Mastercard begrijpt wat een stad tot een bestemming maakt
Mastercard verdiept zich al bijna tien jaar in het internationale reis- en uitgavegedrag van reizigers. Vandaag is het bedrijf verheugd aan te kondigen dat Bangkok opnieuw bovenaan staat in de recent gepubliceerde Mastercard Global Destination Cities Index.
De index is meer dan zomaar een ranglijst van 132 steden die als de topbestemmingen van vandaag en morgen beschouwd worden. Op basis van het aantal bezoekers en hun uitgaven in het kalenderjaar 2016 werd er immers een diepgaande analyse gemaakt. Daardoor kan ook de groei voor 2017 voorspeld worden. Bovendien geeft de index aan wat de snelst groeiende bestemmingen zijn, en biedt hij meer inzicht in de redenen waarom mensen reizen en hoe ze wereldwijd hun geld uitgeven.
Top 10 van bestemmingssteden wereldwijd
Het aantal internationale bezoekers dat overnachtte in één van de top 10 bestemmingssteden steeg in 2016. Ook voor 2017 wordt behalve voor New York verwacht dat die groei zich voortzet. Voor Tokio wordt de grootste toename aan bezoekers voorspeld.
|
Internationale overnachtende bezoekers 2016 |
Voorspelling voor 2017 |
Bangkok |
19,41 miljoen bezoekers |
4,0% |
Londen |
19,06 miljoen bezoekers |
5,0% |
Parijs |
15,45 miljoen bezoekers |
4,4% |
Dubai |
14,87 miljoen bezoekers |
7,7% |
Singapore |
13,11 miljoen bezoekers |
2,6% |
New York |
12,70 miljoen bezoekers |
(-2,4%) |
Seoul |
12,39 miljoen bezoekers |
0,4% |
Kuala Lumpur |
11,28 miljoen bezoekers |
7,2% |
Tokio |
11,15 miljoen bezoekers |
12,2% |
Istanbul |
9,16 miljoen bezoekers |
0,9% |
Koopkracht: steden als motor van economische groei
Algemeen is het reële BBP sinds 2009 met 21,8% gegroeid, terwijl de uitgaven van overnachtende internationale bezoekers over diezelfde periode met 41,1% zijn toegenomen. Sinds 2009 is er in meer dan de helft van de topbestemmingen een toename van de uitgaven waar te nemen. Die toename is bovendien gelijk aan of groter dan de groei van het BBP. Deze steden hebben dus alles in hun mars om de brede economische groei van hun land aan te sturen.
|
Uitgaven internationale overnachtende bezoekers 2016 |
Voorspelling voor 2017 |
Dubai |
$ 28,50 miljard dollar |
10,2% |
New York |
$ 17,02 miljard dollar |
1,5% |
Londen |
$ 16,09 miljard dollar |
(-4,6%) |
Singapore |
$ 15,69 miljard dollar |
0,3% |
Bangkok |
$ 14,08 miljard dollar |
10,9% |
Parijs |
$ 12,03 miljard dollar |
4,9% |
Tokio |
$ 11,28 miljard dollar |
3,7% |
Taipei |
$ 9,91 miljard dollar |
6,9% |
Seoul |
$ 9,38 miljard dollar |
1,8% |
Barcelona |
$ 8,90 miljard dollar |
6,9% |
De bestemmingen van morgen
Ook het aantal overnachtende internationale bezoekers in alle 132 steden neemt sinds 2009 met een groei van 55,2% in grotere mate toe dan het BBP. Het verschil tussen de wereldwijde top 10 en de top 10 van de snelst groeiende bestemmingen blijft overigens het potentieel aantonen van de regio Azië/Stille Oceaan en het Midden-Oosten als meest bezochte bestemmingen van de toekomst.
|
Toename bezoekers van 2009 tot 2016 |
Osaka |
24,0% |
Chengdu |
22,7% |
Colombo |
20,3% |
Abu Dhabi |
18,9% |
Jakarta |
18,2% |
Tokio |
17,7% |
Hanoi |
16,4% |
Riyad |
15,9% |
Lima |
15,2% |
Taipei |
14,5% |
Inzicht in het reisdoel en de uitgaven ter plaatse
De meeste bezoeken aan bestemmingssteden uit de top 20 zijn recreatief, behalve in Shanghai, waar bijna de helft (48,4%) van alle bezoekers op zakenreis komt. Kuala Lumpur heeft met 92,2% het grootste percentage vakantiegangers.
De index heeft verschillende categorieën voor uitgaven gedefinieerd die laten zien waaraan mensen hun geld spenderen bij een bezoek aan een van de steden uit de top 20:
- Procentueel gezien vertegenwoordigen etentjes het grootste aandeel in de uitgaven van reizigers naar Seoul (47,0%), Istanbul (33,6%) en Praag (29,3%).
- Shoppen neemt de grootste hap uit het budget in Londen (46,7%), Osaka (43,4%) en Tokio (43,1%).
- Accommodatie kan het duurste onderdeel van de trip zijn bij een bezoek aan Parijs (44,8%), Milaan (40,4%) en Rome (40,4%).
- Dankzij de efficiënte vervoersystemen wordt er minder aan transport besteed in London (4,3%), Singapore (4,6%), en Hong Kong (4,6%).
"We zien dat meer mensen dan ooit steden bezoeken, zowel voor zaken als voor vrije tijd, en we weten dat ze vlotte en gepersonaliseerde ervaringen verwachten tijdens hun reis", verklaart Carlos Menendez, voorzitter van Enterprise Partnerships bij Mastercard. "Het is duidelijk wat de steden te doen staat. Zij die de verwachtingen kunnen inlossen, bevinden zich in de beste positie om uit te groeien tot een echte bestemmingsstad en te profiteren van de voordelen die meer bezoekers en hogere uitgaven bieden."
Of mensen nu reizen voor zaken of voor vrije tijd: Mastercard verbetert te allen tijde de reiservaring, en dat via
- Samenwerkingen met overheden en steden om de toegang tot belangrijke diensten zoals openbaar vervoer te vereenvoudigen;
- Partnerschappen met reisbureaus en touroperators om de reis zelf aangenamer te maken voor hun klanten;
- Het creëren van 'onbetaalbare' ervaringen voor onze kaarthouders in steden.
Over de Mastercard Global Destination Cities Index
De Mastercard Index van Global Destination Cities rangschikt steden op basis van het aantal internationale overnachtende bezoekers en de buitenlandse uitgaven van diezelfde bezoekers in de bestemmingssteden in 2016, en geeft daarnaast prognoses over de groei in bezoekers- en passagiersaantallen in 2017.
Openbare data werden gebruikt voor het bepalen van de internationale aankomsten van bezoekers en hun internationale uitgaven in elk van de 132 steden.
Deze Index en de bijhorende verslagen zijn niet gebaseerd op betaalvolumes of transactiegegevens van Mastercard.
Over Mastercard
Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, is een wereldwijd betalings- en technologiebedrijf. We beheren ’s werelds snelste betaalverwerkingsnetwerk, waarmee we consumenten, financiële instanties, winkeliers, overheden en bedrijven verbinden in meer dan 210 landen en gebieden. De producten en oplossingen van Mastercard maken dagelijkse commerciële activiteiten – zoals winkelen, reizen, het runnen van een bedrijf en het beheren van financiën – gemakkelijker, veiliger en efficiënter voor iedereen. Volg ons op Twitter @MastercardNederland, doe mee aan de discussie op de Cashless Conversations Blog en schrijf je in voor het laatste nieuws.