DUURZAAM TERUG NAAR SCHOOL

Augustus loopt op z'n einde, het nieuwe schooljaar staat voor de deur! Steeds meer Belgen – ouders of universiteitsstudenten – kiezen ervoor om het nieuwe schooljaar zuinig en ecologisch verantwoord aan te vatten met de aankoop van tweedehandsspullen (4% meer shoppers bij Cash Converters ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar). VIA, de federatie van onder andere maaltijd- en ecocheques, geeft een aantal tips voor een duurzame terugkeer naar school.

Tweedehands... en je begint het nieuwe schooljaar in stijl!

Het begin van een nieuw schooljaar betekent voor veel gezinnen een grote financiële inspanning. Uit een studie van de Gezinsbond die in juli 2018 werd gepubliceerd, blijkt dat de schoolkosten van het lager onderwijs neerkomen op een gemiddelde van 416 euro per jaar. Dit loopt verder op naar 1.222 euro per jaar in het secundair onderwijs. Om maar te zeggen dat niet iedereen even hard uitkijkt naar het nieuwe schooljaar...

Voor veel ouders lijkt het een hele opgave om de kosten te beperken en ecologisch verantwoord in te kopen. Nochtans zijn er nogal wat manieren om de start van het nieuwe schooljaar draaglijker te maken. Een gouden tip is om jezelf de volgende vragen te stellen: is het schoolgerief van vorig jaar rijp voor de vuilbak, of kan het best nog een jaartje mee? En is het echt noodzakelijk om nieuwe spullen te kopen? Tweedehands kopen is zeker het overwegen waard. Trouwens, in ons land is tweedehands kopen aan een stevige opmars bezig: steeds meer Belgen doen het! Dat is goed nieuws voor onze portefeuille, maar ook voor onze planeet.

'We stelden vast dat onze winkels dit jaar 4% meer nieuwsgierigen lokten dan vorig jaar', reageert Kevin Kaeses, algemeen directeur van Cash Converters. 'Komt daarbij dat de belangstelling van de Belg in tweedehands groeit nu de zomervakantie op haar einde loopt. We zien 7% meer gegadigden in vergelijking met andere periodes in het jaar. Alleen in de eindejaarsperiode vinden de mensen nog vlotter de weg naar onze winkels. Onze klanten zijn blij als ze kwaliteitsmateriaal kunnen kopen voor een betaalbare prijs!'

Sinds iets meer dan een jaar nu speelt VIA (Voucher Issuers Association, met als bekendste leden Edenred, Sodexo en Monizze) een niet te onderschatten rol in het succes van tweedehands via samenwerkingen met ketens zoals Cash Converters, Spullenhulp, Troc, Pêle Mêle, Echo Shop enz. Gevolg? De consument kan nu ook hier betalen met zijn ecocheques.

Een klein gebaar, een grote impact

Tweedehands kopen mag dan wel de meest voor de hand liggende ecologische en economische oplossing zijn, er bestaan nog manieren om het nieuwe schooljaar op een financieel gezonde en 100% milieuvriendelijke manier in te zetten. Met de fiets naar het werk of naar school gaan heeft bijvoorbeeld een niet te verwaarlozen positief effect op het milieu. Een gemiddelde begunstigde die elke dag 10 kilometer fietst, zal amper 210 g CO2 uitstoten in vergelijking met de 250 kg van een auto[1]. En omdat fietsen bijdraagt tot een groene economie, kan je ook een fiets kopen met ecocheques.

Of verklein je ecologische voetafdruk door nieuwe gewoontes aan te kweken: koop voortaan bijvoorbeeld alleen nog onbespoten groenten en fruit, gebruik een brooddoos in plaats van vershoudzakjes of een drinkbus in plaats van een plastic fles. De natuur zal er maar wel bij varen.

'Bij Carrefour streven we ernaar leider te zijn in de voedingstransitie. Ons Zero Waste-beleid vormt daarbij een van de pijlers van onze strategie. Daarom zijn we blij dat we het nieuws naar buiten mogen brengen dat onze klanten nu ook hun schoolgerief met ecocheques kunnen betalen. Doordat we benadrukken dat consumenten hun ecocheques kunnen inwisselen voor de aankoop van herbruikbare producten (boterhammendoos, drinkbus enz.), helpen we hen onze planeet een gunst te bewijzen', legt Marie Bersou van Carrefour Belgium uit.

Voor sommige schoolbenodigdheden (notitieblokken, oefenschriftjes enz.) móét de consument wel eerstehands kopen, maar dankzij labels zoals FSC of PEFC kan dat tenminste wel met respect voor de natuur. De labels FSC/PEFC garanderen immers dat de gebruikte papier- of houtvezels afkomstig zijn van duurzaam beheerde bossen. Maar we hebben ook goede raad voor wie zelf iets in elkaar wil knutselen! Maak bijvoorbeeld een bureau met houten PEFC/FSC-planken. Zo bewijs je je omgeving niet alleen wat voor een begenadigd timmerman je bent, je toont meteen ook hoe begaan je bent met de natuur en dat je je inzet voor een groenere wereld. Alle producten met het PEFC/FSC-label kunnen aangekocht worden met ecocheques.

Kijk voor meer informatie op http://myecocheques.be

[1] Bij het fietsen op zich wordt geen CO2 uitgestoten. De hier vermelde resultaten zijn eigen aan het gebruik van de fiets (resultaten van een onderzoek uitgevoerd in opdracht van de European Cyclists' Federation op basis van de levenscyclus van een fiets (productie, beheer en onderhoud).

Nadège Witkowski

Ketchum - Edenred