Ketchum Brussels dubbel genomineerd op ​ EMEA Sabre Awards

• The Holmes Report verkiest digitale activatiecampagne ‘Get A Grip’ van Dunlop Tires als finalist in de categorie “’Marketing to Men’. ​ • ‘Game Changer’, de interne communicatiecampagne van ING België, als finalist genomineerd binnen de categorie ‘Financial Services’.

The Holmes Report nomineerde het internationale communicatieagentschap Ketchum Brussels als finalist voor de EMEA Sabre Awards met twee van zijn campagnes. De campagnes werden geselecteerd uit meer dan 2.400 inzendingen en bevestigen de succesvolle samenwerking tussen Ketchum en diens klanten Goodyear Dunlop Tires  en ING België. The Holmes Report selecteerde beide campagnes respectievelijk in de categorieën ‘Marketing to Men’ en ‘Financial Services’.  Vanavond komen we te weten of ze de awards in de wacht slepen. Ketchum maakt dit jaar op Europees vlak kans om 15 nominaties te verzilveren.

Dunlop Tires ’Get A Grip’: Een campagne met grip

Om Dunlops nieuwe -‘Winter Sport 5’ winterband, bekroond voor haar uitstekende grip op gladde wegen, onder de belangstelling te brengen, bedacht Ketchum een digitale campagne om consumenten te herinneren aan het belang van grip. Dunlop nodigde consumenten uit om zowel momenten van onverstoorbare controle (#gotagrip), als controleverlies (#getagrip) te delen door een foto ervan te uploaden op een microsite. Om de doelgroep van Dunlop aan te moedigen om deel te nemen, steunde de campagne op beroemdheden - waaronder de Rode Duivel Steven Defour - en thema’s uit de popcultuur. Ketchum lanceerde de campagne in november 2015 via sociale media en een microwebsite in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland. Naast de vele creative inzendingen van de deelnemers, genereerde de campagne maar liefst 19 miljoen impressies op sociale media, 84.000 ‘engagements’ (shares, likes of commentaren) en een stijging van 14,9% volgers op Facebook. The Holmes report nomineerde de ‘Get A Grip’-campagne als finalist in de categorie ‘Marketing to Men’.

Eddy Geerdink, Director Marketing Execution EMEA: “Dankzij Ketchum zijn we erin geslaagd om mensen op een ludieke manier te herinneren aan het belang van grip in de winter, is ons winter marktaandeel toegenomen, en hebben we onze visibiliteit en engagement op sociale media versterkt.”

ING België ‘Game Changer’: Veranderingsmanagement op speelse manier gebracht

Ketchum ondersteunde de interne communicatie van ING België en haar nieuwe strategie ‘Think Forward’ in een periode waarin de financiële sector aan hevige veranderingen onderhevig was. ING België spoorde zijn werknemers aan om klanten te helpen een stap voor te zijn in het leven, en in zaken. Om de nieuwe strategie op een overtuigende manier te communiceren naar ING’s 8.000 Belgische werknemers, ontwikkelde Ketchum samen met ING België een programma met infosessies en interne ambassadeurs – ‘Forward Thinkers’. Hoogtepunt van deze interne communicatiecampagne is een storymap die het parcours van de bank van de afgelopen jaren en de 2020-doelstellingen visualiseert.

Ketchum ontwierp een poster van de storymap en een app die via pc, tablet of smartphone toegankelijk is. Resultaat: een nieuwe strategie, gekend en geïntegreerd door 96% van de werknemers.

“Voor een bedrijf met een grootschalige structuur zoals die van ING België is het steeds een uitdaging om een nieuwe strategie aan te kondigen”, zegt Stephan Salberter, Head of Corporate Communication & Relations bij ING België. “We moeten ervoor zorgen dat onze werknemers deze strategie ook integreren, om uiteindelijk te komen tot een cultuurverandering. Met de hulp van Ketchum hebben we een compleet programma ontwikkeld in een uiterst visueel, speels en hanteerbaar formaat.”

Peter Otten, Managing Director van Ketchum Brussels, over de nominaties:

“Beide Sabre nominaties zijn een belangrijke erkenning voor Ketchum Brussels op het gebied van interne en digitale communicatie. We danken zowel Goodyear Dunlop Tires als ING België om te willen innoveren met nieuwe communicatietechnieken, ten voordele van het merk en het bedrijf. We hopen dan ook vanavond deze nominaties te kunnen verzilveren”.

Adriaan Snauwaert

Ketchum Brussel