FedEx-studie onthult dat 79% van de Belgische kmo's inkomsten haalt uit sociale media

52% van inkomsten van Belgische kmo's afkomstig uit export

Donderdag 27 april 2017 — FedEx Express (FedEx), 's werelds grootste express vervoersbedrijf en dochteronderneming van FedEx Corp. (NYSE: FDX), heeft de resultaten van haar tweede FedEx KMO Export Report[1] gepubliceerd. De enquête, afgenomen door Harris Interactive, bevroeg 4.500 Europese kmo's. Dit jaar werden voor de eerste keer Belgische kmo’s opgenomen. Het verslag focust op kmo’s die exporteren en toont aan dat handel via mobiele toestellen en sociale media bijna evenveel inkomsten genereert als traditionele e-commerce. Belgische kmo's zijn in vergelijking met andere Europese landen het meest optimistisch over de toekomstige groei van e-commerce en export.

[1] Het volledige verslag en de infografiek zijn hieronder beschikbaar.

België: 3de populairste exportmarkt in Europa

België is altijd al een belangrijke speler geweest in de wereldwijde export. 33% van de Europese exporterende kmo's drijft handel met België, wat van ons land de op twee na populairste markt voor intra-Europese export maakt, net na Duitsland en Frankrijk. Als we ons buigen over de export vanuit België, dan toont de studie van FedEx aan dat meer dan de helft (52%) van hun inkomsten uit internationale handel komt.

Door het sterk ontwikkelde wegennet in België is grondtransport er het populairste exportkanaal (89%), gevolgd door treintransport (40%).

Voor Eric Uljee, Vice President Ground Operations Benelux, is grondtransport cruciaal voor de Belgische markt, wat de overname van TNT Express door FedEx bijzonder relevant maakt voor Belgische kmo's: “Toen Fedex vorig jaar TNT Express heeft overgenomen, hebben we een uitgebreid Europees wegennetwerk toegevoegd aan ons bestaande wereldwijde luchtnetwerk. Daardoor hebben Belgische kmo's nu nog meer mogelijkheden voor export naar andere landen in Europa en daarbuiten.”

Voor Belgische kmo's is de toekomst van handel sociaal

E-commerce heeft de manier veranderd waarop klanten winkelen, maar heeft ook de globale bedrijfswereld veranderd. Belgische kmo's vormen hier geen uitzondering op. Volgens het verslag haalt 85% van de Belgische exporterende kmo's inkomsten uit e-commerce via desktops, goed voor 16% van hun totale inkomsten. Zij hebben tevens het hoogste percentage B2B e-commercetransacties van alle bevraagde landen te hebben, goed voor 67% van de inkomsten (t.o.v. slechts 34% voor het Europese gemiddelde).

De grootste verrassing is dat de inkomsten uit sociale media en mobiele toestellen (respectievelijk 13 en 14% van de totale inkomsten van kmo's) zeer nauw aansluiten bij de inkomsten uit e-commerce (16%). In totaal verkoopt 79% van de exporterende kmo's in België zijn producten via mobiele toepassingen (t.o.v. 65% voor het Europese gemiddelde). Hetzelfde percentage kmo's biedt klanten de mogelijkheid om via sociale media aankopen te doen.

De bevraagde Belgische kmo's zijn zich bewust van het belang van deze digitale kentering en van de keuze voor een betrouwbare en degelijke logistieke dienstverlener. Volgens het verslag heeft 55% van de bevraagde Belgische kmo's die een toename in e-commerce-activiteiten meldden, snellere bezorgdiensten nodig.39% is bereid hier voor te betalen.

Belgische kmo's zijn het meest optimistisch over toekomstige exportgroei

Van alle landen die deelnamen aan de enquête is België het meest optimistisch over de toekomstige exportgroei. 53% van de exporterende Belgische kmo's denkt dat de exportinkomsten in Europa zullen stijgen, in tegenstelling tot slechts 34% van de Europese kmo's. Belgische kmo's delen overigens hetzelfde enthousiasme omtrent het toenemende belang van digitalisering.

