EV’s opladen wordt gemakkelijker met nieuw laadconcept van smart en partners

smart gaat samenwerking aan met ABB en DCS om elektrisch laden naar hoger niveau te tillen

Leinfelden-Echterdingen, 21 maart 2022. In elk gesprek over mobiliteit en elektrische auto’s gaat het al snel over de oplaadproblematiek waar je als bestuurder tegenaan loopt. Het aantal en marktaandeel van volledig elektrische voertuigen (EV’s) stijgt in hoog tempo, wereldwijd. Maar tegelijk is de gebruikerservaring heel anders bij het opladen van batterijen dan het vullen van een brandstoftank. Dat maakt de oplaadinfrastructuur met bijbehorende technologie – onderweg, op het werk of thuis – een bepalende factor voor ​ van de toekomst van elektrische mobiliteit.

Dirk Adelmann, CEO van smart Europe: “Bij smart zijn we ervan overtuigd dat je de klant niet alleen een auto als vervoermiddel moet bieden, maar vooral een complete oplossing voor probleemloos dagelijks gebruik. Een van de hete hangijzers daarbij is het laden. Wij kunnen nu dankzij bundeling van krachten met onze nieuwe partners een uitgebreid oplossingspakket bieden voor deze uitdaging.”

Krachtige samenwerking tilt e-mobiliteit naar hoger niveau ​
Met de nieuwe smart #1, die dit voorjaar wordt gelanceerd, levert smart opnieuw een belangrijke bijdrage aan de toekomst van elektrische mobiliteit. De auto is ontworpen als ideale stedelijke reisgenoot, waarbij smart een ecosysteem heeft ontwikkeld dat draait om e-mobiliteit als totaalconcept; veel meer dan alleen de auto. De integratie van vooruitstrevende laadtechnologie vormt een van de basispijlers binnen dat ecosysteem. Met ABB E-mobility (ABB) en Digital Charging Solutions (DCS) heeft smart twee sterke partners gevonden die niet alleen voortreffelijke technologie kunnen leveren, maar met smart ook een visie delen op de vooruitgang van elektrische mobiliteit. Kern van die visie is de centrale positie van de eindgebruiker, en het streven om mensen uit alle geledingen van de samenleving toegang te bieden tot e-mobility.

Yifeng Tan, Head of Connected Cars and Products van smart Europe: “Bij elektrische mobiliteit is het essentieel om partnerships aan te gaan met bedrijven die vooroplopen in hun discipline. We hebben met ABB en DCS relaties gesmeed die niet alleen gericht zijn op het ontwikkelen van de best mogelijke oplaadinfrastructuren voor thuis en onderweg, maar die ook wortelen in gedeelde waarden en een absolute toewijding aan onze klanten. Zo creëren we een vloeiende gebruikerservaring, met naadloze integratie van onze laaddiensten in de smart-app en de systemen van de auto.”

smart Home Charging met oplossingen van ABB E-mobility
Met ABB E-mobility krijgt smart toegang tot één adres voor thuislaadpunten en bijbehorende installatiediensten in alle Europese markten waar smart actief is. Dat maakt het installeren van een laadpunt heel eenvoudig voor klanten van smart. De smart wandcontactdoos wordt standaard geleverd met Bluetooth, Wi-Fi en ethernet-verbinding. Een geavanceerd RFID-ondersteund authenticatieproces en naadloze integratie in de smart app staan garant voor soepel, probleemloos laden. De producten en diensten zijn online verkrijgbaar met een simpel aankoop- en reserveringssysteem via het smart marktplatform. Installatie van de wandcontactdoos kan als optie via het systeem worden geboekt en wordt uitgevoerd door professionele lokale installateurs.

Frank Mühlon, CEO ABB E-mobility: “We focussen op het realiseren van een uitstootvrije toekomst, met inzet van de nieuwste technologieën voor betrouwbare en gebruiksvriendelijke laadoplossingen voor elektrische voertuigen. De samenwerking met smart voelt voor ons daarom heel natuurlijk. Onze producten en oplossingen sluiten perfect op elkaar aan en we zien fantastische kansen om elektrisch rijden door heel Europa populair te maken. We kijken uit naar de komst van de nieuwe smart #1 en we zijn trots dat we onze oplossingen kunnen aanbieden in dit integrale ecosysteem voor elektrische mobiliteit.”

