt het mogelijk om te anticiperen op zijn volgende aankopen. Zo is de handelaar zeker dat hij zijn klanten aantrekt met de juiste aanbieding op het juiste moment.”

Test & Learn: test in real time

Mastercard heeft niet alleen ervaring in fraudepreventie, maar breidde zijn expertise ook uit met de overname van het bedrijf Applied Predictive Technologies (APT), een leverancier van analyses gebaseerd op een cloudsysteem en een ‘Test & Learn-benadering’.

“De voorbije jaren is duidelijk geworden dat veel handelaars vaak dezelfde vragen hadden, en het antwoord enkel te weten konden komen door de nieuwe aanpak in werkelijkheid uit te proberen”, aldus Henri Dewaerheijd. “Het ligt uiteraard niet voor de hand om aanzienlijk te investeren en een strategie blindelings te implementeren, zonder enige garantie op resultaat. Om die situatie te vermijden, stellen we de handelaars voor om de geadviseerde strategie eerst uit te testen en eventueel bij te sturen met behulp van onze simulatie- en voorspellingstool van het type ‘Test & Learn’.

Het Test & Learn-platform maakt gebruik van geavanceerde algoritmen om de oorzakelijke verbanden van verschillende strategische beslissingen te analyseren en gemakkelijker te kunnen beslissen over de totaalbenadering. Dankzij dit complexe model van statistieken zal een handelaar de impact van bepaalde commerciële beslissingen op zijn zaak kunnen voorspellen, zonder meteen te moeten overgaan naar de ‘implementatiefase’. Een restaurantketen zal bijvoorbeeld met behulp van het platform kunnen inschatten wat de impact is van een prijspromotie en, afhankelijk van de voorspellingen van het model, ook de financiële uitkomst ervan berekenen.

Test & Learn kan in diverse sectoren worden toegepast, van retail en horeca tot financiële dienstverlening. Al een honderdtal merken wereldwijd gebruiken het, waaronder Walmart, Starbucks en Coca-Cola. De klanten die het platform reeds gebruiken in de Verenigde Staten voeren jaarlijks ongeveer 800 tests uit.

Toerisme, een veelbelovende sector voor gegevensanalyse

Gegevens over toeristische inkomstenstromen voor Mastercard blijken bijzonder waardevol voor de hotelsector. Actoren in de hotelsector kunnen zo bijvoorbeeld de nationaliteit van bepaalde toeristen linken aan hun gemiddelde uitgaven. Uit de Brusselse cijfers waarover Mastercard beschikt, blijkt bijvoorbeeld dat Zwitserse toeristen twee keer zoveel geld besteden als Duitse reizigers. Op die manier kan de hotelier zijn omzetcijfer optimaliseren door zijn marketingacties af te stemmen op die specifieke doelgroep.

Over Mastercard:

Mastercard (NYSE: MA), http://www.Mastercard.com/, is een technologisch bedrijf in de wereldwijde betaalindustrie. Wij beheren het snelste betaalnetwerk ter wereld en creëren een link tussen consumenten, financiële instellingen, handelaars, overheden en ondernemingen in meer dan 210 landen. De producten en diensten van Mastercard bevorderen de commerciële activiteiten in het dagelijkse leven – zoals shoppen, reizen, het beheren van een onderneming en haar financiën – op een eenvoudigere, veiligere en efficiëntere manier voor iedereen.

Volg ons op Twitter: @Mastercard, @MastercardNews, discussieer mee op BeyondTheTransaction Blog of schrijf je in voor de nieuwsbrief van het Engagement Bureau