Derde editie ‘Week van de Migraine’ wil taboe helpen doorbreken

44% van de migrainelijders denkt een betere partner te zijn zonder migraine

Donderdag 28 mei 2015 — Op 1 juni start in de Belgische apotheken de derde editie van de ‘Week van de Migraine’. Dit jaar wil de campagne het taboe dat rond migraine heerst, helpen doorbreken. Een recente bevraging[1] wijst immers uit dat migrainelijders hun migraine voor vrienden (44%), familie (35%) en collega’s (48%) proberen te verbergen. Ze denken zelfs een betere partner (44%), collega (32%) of vriend (35%) te zijn zonder migraine. Hierdoor dreigen ze in een sociaal isolement te geraken. De ‘Week van de Migraine’ wil patiënten uit dat sociale isolement halen. Via een online community wil de campagne lotgenoten verenigen en de ziekte bespreekbaar maken.

Van 1 tot en met 6 juni organiseert Novartis Consumer Health – A GSK Healthcare Company –,  met de steun van de apothekersverenigingen Ophaco en APB, de derde editie van de ‘Week van de Migraine’ in de Belgische apotheken.

MIGRAINE IS TABOE

Bijna één op vijf Belgen kreeg de afgelopen twaalf maanden te kampen met migraine (18%). Bovendien heerst er een taboe rond de aandoening. Bijna 1 op 2 migrainelijders probeert een aanval voor zijn collega’s te verbergen (48%). Bij mannen is dit zelfs 61%; bij vrouwen 41%. Een gelijkaardige vaststelling tekent zich af onder vrienden (44%) en binnen het gezin (35%). Ook onder vrienden verbergen mannen (57%) hun migraine vaker dan vrouwen (38%). Bart Vandersmissen, neuroloog aan het Erasmus Ziekenhuis te Brussel:

“Migraine is een complexe ziekte. Patiënten gaan door hevige pijnepisodes die vaak tot drie dagen kunnen aanhouden. Doordat ze op het werk, in het gezin of onder vrienden vaak op onbegrip stuiten, dreigen ze in een sociaal isolement te geraken”.

Het verbergen van een migraineaanval kent een aantal oorzaken. Bijna 4 op 10 (38%) patiënten brengt migraine niet ter sprake op het werk omdat ze denken dat collega’s de aandoening niet begrijpen (38%) of omdat ze het gevoel hebben alleen maar te klagen (43%). Ook onder vrienden en binnen het gezin wordt eenzelfde patroon waargenomen. Migrainelijders hebben het gevoel te klagen als ze hun aandoening ter sprake brengen bij vrienden (23%) en familie (20%). 44% van de migrainelijders denkt dat familie of vrienden de aandoening niet begrijpen.

De recente bevraging leert dat 1 op 4 patiënten zich tijdens een aanval schuldig voelt ten opzichte van collega’s (24%), vrienden (22%) en familie (26%). “Hallucinant”, vindt Dr. Vandersmissen.

“Dat patiënten hun aandoening proberen verbergen en zich schuldig voelen, wijst op een onbesproken taboe in onze maatschappij”.

MIGRAINELIJDERS VERENIGEN MET LOTGENOTEN VIA ONLINE COMMUNITY

De week van de migraine wil het taboe dat rond migraine heerst helpen doorbreken. Deze 3de editie focust zich met de oprichting van een online community op het verenigen van lotgenoten en het bespreekbaar maken van de ziekte. Marc-Henry Cornély, voorzitter van apothekersvereniging Ophaco:

Veel migrainepatiënten voelen zich miskend of niet begrepen. Daarom wil de ‘Week van de Migraine’ hen via een online community aansporen om hun ervaringen rond migraine te delen, hen te verenigen met lotgenoten en tips te bieden”.

De community is beschikbaar via www.facebook.com/migrainecommunity.

 

DE APOTHEKER ALS EERSTE AANSPREEKPUNT

55% van de ondervraagde migrainepatiënten geeft aan dat de apotheker het ideale kanaal is om geïnformeerd te worden over migraine. Daarom ondersteunt de campagne ook dit jaar de rol van de apotheker als eerste aanspreekpunt. “Dat eerste aanspreekpunt is cruciaal”, aldus Alain Chaspierre, voorzitter van de Algemene Pharmaceutische Bond (APB).

"De apotheker kan via de migrainetest een eerste indicatie geven of een patiënt aan migraine of aan een andere hoofdpijnvorm lijdt en hem of haar eventueel naar een arts doorverwijzen. Daarnaast kunnen apothekers patiënten doorverwijzen naar de migraine community op Facebook of hen een migrainedagboek overhandigen waarin ze gedurende enkele opeenvolgende maanden het verloop en de ernst van hun migraine- of hoofdpijnaanvallen kunnen noteren."

 

[1] Bevraging in 2015 i.o. van Novartis Consumer Health – A GSK Consumer Healthcare Company bij 1000 Belgen die hoofdpijn of migraine rapporteerden. Na bevraging werden 608 patiënten geklasseerd (volgens de criteria van de International Headache Society of IHS) als hoofdpijnlijder en 392 als migrainelijder.

Infographic NL
Logo 'Week van de Migraine'
Logo APB
Logo Novartis, a GSK Consumer Healthcare Company
Logo Ophaco