Overal laden met smart Public Charging van DCS
De oplaadinfrastructuur onderweg is net zo belangrijk als die voor thuisladen. Hoogwaardige ondersteuning bij toegang tot een uitgebreid, fijnmazig laadnetwerk is een kritische voorwaarde om deze mobiliteitsgolf momentum te geven. Met DCS heeft smart een partner gevonden met eenzelfde visie, die ook kan leveren: DCS beschikt over een voortreffelijk en voortdurend groeiend laadnetwerk voor onderweg en op de plek van bestemming, met meer dan 290.000 laadpunten door heel Europa. Dit netwerk biedt klanten toegang tot meer dan 270.000 laadpunten voor wisselstroom en 24.000 voor gelijkstroom. Dankzij integratie in de smart app, die informatie biedt over onder meer laadlocaties, stekkertypes en algehele beschikbaarheid is laden geen gedoe meer. Bovendien wordt elke smart kosteloos geleverd met de DCS Charging Card.

Markus Bartenschlager, CCO & Managing Director van DCS: “Als vooraanstaand leverancier van digitale OEM-oplaaddiensten zijn we ervan overtuigd dat een fijnmazig laadnetwerk van vitaal belang is om e-mobility vlot toegankelijk en haalbaar te maken voor dagelijks gebruik. Ons netwerk voorziet in die behoefte, of het nu gaat om laden onderweg of op de plek van bestemming. In onze samenwerking met smart kunnen we ervoor zorgen dat er door heel Europa maar één type laadkaart nodig is, wat voordelig is voor alle gebruikers en infrastructuurpartners.”

In het digitale tijdperk blijft smart onverminderd gericht op haar visie om de beste oplossingen te bieden voor de stedelijke mobiliteit van de toekomst. Met smart technologie en krachtige partnerships belichaamt de smart #1 het ultieme streven van smart: samen vorm geven aan de toekomst.

Bij de wereldpremière van de volledig nieuwe smart #1 in april 2022 in Berlijn ​ zal smart toelichten hoe die toekomst eruit gaat zien.

​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​

Contact:
Henry Wattel
Smart Belgium

Julia Brehm
Hoofd communicatie van smart Europe

Over smart Europe
smart Europe GmbH, opgericht in juni 2020, is een volledige dochteronderneming van smart Automobile Co., Ltd en gevestigd in het Duitse Leinfelden-Echterdingen, bij Stuttgart. Het internationale team van smart Europe is verantwoordelijk voor verkoop, marketing en after-sales-activiteiten van de nieuwe generatie slimme elektrische voertuigen van het merk smart op de Europese markt. Onder leiding van CEO Dirk Adelmann en CFO Martin Günther bouwt de onderneming in Europa een sterke positie op, gebaseerd op een uiterst efficiënt en klantgericht bedrijfsmodel.

smart Automobile Co., Ltd. is een wereldwijde joint venture tussen Mercedes-Benz AG en Geely Automobile Co., Ltd. Doel van het bedrijf is smart te positioneren als toonaangevend leverancier van intelligente elektrische voertuigen in het premium segment. In 2022 presenteert de onderneming haar eerste SUV-model.

Over ABB
ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) is een toonaangevende mondiaal opererende technologie-onderneming die samenleving en bedrijfsleven ondersteunt met de transformatie naar een productievere, duurzame toekomst. Door de onderdelen van haar oplossingsportfolio op het terrein van elektrificering, robotica, automatisering en beweging te verbinden met software weet ABB technologische grenzen te verleggen en resultaten naar nieuwe niveaus te tillen. Het succes van de onderneming wortelt in een ruim 130-jarige historie en wordt gedragen door de inspanningen van zo’n 105.000 medewerkers in meer dan 100 landen.

Over Digital Charging Solutions
Digital Charging Solutions GmbH (DCS) ontwikkelt laadoplossingen voor autofabrikanten en fleet-operators, en is daarmee een van ‘s werelds belangrijkste drijvende krachten achter de transitie naar elektromobiliteit. Met de full-service white label-oplossingen van DCS kunnen autofabrikanten en fleet-operators hun elektrische-mobiliteitsstrategieën realiseren, gebruik makend van integrale digitale oplossingen die voor een makkelijk, veilig en efficiënt laadproces zorgen. Met meer dan 300.000 laadpalen in 30 landen en grensoverschrijdend oplaadgemak ​ biedt Digital Charging Solutions het grootste oplaadnetwerk in Europa. Sinds begin 2019 is Digital Charging Solutions GmbH onderdeel van de op mobiliteit gerichte joint venture tussen de BMW Group en Daimler AG. In oktober 2021 trad bp toe als derde aandeelhouder.

Persberichten in je mailbox

Over Ketchum