Derde editie ‘Week van de Migraine’ wil taboe helpen doorbreken

De campagne loopt van 1 tot en met 6 juni in de Belgische apotheken en ondersteunt de apotheker in zijn rol als eerste aanspreekpunt.

Migraine is een taboe. Onderzoek van GfK[1] toont aan dat migrainepatiënten hun aandoening voor familie (35%), collega’s (48%) en vrienden (44%) proberen te verbergen. Ze denken zelfs een betere partner (44%), collega (32%) of vriend (35%) te zijn zonder migraine. Hierdoor dreigen ze in een sociaal isolement te geraken. Meer dan de helft van de migrainelijders (55%) zou graag informatie over migraine ontvangen via zijn of haar apotheker. De ‘Week van de Migraine’ wil met deze derde editie het taboe helpen doorbreken en de apotheker ondersteunen in zijn rol als eerste aanspreekpunt.

Novartis Consumer Health, a GSK Consumer Healthcare company, zet samen met de apothekersverenigingen APB en Ophaco ook dit jaar zijn schouders onder de campagne. De ‘Week van de Migraine’ wil de rol van de apotheker als eerste aanspreekpunt ondersteunen via educatieve en informatieve materialen.

De campagne voorziet de apotheker van de volgende materialen:

  1. Migrainetest – de apotheker kan samen met de patiënt de migrainetest doorlopen en een eerste aanwijzing geven of de patiënt migraine of een ander type hoofdpijn heeft.
  2. E-learning – De e-learning tool geeft de apotheker de mogelijkheid zijn kennis over migraine, de triggers en behandelingen bij te schaven. Er is een aanvraag tot accreditering ingediend voor 1 vormingspunt in het domein B: Farmaceutische zorg.
  3. Informatiefiche –Een informatiefiche met een handig overzicht van de verschillende types primaire hoofdpijn.
  4. Migrainedagboek – De apotheker kan de migrainelijder een dagboek overhandigen waarin de patiënt het verloop van zijn migraineaanvallen kan noteren. Zo krijgt de apotheker, arts of specialist een beter overzicht en kan hij patronen identificeren.

Lotgenoten verenigen op Facebook

Nieuw dit jaar is de migraine community op Facebook. De apotheker kan zijn patiënten doorverwijzen naar deze community en hen aanmoedigen om hun ervaringen te delen met lotgenoten. Op deze manier wil de ‘Week van de Migraine’ het taboe dat rond migraine heerst, helpen doorbreken. De migraine community is beschikbaar via http://www.facebook.com/migrainecommunity.

De 'Week van de Migraine' wordt georganiseerd door de volgende partners:

Algemene Pharmaceutische Bond (APB)

APB is de nationale federatie van zelfstandige officina-apothekers.  Meer dan 4 publieke Belgische apotheken op 5 zijn aangesloten en worden er door hun lokale beroepsvereniging vertegenwoordigd. Naast de verdediging en de promotie van het beroep bij alle stakeholders van de gezondheidssector, biedt APB aan zijn leden een brede waaier van diensten en middelen die hen ondersteunen in de dagelijkse uitoefening van hun beroep. Parallel ontwikkelt APB talrijke onderzoeksactiviteiten voor het ontwikkelen van nieuwe diensten in de apotheek die een positieve bijdrage leveren tot de volksgezondheid. APB kan rekenen op een honderdtal medewerkers die allen eenzelfde doel voor ogen hebben: de meerwaarde van de zelfstandige apotheker voor de gezondheid van zijn patiënt ontwikkelen, ontplooien en ondersteunen. www.apb.be

 

Vereniging der Coöperatieve Apotheken van België (OPHACO)

De Vereniging der Coöperatieve Apotheken van België (OPHACO) is de erkende beroepsvereniging van ondernemingen doe als doel het verlenen van diensten, geneesmiddelen en andere gezondheidsproducten aan de patiënten hebben en dit aan de meest correcte voorwaarden. Ophaco heeft een netwerk van 620 voor het publiek opengestelde apotheken en meer dan 1.200 apothekers. OPHACO is lid van de Europese Unie der Sociale Apotheken (EUSA) (www.eurosocialpharma.org), die 2.000 stadsapotheken verenigt die dezelfde waarden en doelen beogen. Ze bevinden zich in België, Frankrijk, Italië, Nederland, Polen, Portugal, Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. www.ophaco.org.

GSK Consumer Healthcare

GSK Consumer Healthcare is wereldleider op het vlak van producten die zonder voorschrift te verkrijgen (over-the-counter, OTC) zijn, en is leider in mondhygiëne, dermatologie en voeding voor het gezin.

Op 2 maart 2015 hebben we een driedelige transactie afgesloten met Novartis, die ons bedrijf gaat hervormen.

We hebben onze Consumer Healthcare business met die van Novartis samengevoegd om een van de grootste Consumer Healthcare-bedrijven ter wereld te vormen, die in 36 markten de eerste plaats betrekt in specialistische mondhygiëne en geneesmiddelen die zonder voorschrift verkrijgbaar (OTC) zijn, met leidende posities in dermatologie en voeding voor het gezin.

Samen hebben we een erfgoed van meer dan 160 jaar en onze voetafdruk strekt zich uit over meer dan 100 landen.

De joint venture brengt een unieke portfolio van merken samen waaronder Sensodyne®, Panadol®, Aquafresh®, Corsodyl®, Voltaren®, Otrivine® en Nicotinell®.

Het nieuwe bedrijf GSK Consumer Healthcare bestaat vooral om meer mensen over de hele wereld te helpen om meer te doen, zich beter te voelen en langer te leven met dagdagelijkse producten voor gezondheidszorg. Ons nieuwe bedrijf combineert het beste van de twee bedrijfstakken en we engageren ons om ervoor te zorgen dat deze sterktes een nog groter voordeel bieden aan de consumenten, klanten en onze gemeenschap.

 

 

[1] Bevraging in 2015 i.o. van Novartis Consumer Health bij 1000 Belgen die hoofdpijn of migraine rapporteerden. Na bevraging werden 608 patiënten geklasseerd (volgens de criteria van de International Headache Society of IHS) als hoofdpijnlijder en 392 als migrainelijder.

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Ketchum

Ketchum is an international PR consulting agency, located in Brussels, with a focus on corporate clients. We offer you communication solutions with a twist: creative and out of the box. If you’re looking for fresh and new ideas to solve topical problems, Ketchum is your perfect match.  
 

Neem contact op met

Scheldestraat 122 Brussel

ketchum.brussels