Lantmännen Unibake investeert 100 miljoen in state-of-the-art bakkerij

  • Belgische ‘Bread valley’ in het hart van Europa.
  • Werknemers bakkerij binnenkort terug aan de slag in Londerzeel.
  • Ambitie om nummer 1 van Europa te worden.

Londerzeel – Lantmännen Unibake, de op één na grootste industriële bakkerij in Europa, kondigt vandaag de wederopbouw van zijn nieuwe bakkerij in Londerzeel aan. Lantmännen Unibake investeert hiermee 100 miljoen euro en stelt de werknemers van zijn bakkerij binnenkort opnieuw tewerk in Londerzeel. Daarmee zet het bedrijf zijn vertrouwen in de Belgische markt resoluut kracht bij, en maakt het zijn ambitie om verder te groeien met zijn ‘bread valley’ in het hart van Europa verder concreet. De opening van de nieuwe bakkerij is voorzien voor eind 2016. 

‘Bread Valley’ in het hart van Europa

De nieuwe bakkerij biedt onder andere plaats aan vier hightechlijnen en een volledig geautomatiseerd magazijn met state-of-the-arttechnologie. Het magazijn is 32 meter hoog, heeft een oppervlakte van 8.500 m² en beschikt over 28.500 palletplaatsen.

Werner Devinck, global CEO Lantmännen Unibake: “We zijn trots dat we via de onophoudelijke inzet van al onze medewerkers, nog geen jaar na de brand hier op deze site, al met de bouw van een nieuwe fabriek zijn gestart. Met onze gloednieuwe bakkerij zetten we onze ambities kracht bij om met Lantmännen Unibake in het hart van Europa een ‘Bread Valley’ uit te bouwen.” De Lantmännen Group gelooft sterk in de kracht van het Belgische vakmanschap en zal van Londerzeel een expertisecentrum op het vlak van brood en baguettes maken.

Nummer 1 in Europa

Daarnaast heeft Werner Devinck de ambitie om de nummer één in Europa te worden via investeringen in verschillende Europese markten. Lantmännen Unibake’s typische ‘glokale’ aanpak, waarbij een stevige lokale verankering wordt gecombineerd met een globale structuur en capaciteit, is daarbij van cruciaal belang. Dat vertaalt zich in een portfolio van meer dan vijfduizend producten, en een jaarlijkse productie van ongeveer 600.000 ton brood en één nieuwe productinnovatie per dag.

Voor Lantmännen Unibake is die lokale flexibiliteit van groot belang: zo kan het voortdurend inspelen op nieuwe trends en de consument optimaal van dienst zijn. Lieven Breemeersch, managing director Benelux licht toe:In vergelijking met de rest van Europa is België de stokbrodenmarkt bij uitstek. Als marktleider in het segment ‘broodjeszaken met stokbroden’ zijn wij verantwoordelijk voor niet minder dan zeventig procent van de Belgische broodjes. Bovendien is het onze ambitie om hier in Londerzeel de beste stokbroden van de wereld te maken.”

Lantmännen Unibake België bedient vanuit Londerzeel niet alleen de Belgische markt, maar ook een aanzienlijk deel van de Europese markt met verschillende soorten brood, croissants, chocoladebroodjes, stokbroden, hamburger- en hotdogbuns.

 

Het verhaal achter ‘de mannen van het land’

Lantmännen Unibake is een dochteronderneming van de Lantmännen Group, een coöperatieve van 29.000 Zweedse landbouwers en marktleider in Noord-Europa inzake Landbouw, Machinebouw, Bio-energie en Voeding. Met hun wortels stevig in Scandinavische bodem, blijft Lantmännen vasthouden aan een stevige verbondenheid met de aarde en de natuur. Zo beheerst Lantmännen de volledige waardeketen vanaf het graan op het veld tot het broodje bij de lunch. En die geïntegreerde aanpak vertaalt zich ook in hun duurzaamheidsbeleid: de Lantmännen Group staat al jaren in de top 10 van de meest duurzame Zweedse bedrijven.

In België is Lantmännen Unibake beter bekend onder de naam Pastridor, dat onlangs zijn 30-jarig jubileum mocht vieren. Ambachtelijk vakmanschap blijft in het DNA van Lantmännen Unibake verweven, en het bedrijf gaat er prat op trotse bakkers te zijn in hart en nieren.

 

Over Lantmännen Unibake

Lantmännen Unibake is de op één na grootste speler in industriële bakkerijproducten in Europa en heeft een brede klantenbasis in de retail en de foodservice. Het bedrijf telt 35 industriële bakkerijen in 14 landen en commercialiseert zijn producten in meer dan 60 landen. Het stelt wereldwijd 5.800 mensen tewerk.

In België is het bedrijf onder meer beter gekend via de merken MyBakeShop, Pastridor & Schulstad en heeft Lantmännen Unibake 3 bakkerijen, in Londerzeel, in Moeskroen en in Brussel. De afdeling is goed voor een omzet van 140 miljoen euro. Vanuit België wordt niet alleen de Belgische, maar ook de Nederlandse, Franse, Italiaanse en Spaanse markt aangestuurd.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Ketchum

Ketchum is an international PR consulting agency, located in Brussels, with a focus on corporate clients. We offer you communication solutions with a twist: creative and out of the box. If you’re looking for fresh and new ideas to solve topical problems, Ketchum is your perfect match.  
 

Neem contact op met

Scheldestraat 122 Brussel

ketchum.brussels