Douwe Egberts lanceert inzamelactie voor Voedselbanken

De Voedselbanken ontvangen 10 ton extra koffie via het "Koffie voor iedereen"- programma van Douwe Egberts

De Belgische Federatie van Voedselbanken werkt doorgaans met de overschotten van supermarkten en de voedingsindustrie. Door het hamstergedrag van de afgelopen weken in de Belgische supermarkten kampen de Voedselbanken met een schrijnend tekort, waardoor gezinnen in armoede, die op de Voedselbanken een beroep doen, het tijdens deze coronacrisis nog moeilijker krijgen. Door de verlenging van de coronamaatregelen dreigt dit tekort zich verder te manifesteren. Als trouwe partner van de Voedselbanken wil Douwe Egberts helpen. Via het gekende “Koffie voor Iedereen”-programma schonk het bedrijf met spoed 10 ton koffie extra, wat overeenkomt met iets meer dan 1,6 miljoen kopjes, bovenop de jaarlijkse donatie van 40 ton. Daarnaast zet Douwe Egberts een fondsenwerving op via de website van de Voedselbanken met als doel 100.000 euro in te zamelen. Voor elke gedoneerde euro, zal Douwe Egberts het equivalent in koffie schenken.

1.600.000 kopjes koffie met spoed geschonken

De coronacrisis dreigt hulpbehoevenden dubbel te treffen, daarom trok de Belgische Federatie van Voedselbanken recent aan de alarmbel. De Belgische Voedselbanken lieten weten naast een tekort aan vrijwilligers ook een ongezien voorraadtekort te hebben doordat supermarkten minder tot geen overschotten hebben.

Om het koffietekort in te perken, doneerde Douwe Egberts met spoed 10 ton extra koffie, goed voor zo’n 1.600.000 kopjes koffie. Dat doet Douwe Egberts bovenop de jaarlijkse donatie van minstens 40 ton koffie – goed voor niet minder dan 6,6 miljoen kopjes koffie – die het als trouwe partner van de Belgische Voedselbanken al sinds 1998 via het “Koffie voor Iedereen”-programma schenkt. “In deze tijden van social distancing is het des te belangrijk om de momenten van warmte en comfort die koffie biedt, te behouden. Daarom vinden we het belangrijk om extra koffie te doneren aan hulpbehoevenden”, licht Kristel Bruwiers van Douwe Egberts toe.

Meer hulp is nodig

De aanhoudende crisis en de verlengde coronamaatregelen zorgen ervoor dat het probleem zich verderzet. “Hoe langer deze crisis aanhoudt, hoe meer mensen onze hulp zullen nodig hebben. We zien nu al een toename van hulpbehoevenden en de supermarkten hebben bovendien nog steeds geen overschotten te geven. Aangezien de crisis waarschijnlijk nog weken zal aanhouden, moeten we de komende weken levensmiddelen inkopen om voldoende gezond voedsel te kunnen bieden aan de meer dan 170.000 mensen die noodgedwongen een beroep moeten doen op onze 618 lokaal aangesloten verenigingen”, zegt Jozef Mottar, gedelegeerd bestuurder van de Belgische Federatie van Voedselbanken. In maart alleen al kochten de Voedselbanken voor ruim een half miljoen euro extra voedingsmiddelen aan.

Om de oproep van de Voedselbanken extra kracht bij te zetten, organiseert Douwe Egberts bovenop haar spoeddonatie van 10 ton koffie ook een inzamelactie via de website van de Belgische Voedselbanken. Iedereen die wil, kan een gift doen. De actie loopt van maandag 20 april tot en met het einde van de strikte maatregelen, of tot de kaap van 100.000 euro wordt bereikt. Het volledige ingezamelde bedrag zal integraal meteen naar de Voedselbanken gaan. Daarbovenop zal Douwe Egberts hetzelfde bedrag ook nog eens in koffie schenken.

Ons doel is om nog 100.000 euro extra in koffie aan de Voedselbanken te schenken”, zegt Kristel Bruwiers. “We hopen dan ook dat we met dit initiatief nog meer hulpbehoevenden in deze moeilijke omstandigheden kunnen helpen.”

Jozef Mottar van de Belgische Federatie van Voedselbanken: “Douwe Egberts is al jarenlang één van onze vaste partners. We zijn zeer dankbaar voor deze extra steun tijdens deze crisistijd.”

Geld doneren kan door naar de website van de Voedselbanken te gaan en vervolgens het gewenste bedrag en betalingsmethode in te geven.

Over Douwe Egberts

Douwe Egberts is een onderdeel van Jacobs Douwe Egberts dat al meer van 265 jaar geïnspireerd is door de overtuiging dat het ongelofelijk is wat er bij een kopje koffie of thee kan gebeuren. We worden gedreven door de visie dat iedereen de koffie verdient waar hij of zij van houdt. ​ Vandaag is ons koffie-en theeportfolio beschikbaar in meer dan 100 landen over de hele wereld via verschillende merken: L'OR, Jacobs Coffee, Douwe Egberts, Senseo, Tassimo, Moccona, Kenco, Pickwick en Pilão. In België verkopen we de volgende merken: Douwe Egberts, Douwe Egberts Professional, Jacqmotte, L’Or Espresso, Senseo en Pickwick. Jacobs Douwe Egberts had in 2019 in België 179 vaste medewerkers in dienst. www.douwe-egberts.be

Over de Belgische Federatie van Voedselbanken

De Belgische Federatie van Voedselbanken is een coördinerend organisme dat een nationaal netwerk van 9 regionale Voedselbanken vertegenwoordigt. Deze 9 Voedselbanken zijn verantwoordelijk voor de logistieke herverdeling van levensmiddelen aan 618 lokale aangesloten verenigingen. De liefdadigheidsverenigingen staan in voor de verdeling van het voedsel aan de mensen in nood.

Het doel van de Voedselbanken is om voedselhulp te verschaffen aan minderbedeelden. Hiervoor ontvangen ze, kosteloos een belangrijke hoeveelheid levensmiddelen van het Fonds voor Europese Hulp aan de meest behoeftigen (FEAD), maar ook producten geschonken door de voedingsindustrie, door grote bedrijven uit de distributiesector, door groenten-en fruitveilingen en ook via het organiseren van verschillende voedselinza-melingen bij het grote publiek.

In 2019 werd 17 936 ton voedsel ingezameld en met de hulp van 327 vrijwilligers van de Voedselbanken samen met duizenden vrijwilligers van 618 lokale aangesloten verenigingen, verdeeld aan 168 476 begunstigden.

Meer informatie over haar werking op http://www.foodbanks.be / https://www.facebook.com/banquesaliment.voedselbankenBE