Goed eten op het werk, een nieuwe uitdaging voor werknemers

- 57% van de Belgen neemt een zelfgemaakte lunch mee naar het werk ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ - Restaurants hebben de afgelopen 12 maanden een stijging van 45% opgetekend in de verkoop van gezonde en evenwichtige maaltijden

  Als coördinator van het FOOD-programma (Fighting Obesity through Offer and Demand) ondervroeg Edenred in 2018 meer dan 25.000 werknemers en 1.400 restauranthouders in acht Europese landen (België, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Portugal, Slowakije, Spanje en Tsjechië) over voeding tijdens de werkdag. De zevende editie van de FOOD-barometer belicht verschillende trends: de toenemende vraag naar gezonde en evenwichtige voeding, de groeiende rol die bedrijven kunnen spelen in het welzijn van hun werknemers, en de belangstelling die nieuwe technologieën genereren om een evenwichtige voeding te bevorderen.

Een lunchpauze nemen blijft de norm, met verschillen per land

Volgens de FOOD-barometer neemt bijna 75% van de Europeanen een lunchpauze (+ 5 % sinds 2014), ook al eet 27% van hen vaak hun lunch aan hun bureau. 94% van de Belgen eet regelmatig op hun werkplek, terwijl in Frankrijk buiten lunchen heilig blijft. 27% van de Franse werknemers neemt gewoonlijk een lunchpauze in een restaurant. Daarbij hechten ze belang aan nabijheid en prijs, net als 39% van de Italiaanse werknemers en 34% van de Slowaakse werknemers, die in een restaurant lunchen om te genieten van gezonde, zelfgemaakte en verse gerechten. Bovendien lijkt het erop dat de Belgen gehecht blijven aan hun huisbereide lunch: maar liefst 57% van hen brengt een zelfgemaakt gerecht mee naar het werk. Daardoor staan we aan de top van de ranglijst naast de Portugezen (58%).

 

De healthy trend verspreidt zich in Europa

Een van de belangrijkste ontwikkelingen sinds de lancering van de barometer is het toenemende besef van het belang van een gezonde en evenwichtige voeding, zelfs tijdens de werkuren. In 2013 koos slechts 28% van de Europeanen voor een restaurant op basis van gezonde menu's; vandaag de dag hecht 43% van de Europeanen belang aan gezonder eten (+ 15 %). Dit criterium scoort nog hoger in Oostenrijk, waar 49% van de respondenten zegt dat evenwichtige menu's zeer belangrijk zijn bij de keuze van een etablissement.

 

De invloed van nieuwe technologieën

Kunnen nieuwe technologieën in een steeds meer verbonden wereld ons helpen om beter te eten? 51% Europese werknemers zegt van wel. Er zijn echter wel verschillen tussen de landen. Belgen hebben immers meer twijfels dan sommige van hun Europese buren; slechts 44% is ervan overtuigd dat het gebruik van een mobiele toepassing hen in staat zou stellen de kwaliteit van hun voeding te verbeteren, terwijl dit aandeel in Spanje oploopt tot 62%.

  

De groeiende rol van bedrijven 

De wens om goed te eten gaat gepaard met een andere ontwikkeling: werknemers zijn van oordeel dat hun werkgever zich hoort in te zetten voor hun welzijn. Vandaag de dag is 72% van de Europese werknemers (+ 43 % sinds 2016) van mening dat een bedrijf verschillende soorten maatregelen kan nemen om bij te dragen aan de gezonde voeding en het welzijn van zijn werknemers. Zo vinden Belgen dat een van de belangrijkste bijdragen die werkgevers kunnen leveren erin bestaat om een mand met vers fruit en mineraalwater ter beschikking te stellen. Anderzijds zou 33% van de Europese werknemers toegang willen hebben tot een netwerk van restaurants met evenwichtige menu's. 60% van de Europese werknemers is ook van mening dat hun bedrijf kan bijdragen tot hun welzijn door hen toegang te geven tot sportcentra. In Frankrijk bedraagt dit aandeel 72%.

 

En de restaurants?

