EEN OP DE TWEE BELGEN ZIET NIEUWE TECHNOLOGIEËN ALS EEN TROEF OM EETGEWOONTEN TE VERBETEREN

De resultaten van de FOOD-barometer voor België bevestigen dat de Belg een goede leerling is in Europa op het vlak van gezond eten.

Edenred, de leider inzake de uitgifte van Ticket Restaurant®-maaltijdcheques, heeft de resultaten gepubliceerd van zijn jaarlijkse Europese FOOD-barometer (FOOD – Fighting Obesity through Offer and Demand – Bestrijding van obesitas via vraag en aanbod). Voor deze vijfde editie interviewde Edenred meer dan 20.000 werknemers, bijna tweemaal zoveel als in 2016, en bijna 1.300 restauranthouders in 8 Europese landen, waaronder België[1]. Deze jaarlijkse enquête richt zich op de lunchgewoontes van werknemers. Ze toont aan dat werknemers en restauranthouders in de loop der jaren steeds meer aandacht zijn gaan besteden aan het voedingsevenwicht van hun lunch en dat de Belg nog steeds gehecht is aan zijn ‘boterhammendoos’.

[1] *In 2017 bevraagde Edenred 20.323 werknemers (tegenover 11.853 in 2016) en 1.295 restauranthouders.

Sinds 2012 voert Edenred de FOOD-barometer op Europese schaal uit om de behoeften van werknemers te begrijpen en het aanbod van restaurants af te stemmen op meer evenwichtige maaltijden. Op basis van de evoluties die in de afgelopen jaren zijn waargenomen, blijkt dat er een echte bewustwording plaatsvindt van de voordelen van een evenwichtige voeding, zowel aan de vraag- als de aanbodzijde. In de editie van 2017 van de barometer werd bijzondere aandacht besteed aan de middelen die worden aangewend om deze veranderingen in voedingsgewoonten te vergemakkelijken en in het bijzonder aan de rol die nieuwe technologieën zouden kunnen spelen.

70% van de Belgen neemt een lunchpauze, meestal in de gemeenschappelijke personeelsruimte

De lunchpauze is een goed ingeburgerde gewoonte in het dagelijks leven van de Belgische werknemers, aangezien 69,7% van de ondervraagde werknemers zegt dat ze elke dag een lunchpauze neemt, terwijl 25% ‘soms of dikwijls’ tijdens de middag een pauze neemt om te eten. Anderzijds zegt 5% van de Belgische respondenten dat ze nooit een lunchpauze nemen of dat ze tijdens hun werkdag geen pauze hebben.

Bovendien blijft de aandacht voor de voedingswaarde van de middagmalen voor drie op de vier Belgische werknemers (73%) een belangrijk criterium voor de keuze van een restaurant. Het criterium dat bepaalt waar werknemers hun lunch eten, is nog steeds de nabijheid bij de werkplek (82,3%) en de snelheid van de bediening (82,4%).

Het is duidelijk dat de Belg trouw blijft aan zijn ‘boterhammendoos’. Meer dan de helft van de Belgische werknemers (55,8%) brengt thuisbereid voedsel mee, terwijl één op de vijf (20,4%) werknemers een broodje eet. Slechts 9,9% van de respondenten neemt de tijd om tijdens de lunchpauze van een gerecht of een volledige maaltijd te genieten.

Uit deze studie blijkt ook dat de Belgische werknemer er de voorkeur aan geeft om op zijn werkplek te blijven eten: meer dan de helft van de respondenten (56,4%) eet zijn maaltijden in de gemeenschappelijke personeelsruimte en een kwart (25,6%) eet aan zijn bureau. Slechts 3,5% van de Belgen keert terug naar huis om te lunchen, terwijl 4,2% naar een restaurant buiten de werkplek gaat.

Nieuwe technologieën, bondgenoten voor een gezonde voeding

Bijna één op de vier Belgische werknemers (41,5%) denkt dat nieuwe technologieën hen zouden kunnen helpen om gezondere eetgewoonten aan te nemen, terwijl 17% het nut er niet van inziet. De restauranthouders blijken meer visionair te zijn: 56% van hen is van mening dat nieuwe technologieën nuttig kunnen zijn om doeltreffender in te spelen op de vraag van hun klanten naar evenwichtige voeding. Belgische professionals zien de nieuwe technologieën als een waardevol instrument om gezonde en evenwichtige maaltijden aan te bieden. Ongeveer één op de tien (9,2%) restauranthouders is het niet eens met deze bewering.

Wanneer de respondenten kijken naar het type technologie dat het meest geschikt is om hen aan te moedigen om gezondere eetgewoonten aan te nemen, dan kiest de Belg voor mobiele toepassingen. Bijna één op de vier (38,6%) deelnemers maakt gebruik van een mobiele toepassing die evenwichtige recepten en tips over gezonde voeding biedt. Applicaties die de inname van calorieën en voedingsstoffen berekenen komen op de tweede plaats (32,1%), gevolgd door diegene die de ideale porties van een bepaalde schotel bepalen als onderdeel van een evenwichtige voeding.

“Nieuwe technologieën en in het bijzonder mobiele toepassingen zijn een bron van informatie en educatieve hulpmiddelen en bieden veelbelovende vooruitzichten om een evenwichtige voeding te bevorderen. De editie van de FOOD-barometer dit jaar laat zien dat het informeren van werknemers en restauranthouders een belangrijke hefboom is om gezondere eetgewoonten tijdens de werkdag te stimuleren”, benadrukt Kelly Govaert, verantwoordelijke voor het FOOD-programma bij Edenred in België.

Steeds meer betrokken restauranthouders

De restauranthouders bevestigen de grote belangstelling van hun klanten voor een aanbod van gezonde maaltijden in de loop der jaren, aangezien een toenemend deel van hen onderstreept dat de vraag naar evenwichtige maaltijden is toegenomen.

Tussen 2012 en 2016 steeg het aandeel van de restauranthouders die een stijging van de vraag naar evenwichtige maaltijden waarnemen met bijna 20 procentpunten (van 17% in 2012 naar 36% in 2016). In 2017 is dit percentage licht gedaald, maar het blijft toch nog steeds aanzienlijk (30%). Tegelijkertijd meldt slechts een zeer klein deel (ongeveer 2-3% per jaar, behalve in 2013, toen het percentage 9% bedroeg) een daling van de vraag naar evenwichtige maaltijden, wat het idee versterkt dat de klanten steeds meer de voorkeur geven aan gezonde voeding.

 

 

Edenred is wereldleider in transactionele oplossingen voor bedrijven, werknemers en handelaars. Met deze oplossingen - of het nu gaat om kaarten, mobiele telefoons, online platformen of papieren cheques - kunnen de werknemers extra koopkracht verwerven, de bedrijven hun kosten optimaliseren en de partnerhandelaren van de groep extra omzet genereren.

Het aanbod van Edenred is onderverdeeld in drie business lines:

  • Voordelen voor werknemers (Ticket Restaurant®, Ticket Alimentación, Ticket Plus, Nutrisavings ...).
  • Professionele mobiliteitsoplossingen (Ticket Log, Ticket Car, UTA, Ticket Empresarial ...)
  • Aanvullende oplossingen: betaling tussen bedrijven onderling (Edenred Corporate Payment), Motivatie en beloningen (Ticket Compliments, Ticket Kadéos) en Publieke sociale programma’s.

De groep verbindt zo een uniek netwerk van 43 miljoen werknemers, 750.000 bedrijven of gemeenschappen en 1,4 miljoen handelaars.

Edenred is genoteerd aan de beurs van Parijs als onderdeel van de CACNext20-index en is met bijna 8.000 medewerkers aanwezig in 42 landen. In 2016 beheerde de groep bijna € 20 mld. aan transacties, waarvan 70% kaart-, mobiele en webtransacties.

De handelsmerken en logo's die in dit persbericht worden vermeld en gebruikt zijn gedeponeerde handelsmerken van de N.V. EDENRED, haar dochterondernemingen of derden. Zij mogen niet voor commerciële doeleinden worden gebruikt zonder de schriftelijke toestemming van hun eigenaar.

Volg Edenred op Twitter: https://twitter.com/EdenredBelgie

Het FOOD-programma (FOOD – Fighting Obesity through Offer and Demand – Bestrijding van obesitas via vraag en aanbod) is een publiek-privaat partnerschap dat in 2009 werd opgezet om het groeiende obesitasprobleem in Europa aan te pakken. Het werd opgezet als een proefproject in 6 landen (België, Frankrijk, Italië, Spanje, de Tsjechische Republiek, Zweden) en is sindsdien een programma geworden dat is uitgebreid tot Slowakije, Portugal en Oostenrijk. Het hoofddoel is om werknemers en restaurateurs bewust te maken van het belang van een gezonde en evenwichtige voeding en het aanbod aan te passen aan de vraag. Hiervoor werden praktische hulpmiddelen gecreëerd.

In het kader van dit programma worden elk jaar Europese barometers georganiseerd om de maatschappelijke veranderingen en de behoeften van werknemers en restaurants beter te begrijpen en te analyseren.

Edenred is de coördinator van het FOOD-programma en maakt gebruik van zijn unieke Ticket Restaurant®-netwerk om zijn doelgroepen te bereiken.

Magalie De Bruyn

Account Executive, Ketchum Brussels

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Ketchum

Ketchum is an international PR consulting agency, located in Brussels, with a focus on corporate clients. We offer you communication solutions with a twist: creative and out of the box. If you’re looking for fresh and new ideas to solve topical problems, Ketchum is your perfect match.  
 

Contact

Scheldestraat 122 Brussel

ketchum.brussels