“Het is positief om te zien dat de Europese kmo-gemeenschap optimistisch blijft over haar exportvooruitzichten en -groei”, verklaart David Binks, President, FedEx Europe, en CEO van TNT. “Het FedEx SME Export Report toont duidelijk aan dat kmo’s inzien hoe belangrijk export is om hun inkomsten te doen groeien, waarbij e-commerce een cruciale rol speelt. De versmelting van digitale en fysieke netwerken betekent dat de wereld nog meer verbonden is dan vroeger. Dat creëert meer exportmogelijkheden, draagt bij aan de groei van kmo's en versterkt tegelijkertijd het wereldwijde concurrentievermogen.”

Europese perceptie

De afgelopen 12 maanden waren de economische omstandigheden in Europa onvoorspelbaar. Uit het FedEx SME Export Report blijkt dat exporterende kmo's uit heel Europa goed gedijen en blijven zoeken naar kansen in het buitenland. 53% van de exporterende kmo's exporteert namelijk naar andere continenten in vergelijking met 2015, toen bijna een derde (29%) van de kmo's exporteerde naar andere regio's. Daarnaast is export goed voor 65% van de totale inkomsten van deze Europese kmo's, wat het belang benadrukt om internationale markten te verkennen om te groeien en succesvol te zijn.

Over het FedEx SME Export Report

In augustus en september 2016 heeft Harris Interactive 9000 enquêtes afgenomen (waarvan 4.500 in Europa) met senior kaderleden in kmo's, zowel online als telefonisch, in 17 landen[1] verspreid over 4 wereldwijde regio's[2]. De enquêtes werden gelijkmatig verdeeld per land, met een representatieve mix van bedrijfsgroottes: micro (1-9 voltijdse werknemers), klein (10-49 voltijdse werknemers) en middelgroot (50-249 voltijdse werknemers). In elk land, inclusief België, werden 500 respondenten bevraagd.In het VK werden 1000 respondenten bevraagd.

Over FedEx Express

FedEx Express is 's werelds grootste express-koeriersbedrijf en biedt snelle en betrouwbare levering in meer dan 220 landen en gebieden. FedEx Express maakt gebruik van een wereldwijd lucht-en-grondnetwerk om de levering van dringende zendingen te versnellen, tegen een vastgelegde datum en tijdstip, en met een geld terug-garantie.

Over FedEx Corp.

FedEx Corp. (NYSE: FDX) biedt klanten en bedrijven over de hele wereld een ruim assortiment van transport, e-commerce- en bedrijfsdiensten aan. Met jaarlijkse inkomsten van $58 miljard biedt het bedrijf geïntegreerde bedrijfstoepassingen via operationele bedrijven die collectief concurreren en samen worden beheerd onder het gerenommeerde FedEx-merk. FedEx wordt steevast gerekend tot 's werelds meest bewonderde en vertrouwde werkgevers. Het bedrijf inspireert zijn meer dan 400.000 werknemers om “volledig” te focussen op veiligheid, de hoogste ethische en professionele normen en de behoeften van hun klanten en de gemeenschappen waarin ze actief zijn. Ga naar http://about.fedex.com voor meer informatie over hoe FedEx mensen en kansen over de hele wereld met elkaar verbindt. Voor meer FedEx nieuws binnen Europa kan je terecht op onze newsroom: http://about.van.fedex.com/newsroom/europe-english/

[1] België, Brazilië, China, Colombia, Duitsland, Frankrijk, Hongkong, India, Italië, Japan, Nederland, Polen, Singapore, Spanje, Taiwan, het VK en Zuid-Korea

[2] Azië-Pacific; Europa; Latijns-Amerika en het Caribisch Gebied; het Midden-Oosten, India en Zuid-Afrika