Mastercard introduceert nieuwe generatie biometrische betaalkaart

Pilots in Zuid-Afrika tonen gemak en beveiliging

Donderdag 20 april 2017 — Mastercard heeft een nieuwe biometrische betaalkaart geïntroduceerd, die chiptechnologie combineert met een vingerafdruk om gemakkelijk en veilig de identiteit te verifiëren van de kaarthouder voor aankopen in de winkel.

De geëvolueerde technologie is onlangs gestart met haar eerste wereldwijde proef in Zuid-Afrika met Pick n Pay, een toonaangevende supermarkt retailer en Absa Bank, een onderdeel van Barclays Afrika.

De nieuwe biometrische kaart bouwt voort op de vingerafdrukscantechnologie die vandaag gebruikt wordt voor mobiele betalingen. Hierdoor kan er wereldwijd met een dunnere en flexibelere kaart betaald worden bij de EMV-betaalterminals.

“Consumenten ervaren steeds meer het gemak en de beveiliging van biometrie“, zegt Ajay Bhalla, President, Global Enterprise Risk & Security, Mastercard. “Of het nu gaat om het ontgrendelen van de smartphone of online winkelen, de vingerafdruk maakt het extra veilig. Het is niet iets wat overgenomen of gedupliceerd kan worden en helpt onze kaarthouders zonder enige zorgen door te gaan met hun leven.”

Hoe het werkt

De biometrische kaart kan aangevraagd worden bij de financiële instantie. Na registratie wordt de vingerafdruk geconverteerd in een geëncrypt digitaal template dat opgeslagen wordt op de kaart. Vanaf dat moment kan de kaart op elke EMV-betaalterminal wereldwijd gebruikt worden.

De kaart werkt net als elke andere kaart als er afgerekend wordt in de winkel. De kaarthouder steekt de kaart in de terminal en legt de duim op de sensor. Als de afdruk overeenkomt, wordt de transactie goedgekeurd - allemaal zonder dat de biometrische kaart uit handen gegeven wordt.

Voordelen

Het autoriseren van een betaling via biometrie - in dit geval met vingerafdruk - bevestigt dat de persoon die de kaart gebruikt de echte eigenaar van de kaart is.

Voor een ​​winkelier is de transactie net als met elke andere EMV-betaalkaart, alleen verandert de betaalervaring in positieve zin voor de klant. Met behulp van hun bestaande point-of-sale terminalsystemen kunnen zij (zonder enige software- of hardware updates) deze betaling accepteren.

Voor banken helpt deze technologie om fraude te detecteren en te verminderen, acceptatie van betalingen neemt toe, het vermindert operationele kosten en bevordert de loyaliteit van klanten. In de toekomst zal de kaart ook contactloze technologie krijgen, waardoor het nog makkelijker en eenvoudiger wordt om aan de kassa te betalen.

De komende maanden worden er nieuwe trials gepland in Europa en Azië.

Over Mastercard
MasterCard (NYSE: MA), www.mastercard.com,www.mastercard.com, is een wereldwijd betalings- en technologiebedrijf. We beheren ’s werelds snelste betaalverwerkingsnetwerk, waarmee we consumenten, financiële instanties, winkeliers, overheden en bedrijven verbinden in meer dan 210 landen en gebieden. De producten en oplossingen van MasterCard maken dagelijkse commerciële activiteiten -zoals winkelen, reizen, het runnen van een bedrijf en het beheren van financiën- gemakkelijker, veiliger en efficiënter voor iedereen. Volg ons op Twitter @MastercardNederland, doe mee aan de discussie op de Cashless Conversations Blog en schrijf je in voor het laatste nieuws.