Innovatieve startups van SME Instrument pitchen Procter & Gamble en partners in Brussel

Donderdag 7 juni 2018 — Grimbergen – Op 13 en 14 juni krijgt een select groepje bedrijven van het European Innovation Council (EIC) SME Instrument een uitgelezen kans om te pitchen en te netwerken met toonaangevende wereldbedrijven in de InQbet Accelerator in Brussel.

Het tweedaagse pitch- en netwerkevent vindt plaats in het P&G Brussels Innovation Center, waar InQbet Accelerator is gehuisvest. Het geeft jonge ondernemingen de kans om zich te verkopen aan gevestigde waarden. De startups hopen zo toegang te krijgen tot grotere distributie-, financierings- en marketingkanalen, en hun bedrijfsactiviteiten snel uit te breiden.

In totaal kregen 91 startups van SME Instrument, het Europese steunprogramma voor beloftevolle kmo’s, uit een waaier aan sectoren – voedsel, productie, IT, verpakking, logistiek, chemie en gezondheidszorg – een uitnodiging in de bus. Zij mogen hun innovatieve ondernemingen voorstellen aan vertegenwoordigers van P&G, AB InBev, DEME, GSK, Nokia, Puratos en Solvay.

Van “Onderzoek en Ontwikkeling” naar “Verbinding en Groei”

Wereldspelers zoals P&G zijn al jaren fan van open innovatiestrategieën die hen in contact brengen met ideeën van kleinere, onafhankelijke ondernemingen om ze vervolgens in de eigen interne processen of producten te integreren. De gedachtegang hierachter is dat in de informatiemaatschappij van vandaag, bedrijven niet enkel beroep moeten doen op hun eigen R&D-inspanningen of zogenaamde ‘gesloten innovaties’, als ze willen blijven innoveren.

‘InQbet is onze krachtige accelerator om de relatie met startups en kmo’s sneller en efficiënter uit te bouwen. Want innovatie draait om het creëren van toegevoegde waarde voor de klant door inzichten en technische expertise te combineren. Startups en kmo’s hebben deze inzichten, expertise en technologiën die ons kunnen helpen om aan de wensen van onze klanten tegemoet te komen en hun leven comfortabeler te maken. We zijn dan ook verheugd om gastheer te zijn voor dit evenement,’ zegt David Ingram, R&D site leader van het P&G Brussels Innovation Center.

Grote bedrijven in alle sectoren erkennen nu inderdaad dat belangrijke innovatie wordt ontwikkeld in de schoot van kleine en middelgrote ondernemingen, en dat nauw onderling contact kan bijdragen tot de eigen verder ontwikkeling van winstgevende producten en diensten.

De EIC zet al een tijdje zijn schouders onder initiatieven waar publieke en private organisaties onder één dak vrij ideeën kunnen uitwisselen. Dankzij evenementen zoals deze kunnen bedrijven van SME Instrument succesvol samenwerken met toonaangevende Europese bedrijven.

Wier bedrijf wordt gefinancierd door SME Instrument en graag meer over de toekomstige bedrijfsevents verneemt, raadpleegt best de kalender en schrijft zich in op de nieuwsbrief.

Voor bijkomende informatie of vragen omtrent een bedrijfsevent, richten geïnteresseerden zich best tot de helpdesk via contact@phase3-services.eu.

Meer informatie over de impact van het SME Instrument op bedrijven en hoe het de toekomst van Europese innovaties vormgeeft, is opgenomen in het Impact Report.

Over P&G

P&G bedient met haar merken wereldwijd bijna vijf miljard mensen. Het bedrijf heeft een van 's werelds sterkste portfolio's van betrouwbare, kwalitatief hoogwaardige en toonaangevende merken, waaronder Always®, Ambi Pur®, Ariel®, Dreft®, Gillette®, Lenor®, Head & Shoulders®, Olaz®, Oral-B®, Pampers® en Vicks®. P&G is actief in ruim 70 landen over de hele wereld. Voor het meest actuele nieuws en achtergrondinformatie over P&G en haar merken, kijk op www.pg.com.

Over het EIC SME Instrument

Het SME Instrument maakt deel uit van de European Innovation Council (EIC) pilot, een initiatief dat het kruin van de innovatieve ondernemers, kleine bedrijven en onderzoekers ondersteunt met financieringsmogelijkheden en andere diensten met het oog op snellere schaalbaarheid. De voornaamste focus van de EIC-pilot ligt op radicale innovaties die markten creëren, productiviteit en internationale competitiviteit verhogen, en nieuwe jobs en hogere levensstandaarden opleveren.