Hart- en vaatziekten doden 7 keer meer vrouwen dan borstkanker

Campagne #iksteunhethartvanvrouwen wil aansporen tot donaties voor verder onderzoek

Ruim 16.300 Belgische vrouwen overleden in 2014 aan de gevolgen van hart- en vaatziekten. Dergelijke kwalen waren zo de doodsoorzaak in bijna één op drie vrouwelijke overlijdens. Omgerekend sterven zeven keer meer Belgische vrouwen aan hart- en vaatziekten dan aan borstkanker, de slepende ziekte die in 2014 ongeveer 2.300 dodelijke vrouwelijke slachtoffers maakte. Extra onderzoek dringt zich op, want door te late of foute diagnoses krijgen ze vaak niet op tijd de gepaste medicatie. Maar net daar knelt het schoentje: de nodige technologiën en apparaten worden duurder terwijl het budget van de onderzoeksinstellingen blijft dalen. Onbegrijpelijk, vond het Fonds voor Hartchirurgie, dat prompt een bewustwordings- en geldinzamelcampagne onder de naam #iksteunhethartvanvrouwen oprichtte.

Vrouwen vaker slachtoffer dan mannen

Het is een mythe dat hart- en vaatziekten enkel mannen treft. Sterker nog: in 2015 was het vaker de doodsoorzaak bij vrouwen (17.179) dan bij mannen (14.154). Minutieus wetenschappelijk onderzoek met het oog op snellere diagnose en betere preventie en behandeling is dan ook broodnodig, zeker omdat vrouwen andere symptomen vertonen dan mannen. Om de financiële aderlating van onderzoeksinstellingen bij alle stakeholders – politici, onderzoekers en de man en vrouw in de straat – aan te kaarten en cruciale middelen te vergaren, organiseert het Fonds voor Hartchirurgie de campagne #iksteunhethartvanvrouwen. Met het ingezamelde geld kunnen universiteiten materialen aankopen en onderzoeksbeurzen financieren die bijdragen aan verder cardiologisch onderzoek en het redden van levens.

Succesvolle crossmediale campagne

We stuurden notarissen affiches voor in hun wachtkamer, aangezien erfenissen de grootste inkomstenbron zijn van onze vzw en we een voordeeltarief voor successierechten krijgen. Verder overtuigden we enkele influencers om op 28 mei, de Internationale Dag voor de Gezondheid van Vrouwen, een selfie te delen – inclusief hashtag of wat dacht u – met hun volgers waarop er een passende (tijdelijke) tattoo op hun borstkas prijkt die het thema aankaart. Ook jij kan je duit in het zakje doen: toon je hart met eender welke donatie op rekeningnummer BE15 3100 3335 2730. De kans bestaat immers dat verder onderzoek naar hart- en vaatziekten jou of één van je naasten ten goede komt.

Eliane Fouré

Coördinatrice Fonds voor Hartchirurgie