Een op drie overlijdens wereldwijd gelinkt aan hart- en vaatziekten

Philips zet op Wereld Hart Dag belang van gezondere levensstijl in de kijker

Zaterdag 29 september 2018 — ‘Dit jaar ga ik gezonder leven’ is een populaire maar weinig nageleefde nieuwjaarsresolutie. Nochtans verlaag je door je gezondheid in eigen handen te nemen – met gezonde voeding, regelmatig sporten en een goede nachtrust – drastisch het risico op een hart- en vaatziekte. De World Heart Federation, Philips en de Belgische Hartritme Associatie (BeHRA) zetten mensen op Wereld Hart Dag aan om een gezondere levensstijl aan te nemen. Cardiovasculaire aandoeningen vellen namelijk jaarlijks wereldwijd ruim 17,5 miljoen mensen van alle leeftijden, geslachten en achtergronden. Laat deze ‘Wereld Hart Dag’ hét moment zijn om die nieuwjaarsbelofte in groep te hernieuwen.

Globaal zijn hart- en vaatziekten, ook wel cardiovasculaire aandoeningen genoemd, de grootste oorzaak (31%) van vroegtijdige overlijdens1. In 2017 eisten ze samen 17,5 miljoen slachtoffers of één op drie van alle sterfgevallen1. In 2030 zou dat aantal zelfs stijgen tot 23,6 miljoen[1]. De voornaamste oorzaken van hart- en vaatziekten zijn een gebrek aan beweging, voorverpakte maaltijden, overgewicht, roken en buitensporig alcoholgebruik. ‘Stuk voor stuk factoren die je zelf kan indijken, ongeacht je leeftijd en fysieke toestand’, aldus Ernst Wodrada, Business Marketing Manager IGT bij Philips Benelux.

Het is nooit te laat om gezonder te beginnen leven. Al begin je met de fiets naar het werk te gaan in de plaats van het openbaar vervoer, een gefrituurde maaltijd per maand over te slaan, of een halfuur vroeger te gaan slapen. Je hart zal je dankbaar zijn. Vorig jaar kon 80% van alle vroegtijdige overlijdens gelinkt aan hart- en vaatziekten worden vermeden met een gezondere levensstijl[2]. Laat ons dat percentage duchtig terugschroeven. We drukken de Belgen op het hart om die gezondheidsbelofte – zij het om pakweg één keer per week te sporten of vijf kilo af te vallen – te hernieuwen, het liefst in groep. Die worden vaker nagekomen dan individuele beloftes dankzij een gezonde portie sociale druk’, besluit Ernst Wodrada

Dokter Yves Vandekerckhove van de Belgian Heart Rhythm Association  (BeHRa) beaamt: ‘Een aantal risicofactoren zijn aan elkaar gelinkt. Een bepaalde gedragsverandering kan op termijn een sneeuwbaleffect teweegbrengen. Neem nu huisbereide maaltijden met volle granen, mager vlees, vis en veel groenten en fruit. Zo’n voedingspatroon verlaagt het risico op hartziekten en beroertes met 80%[3]. Komt daarbij dat je door het mijden van voorverpakte, gesuikerde en gefrituurde voeding vol verzadigde vetzuren ook langer en dieper slaapt. Eens je meer uitgerust bent, vind je de energie terug om je in het zweet te werken.’

Die energie blijkt vaak zoek. Zo berekende de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dat liefst 80% van de volwassen wereldbevolking niet voldoende beweegt[4]. Vijf miljoen mensen sterven jaarlijks vanwege dat gebrek aan fysieke activiteiten[5]. Enkele maatschappelijke evoluties liggen deels aan de oorzaak hiervan. Bureaujobs verhogen het risico op symptomen gelinkt aan cardiovasculaire ziektes met 147%[6]. Ook de verstedelijking – mensen leggen minder afstanden te voet af – speelt een rol.

Dokter Yves Vandekerckhove: ‘Je bepaalt zelf hoe gezond je leeft. Regelmatig sporten is daarvoor noodzakelijk. Een gebrek aan beweging kan leiden tot overgewicht – een Body Mass Index (BMI) tussen de 25 en 30 – en obesitas, een BMI van 30 of meer. Momenteel heeft 39% van de wereldbevolking overgewicht en is 13% zelfs obees[7]. Terwijl dik zijn je cholesterol, bloeddruk en het risico op diabetes type 2 verhoogt. Allemaal factoren die cardiovasculaire aandoeningen in de hand werken. Naast overgewicht is ook roken als het ware een katalysator van hart- en vaatziekten: het beschadigt je bloedvaten, doet je aders dichtslibben, verhoogt het risico op bloedklonters en jaagt je cholesterol de hoogte in. Nicotine, de verslavende stof die in sigaretten zit, verhoogt naast je hartslag ook je bloeddruk.’

Philips, de World Heart Federation, de BeHRA en medische experts benadrukken vandaag op Wereld Hart Dag het vitale belang van een gezondere levensstijl. De gezondheid van jouw hart ligt namelijk in jouw handen. Gezond eten en drinken zijn de bouwstenen van een gezond leven. Wie thuis kookt doet dat meestal gezonder en met minder calorieën. Ook beter slapen en gezonde lucht inademen verminderen het risico op hart- en vaatziekten. De resoluties die je hart ten goede komen, zijn talrijk. ‘Maak minstens één belofte. Je hart zal je dankbaar zijn’, besluit Ernst Wodrada, Business Marketing Manager IGT Benelux van Philips.

Over Koninklijke Philips N.V.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevend gezondheidstechnologiebedrijf dat zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgeleide behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 75.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2017 een omzet van 17,8 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.com/newscenter.

[1] https://www.world-heart-federation.org/world-heart-day/about/cvds

[2] http://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/cardiovascular-diseases-(cvds)

[3] http://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/healthy-diet

[4] http://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity