Eén Belgische werknemer op drie tart Facebook-verbod op het werk

Een beperkte toegang tot sociale media, messaging- en videodiensten creëert ongehoorzame werknemers, zo blijkt uit een studie van Samsung

Belgische werknemers negeren de beperkingen op het gebruik van sociale media, messaging apps en clouddiensten op de werkvloer. Dat blijkt uit een nieuwe pan-Europese studie van Samsung Electronics waarbij 4500 kantoorbedienden ondervraagd werden.
 
Uit het onderzoek blijkt dat twee Europese kantoorbedienden op vijf (40 procent) geen Facebook mogen gebruiken op het werk, of er maar beperkte toegang toe hebben. Toch tart één Belgische werknemer op drie (31 procent) zijn werkgever door toch Facebook te gebruiken, ondanks het feit dat hij er zich goed en wel van bewust is dat dit maar in beperkte mate is toegestaan. Ongeveer evenveel werknemers gaven toe op het werk gebruik te maken van clouddiensten (24 procent), apps om te bellen of chatten (27 procent), videostreamingdiensten (23 procent) en Twitter (22 procent). Die werknemers negeerden ofwel het verbod van hun werkgever of gebruikten hun eigen toestel om dat verbod te omzeilen.

Vertrouwenskloof stimuleert ongeoorloofd internetgebruik

Het onderzoek suggereert dat sommige Europese bedrijfsleiders die het gebruik van het internet inperken dat doen wegens een gebrek aan vertrouwen. Die ‘vertrouwenskloof’ blijkt uit het feit dat slechts de helft (51 procent) van alle werknemers die deelnamen aan de enquête zeiden dat hun werkgevers hen vrij lieten om de technologie te gebruiken zoals zij dat willen, en hen behandelden alsof ze een goede kennis hadden van de technologie. Bijna een op vijf (17 procent) stelde dat zijn werkgever aannam dat de technologische kennis van de werknemers van een dermate laag niveau is dat het bedrijf extreme technologische beperkingen moet opleggen.

Dr. Dimitrios Tsivrikos, Consumer and Business Psychologist aan de University College London, in zijn reactie op die bevindingen: “Voor de veiligheid is het volkomen normaal dat werkgevers het gebruik van de technologie door hun werknemers tot op een zekere hoogte willen controleren. Wanneer ze daarbij echter de moderne behoeften van hun personeel over het hoofd zien, kan dat een negatieve invloed hebben op de productiviteit en het engagement van dat personeel. De tijd waarin werknemers zomaar regels volgden zonder ze in vraag te stellen, ligt echt achter ons. Vertrouwen, heldere communicatie en een betekenisvol kader zijn veel efficiënter om constructief gedrag te bevorderen, zowel op de werkvloer als in het privéleven.

“De studie toont aan dat men door technologieën en websites op het werk te verbieden vaak het tegengestelde van de doelstelling bereikt. Echt vertrouwen moet van twee kanten komen. Bedrijven zouden er veel beter aan doen om de manier van werken van hun werknemers in kaart te brengen en daarna manieren te vinden om dat gedrag compatibel te maken met de werkplaats.”

Nood aan duidelijke grenzen

Ralf Van Lysebeth, Head of Enterprise Business bij Samsung Belgium: “De jongere generatie toont hoe werkplaatsen er over een paar jaar zullen uitzien. Bedrijven kunnen het zich niet veroorloven dat hun werknemers het veiligheids- en internetbeleid van het bedrijf te pas en te onpas met de voeten treden. Daarbij komt nog dat werknemers steeds vaker hun persoonlijke toestel gebruiken voor hun werk en hun toestellen van het werk voor persoonlijke taken. Het spreekt dus voor zich dat bedrijven duidelijk afgebakende grenzen nodig hebben die de werknemers begrijpen en uiteraard ook respecteren. Daarom is een tool zoals Samsung KNOX zo belangrijk, omdat het werknemers onder andere in staat stelt om op hetzelfde toestel te switchen tussen persoonlijke apps en een wachtwoordbeveiligde werkzone, naargelang de situatie.”

Uit de studie bleek ook dat:

  • In België zijn het vooral de millennials tussen 18 en 34 jaar die de beperkingen voor sites en apps tarten. Het is bijna dubbel zo waarschijnlijk dat deze generatie de beperkingen omzeilt, indien we die cijfers vergelijken met het gemiddelde van alle andere leeftijdscategorieën. Uit het onderzoek bleek dat bijna de helft toegaf toch te surfen op Facebook (42 procent) en videostreamingsites zoals YouTube (43 procent), ondanks dat dit op de werkvloer verboden is.
  • Werknemers in het VK zijn het meest waarschijnlijk om de bedrijfspolicy met de voeten te treden door op Facebook te surfen. Van de Britse werknemers die niet op Facebook mogen geeft meer dan twee op vijf (41 procent) toe de site regelmatig te bezoeken op het werk. Verder in de top vijf vinden we de Duitsers (34 procent), de Spanjaarden (33 procent), de Italianen (32 procent) en de Belgen en Nederlanders (31 procent). Andere vaststelling: het land waar de werknemers het internetbeleid van hun bedrijf het meest respecteren, blijkt Frankrijk. Slechts één Fransman op vijf (20 procent) surft bewust en tegen de instructies van zijn werknemer in naar sociale media.
  • Vooral in de horeca beperkt of verbiedt men de toegang tot Facebook (57 procent), hoewel de sector op de tweede plaats staat op de lijst van meest ongehoorzame werknemers: twee op vijf (38 procent) geeft toe toch Facebook te gebruiken. De koppositie is weggelegd voor vastgoedmakelaars: 46 procent van de werknemers uit de vastgoedsector surft, ondanks een duidelijk verbod, naar sociale media zoals Facebook.

Het hele onderzoeksrapport van People-Inspired Security en andere content is beschikbaar op www.samsungatwork.com. Voor nog meer nieuws en extra updates, volg @SamsungAtWork en #WorkLifeBlend op Twitter.

Over het onderzoek

De pan-Europese bevindingen zijn het resultaat van een studie die gevoerd werd door het onafhankelijke marktonderzoekbureau OnePoll tussen 27 mei en 9 juni 2014 met kantoorbedienden die mobiele toestellen zoals smartphones, tablets of laptops gebruiken voor hun werk. 4500 respondenten namen deel aan het onderzoek: 1000 in het VK, Duitsland en Frankrijk en telkens 500 in Spanje, Italië en België en Nederland. Voor de bevindingen voor België en Nederland werd rekening gehouden met het pan-Europese onderzoek van OnePoll en een studie van Vision Critical, dat tussen 16 en 20 juni nog eens 662 mensen ondervroeg in deze twee landen.

Over Samsung Electronics Co., Ltd.

Samsung Electronics Co., Ltd. is wereldwijd marktleider in technologie. Door onze continue innovatiekracht veranderen wij de wereld van televisies, smartphones, tablets, personal computers, printers, camera's, huishoudelijke apparaten, LTE-systemen, medische apparatuur, halfgeleiders en LED-oplossingen. Zo creëren wij nieuwe mogelijkheden voor mensen thuis, onderweg en op het werk. Met 286.000 werknemers in 80 landen realiseren wij een jaarlijkse omzet van 216,7 miljard US dollar. Voor meer informatie, surf naar www.samsung.com.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Ketchum

Ketchum is an international PR consulting agency, located in Brussels, with a focus on corporate clients. We offer you communication solutions with a twist: creative and out of the box. If you’re looking for fresh and new ideas to solve topical problems, Ketchum is your perfect match.  
 

Neem contact op met

Scheldestraat 122 Brussel

ketchum.brussels