Restauranthouders zijn de eersten die deze nieuwe trends waarnemen. Ten opzichte van 2017 neemt de vraag naar evenwichtige gerechten voortdurend toe: meer dan 40% van de Belgische restauranthouders heeft dit opgemerkt en in Spanje maar liefst 69%. Belgische restauranthouders hebben de afgelopen 12 maanden de verkoop van gezonde en evenwichtige maaltijden met 45% zien stijgen, de grootste stijging na Spanje. Om aan deze nieuwe eisen te voldoen, informeren restauranthouders zich, volgen ze opleidingen en passen ze hun menu's aan. Vandaag verklaart 55% van de Franse restauranthouders dat ze hun kennis van evenwichtige voeding kunnen verbeteren. 41% van de Europese restauranthouders is van mening dat nieuwe technologieën hen kunnen helpen om nieuwe gezonde gerechten in hun keuken te ontwikkelen, tegenover 39% in 2017. De barometer laat echter verschillen tussen de landen zien: in Tsjechië denkt slechts 27% van de restauranthouders dat nieuwe technologieën hun kookgewoonten kunnen verbeteren, terwijl in Portugal 66% die mening deelt.

“Iedereen stelt zijn gezondheid centraal en voeding is daarin een essentiële pijler. Het is interessant om vast te stellen dat werkgevers en werknemers zich echt bewust zijn van dit essentiële aspect van welzijn. Het aanbod van restauranthouders komt steeds meer tegemoet aan de veeleisende vraag van geïnformeerde consumenten die hun keuze van maaltijden regelmatig zullen afstemmen op de voedingskwaliteit. De lunchpauze is niet langer gewoon een pauze overdag, maar een manier om jezelf tegoed te doen aan een lekkere, evenwichtige en verkwikkende maaltijd”, bevestigt voedingsdeskundige Sylvie Dejardin.

                                                                        ###

 

Edenred is wereldleider in transactionele oplossingen voor bedrijven, werknemers en handelaars. Met deze oplossingen - of het nu gaat om kaarten, mobiele telefoons, online platformen of papieren cheques - kunnen de werknemers extra koopkracht verwerven, de bedrijven hun kosten optimaliseren en de partnerhandelaren van de groep extra omzet genereren.

Het aanbod van Edenred is onderverdeeld in drie business lines:

  • Voordelen voor werknemers (Ticket Restaurant®, Ticket Alimentación, Ticket Plus, Nutrisavings ...).
  • Professionele mobiliteitsoplossingen (Ticket Log, Ticket Car, UTA, Ticket Empresarial ...)
  • Aanvullende oplossingen: betaling tussen bedrijven onderling (Edenred Corporate Payment), Motivatie en beloningen (Ticket Compliments, Ticket Kadéos) en Publieke sociale programma’s.

De groep verbindt zo een uniek netwerk van 43 miljoen werknemers, 750.000 bedrijven of gemeenschappen en 1,4 miljoen handelaars.

Edenred is genoteerd aan de beurs van Parijs als onderdeel van de CACNext20-index en is met bijna 8.000 medewerkers aanwezig in 42 landen. In 2016 beheerde de groep bijna € 20 mld. aan transacties, waarvan 70% kaart-, mobiele en webtransacties.

De handelsmerken en logo's die in dit persbericht worden vermeld en gebruikt zijn gedeponeerde handelsmerken van de N.V. EDENRED, haar dochterondernemingen of derden. Zij mogen niet voor commerciële doeleinden worden gebruikt zonder de schriftelijke toestemming van hun eigenaar.

Volg Edenred op Twitter: https://twitter.com/EdenredBelgie

Het FOOD-programma (FOOD – Fighting Obesity through Offer and Demand – Bestrijding van obesitas via vraag en aanbod) is een publiek-privaat partnerschap dat in 2009 werd opgezet om het groeiende obesitasprobleem in Europa aan te pakken. Het werd opgezet als een proefproject in 6 landen (België, Frankrijk, Italië, Spanje, de Tsjechische Republiek, Zweden) en is sindsdien een programma geworden dat is uitgebreid tot Slowakije, Portugal en Oostenrijk. Het hoofddoel is om werknemers en restaurateurs bewust te maken van het belang van een gezonde en evenwichtige voeding en het aanbod aan te passen aan de vraag. Hiervoor werden praktische hulpmiddelen gecreëerd.

In het kader van dit programma worden elk jaar Europese barometers georganiseerd om de maatschappelijke veranderingen en de behoeften van werknemers en restaurants beter te begrijpen en te analyseren.

Edenred is de coördinator van het FOOD-programma en maakt gebruik van zijn unieke Ticket Restaurant®-netwerk om zijn doelgroepen te bereiken.

 

PERSCONTACT
 

Nadège Witkowski
+32 472 84 75 16
Nadege.witkowski@ketchum.com

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Ketchum

Ketchum is an international PR consulting agency, located in Brussels, with a focus on corporate clients. We offer you communication solutions with a twist: creative and out of the box. If you’re looking for fresh and new ideas to solve topical problems, Ketchum is your perfect match.  
 

Neem contact op met

Scheldestraat 122 Brussel

ketchum.brussels