Kinderen tegen kinderarbeid
Experiment onthult schijnheiligheid van mode-industrie
High fashion aan spotgoedkope prijzen, dat is vandaag het motto. Terwijl kinderarbeid voor bedrijven in de textielindustrie in ontwikkelingslanden heel normaal is, is kinderarbeid in Duitsland onvoorstelbaar. Met de actie "Who made my clothes?“ wil Fashion Revolution een einde maken aan de schijnheiligheid van de mode-industrie. Met een verborgen camera heeft de vereniging bedrijven in Duitsland getest op hun moreel gedrag. In een video is het resultaat te zien.
De betrokkenheid van Europeanen is groot als ze geconfronteerd worden met beelden van Aziatische fabrieken waar kinderen en vrouwen naaien. Maar hoe reageren bedrijven als kinderen in Duitsland willen werken?
Vooruitlopend op de Fashion Revolution Week die wereldwijd plaatsvindt van 18 april tot 24 april 2016 heeft de vereniging van Fashion Revolution een test uitgevoerd en vijf kinderen met een verborgen camera gevolgd bij het zoeken naar een baan. De 10- tot 12-jarige kinderen hebben via telefoon en e-mail, online en in winkels van internationale modemerken gesolliciteerd. Overal werden de kinderen afgewezen. De reden: ze zijn te jong om te werken.
#Whomademyclothes tegen kinderarbeid
Volgens schattingen van de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) werken meer dan 170 miljoen kinderen en jongeren onder onaanvaardbare omstandigheden voor de mode-industrie. "Veel kinderen en jongeren werken in textielfabrieken die produceren voor de Duitse winkels. Met onze actie “Child Labour Experiment” willen we de mindset van de consument veranderen en laten zien dat ze een bijdrage kunnen leveren om kinderarbeid te bestrijden", zegt Annett Borg, coördinator van de Fashion Revolution Day in Duitsland. "Helderheid is de eerste stap om de textielindustrie te veranderen. We moeten ons altijd afvragen: "Who made my clothes?“ Via sociale media kunnen consumenten zich inzetten tegen kinderarbeid en de video van de actie in het kader van de hashtag #whomademyclothes delen."
Vervolg van de succesvolle campagne "2 Euro T-Shirt“
Vorig jaar hebben Fashion Revolution en het reclamebureau BBDO Duitsland voor het eerst een actie voorafgaand aan de Fashion Revolution Day, een jaarlijks event sinds 2013, uitgevoerd. Op de Berlijnse Alexanderplatz bood een machine t-shirts voor twee euro aan. Wie een t-shirt wilde kopen, werd geconfronteerd met de arbeidsomstandigheden bij de productie.
Negen op tien besloot geen goedkoop t-shirt te kopen. Het filmpje over de actie werd meer dan zeven miljoen keer bekeken en kreeg diverse internationale awards.
Achtergrond
Van 18 april tot 24 april vindt de wereldwijde Fashion Revolution Week plaats. Fashion Revolution werd het leven ingeroepen ter nagedachtenis van de meer dan 1.100 slachtoffers die vielen bij het instorten van de textielfabriek in Rana Plaza in Bangladesh. Mensen in meer dan 70 landen nemen deel aan events, flashmobs, workshops en een selfiecampagne met het dragen van kleding binnenstebuiten. Foto’s worden via sociale media gedeeld met de hashtags #FashRey en #whomademyclothes.
De Fashion Revolution werd in het leven geroepen door Carry Somers, pionier van de Fair Trade Movement en oprichtster van het hoedenmerk Pachacuti. Met een internationaal team van coördinatoren, designers, pers, activisten en academici uit de mode-industrie en andere branches vormt de Fashion Revolution Day een beweging die het thema aankaart en de discussie aanmoedigt. Het doel is een verandering in de textielindustrie teweeg te brengen door een open discussie in onze samenleving te stimuleren. Wereldwijd werkt elke zesde persoon in de global supply chain van de textielindustrie.