Familiebedrijf JBC kent 40 jaar succes en is met trots de grootste Belgische kledingretailer

Het is geen verrassing dat de mode-industrie de voorbije jaren rake klappen kreeg. De economische crisis leek de consument te verdelen tussen high end en low end labels, terwijl het middensegment op sterven na dood werd verklaard. Nochtans is het net dat middensegment dat het succes van JBC mee heeft bepaald. Het familiebedrijf, dat deze maand 40 kaarsjes mag uitblazen, maakte tijdens een persconferentie zijn jaarresultaten en toekomstplannen bekend. Ondanks de moeilijke tijden binnen de modesector ziet de toekomst van het bedrijf er rooskleurig uit: aan de vooravond van zijn 40ste verjaardag mag JBC zich met 144 winkels en met een omzet van 332 miljoen euro van de Claes Retail Group (CRG) en 6,1 % marktaandeel (CRG) de grootste Belgische kledingretailer noemen én zet het bedrijf zijn eerste stappen op de Aziatische markt.

De sleutel van het succes van JBC

“Het is net dankzij onze sterke positie in het middensegment, dat we flexibel kunnen inspelen op zowel de lokale de behoeftes van de klant, als op andere vlakken,” licht CEO Bart Claes het succes van JBC toe. “We willen een collectie aanbieden die betaalbaar is, maar die tegelijk gemaakt is met aandacht en respect voor mens, milieu en maatschappij. Klanten staan centraal en om hen tevreden te houden moet je elke seconde van de dag alert blijven, opportuniteiten kunnen signaleren, en altijd en overal de vinger aan de pols houden, je aanpassen en evolueren. Alleen zo kan je een stabiele groei verwezenlijken.”

Blijven groeien, blijven investeren en blijven innoveren
Een bedrijfsstrategie die zich vertaalt in een collectie die de internationale trends volgt, en er een lokale touch aan geeft en zich vertaalt in een sterke offline en online shopping ervaring, zowel in binnen- als in buitenland. Het succesvolle Bricks & Clicks business model (offline & online) brengt dit in de praktijk. JBC breidt volgend jaar uit in eigen land en heeft in Luxemburg en Duitsland reeds voet aan de grond met respectievelijk negen en zes fysieke winkels en vanaf deze zomer een online shop in Duitsland. Straks zal JBC ook de eerste stappen op de Chinese markt zetten met een joint venture voor de online verkoop van kinderkleding in China.

“In een digitale wereld kan je je als retailer niet veroorloven om niet online te zijn,” aldus Ann Claes. “Dat wisten wij jaren geleden al. Maar ook offline moet je het verschil maken. Dat doen we vanaf nu via het RFID systeem dat ervoor zorgt dat elke kledingstuk uniek is en het kassasysteem versnelt. We maken ook het verschil door onze collecties op te bouwen als een geheel. Onze klanten kunnen in onze winkels meteen zien hoe ze hun outfit eventueel kunnen combineren en hun maat vinden. Die service willen we hen ook online aanbieden, zodat online en offline winkelen voor onze klanten dezelfde prettige totaalervaring is.”

Na een groei van 59% van de Claes Retail Group (CRG) tussen 2009 en 2014, heeft JBC het volle vertrouwen in de toekomst en blijft JBC steevast groeien, investeren en innoveren.

Het verhaal achter de initialen J.B.C.
Familiebedrijf JBC werd in 1975 opgericht door voormalig wielrenner Jean-Baptiste Claes. De Amerikaanse Stock, zoals de eerste winkel oorspronkelijk heette, kreeg na een zestal broertjes een nieuw assortiment én een nieuwe naam, in de vorm van de initialen van de oprichter. Claes’ kinderen Ann en Bart leerden het bedrijf eerst als jobstudent kennen, om er 10 jaar na de oprichting definitief aan de slag te gaan. Nadat Jean-Baptiste Claes in 2004 de fakkel heeft doorgegeven aan zijn kinderen, leiden broer en zus vandaag het bedrijf zij aan zij, en zijn ze, ondanks de enorme groei van het bedrijf nog steeds de enige twee aandeelhouders. Een signaal waar broer en zus Claes hun onafhankelijkheid mee onderstrepen.
Als lid van de Fair Wear Foundation maakt JBC mode met respect voor mens en milieu. Meer info over JBC’s visie en engagement op vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemerschap vindt u in bijlage.

Over JBC
JBC is de grootste Belgische kledingretailer. Het werd in 1975 opgericht door Jean-Baptiste Claes. JBC was en is nog steeds een familiebedrijf pur sang dat vandaag zij aan zij geleid wordt door Bart en Ann Claes, die in 1985 het bedrijf vervoegden, om in 2004 definitief de fakkel over te nemen van hun vader.

Met haar sterke positie op het middensegment heeft JBC oog voor alle leden van het gezin en elk budget. Het bedrijf heeft als doel de laatste modetrends te vertalen in betaalbare, kwalitatieve kleding die duurzaam is geproduceerd. Een ambitie die resulteert in collecties met een lokale insteek en respect voor mens en milieu. JBC is bewust lid van Fair Wear Foundation sinds 1 april 2015.

Met 144 winkels in België, Luxemburg en Duitsland, een sterke online aanwezigheid en een omzet van 272 miljoen euro stelt JBC rechtstreeks en onrechtstreeks meer dan 1400 mensen tewerk.

In juli 2013 nam de Claes Retail Group (de familieholding die JBC beheert) het eveneens Belgische familiebedrijf Mayerline over. Mayerline is sinds de jaren vijftig een gevestigde waarde op het vlak van stijlvolle, elegante en tijdloze dameskledij.

CSR Fiche

Jaarverslag CSR 2014