De wilde tijger is bijna uitgestorven: Whiskas® steunt het ambitieuze actieplan van WWF

De tijgerpopulatie is de afgelopen eeuw met 97% dramatisch teruggevallen van ca. 100.000 tot 3.200 tijgers, Whiskas® wil WWF helpen dat aantal te verdubbelen tegen 2022 om zo de toekomst van de tijger veilig te stellen.

Sint-Stevens-Woluwe - 12 augustus 2014 - In het begin van de twintigste eeuw liepen er naar schatting 100.000 tijgers rond in het wild, vandaag blijven er amper 3.200 over. WWF is er de laatste jaren in geslaagd de teruggang te stabiliseren maar er is nog steeds actie vereist om de populatie weer vooruit te helpen. WWF wil met het ‘Tigers Alive Initiative’ tegen 2022 de populatie verdubbeld zien naar 6.400 tijgers en Whiskas® zet zijn schouders onder die campagne. Via deze samenwerking wil WWF de alarmerende realiteit zo breed mogelijk communiceren om bewustzijn te creëren en steun te vergaren. Voor Whiskas® is de samenwerking logisch: het merk ziet een duidelijke link tussen de kleine (huis)kat en de tijger en wil de ‘grote kat’ niet zien verdwijnen.

Waar zijn de tijgers naartoe?
Tijgers zijn gegeerd door stropers, die niet alleen veel geld vangen voor de huid maar voor zowat ieder lichaamsdeel en orgaan. Die worden gebruikt in traditionele Aziatische hulpmiddeltjes en die zijn, helaas, aan een forse comeback bezig in heel Azië.
De afname van het aantal tijgers loopt ook recht evenredig met de vernietiging van hun natuurlijke habitat. In de dertien landen waar tijgers nog voorkomen[1] hebben landbouw en kolonisatie ertoe geleid dat slechts 7% (!!) van de oorspronkelijk door tijgers bewoonde gebieden nog effectief door hen gebruikt kunnen worden. Bovendien zijn die gebieden drastisch verkleind én versnipperd. Dat brengt dan ook heel wat gevolgen met zich mee:

• Het ecosysteem staat onder druk: als er geen bloeiende graslanden beschikbaar zijn voor de prooi van de tijger valt het hele systeem in elkaar – omgekeerd geldt ook dat elk niveau van een ecosysteem van tel is, en zonder bovenste laag (jagers, in dit geval de tijgers) kan er ook geen sprake zijn van een evenwicht
  • Tijgers en mensen komen vaker in contact met elkaar, wat nefaste gevolgen heeft voor allebei

Damien Vincent, CEO WWF België:

“Het voortbestaan van de tijger in het wild staat onder grote druk en wat er de komende jaren ondernomen wordt, of net niet, zal beslissend zijn. Daarom is het erg belangrijk deze boodschap zo breed mogelijk te kunnen verspreiden, in de hoop dat mensen de diverse acties van WWF op het veld willen ondersteunen.”

Uw huiskat en de wilde tijger: meer gelijkenissen dan verschillen
Het brede draagvlak voor deze boodschap wordt mede mogelijk gemaakt door Whiskas®, dat voor het eerst een samenwerking met WWF aangaat in België. De reden daarvoor moet niet te ver gezocht worden: onderzoek in het toonaangevend wetenschappelijk centrum van Waltham in het Verenigd Koninkrijk, met een expertise van meer dan 50 jaar wat betreft huisdieren, wijst duidelijk uit dat de gewone huiskat nog steeds erg veel instincten in zich draagt die ook te vinden zijn bij de wilde tijgers, zoals bijvoorbeeld:

• Hoog zitten: Huiskatten zoeken vaak hoge plekjes op. Zo kunnen ze beter hun territorium overschouwen, potentieel gevaar opsporen en mogelijke prooien detecteren…net als de tijgers.
  • Halfduistere activiteit: Tijgers jagen bij voorkeur wanneer de zon opkomt of ondergaat en zijn hele lichaam is daarop aangepast (snorharen voor navigatie, aangepast gezichtsvermogen, uitstekend gehoor)…net als de huiskat.
  • Krabben: Huiskatten zetten al eens graag hun nagels ergens in en dat hebben ze van geen vreemden. Tijgers gebruiken deze tactiek om hun territorium te markeren via geurklieren in de kussentjes onderaan hun poten.

Jurgen Vandervelde, Category Director Petcare bij moederbedrijf Mars België:

“Bij Whiskas® begrijpen we katten en hun natuurlijke instincten en behoeften. Wij zien de ‘grote kat’ in elke ‘kleine kat’. Ook vele Belgische kattenbaasjes zien die connectie en spreken ons vaak over hun huisdier als een ‘kleine tijger’. Dit inspireert ons tot grote zorgzaamheid, ook voor de ‘grote katten’ die in het wild leven. Als we vandaag geen actie ondernemen kunnen de tijgers binnen een generatie helemaal uitgestorven zijn. Dat motiveert ons om van deze actie met WWF een succes te maken en zo ons steentje bij te dragen.”

België bij de eerste landen voor het globaliseren van deze unieke samenwerking
De unieke samenwerking tussen WWF en Whiskas® ging vorig jaar van start in het Verenigd Koninkrijk en Ierland en wordt nu verder uitgerold in Duitsland, Zwitserland en België. In 2015 volgen nog meer landen. De internationale samenwerking loopt tot en met 2016, waarbij getracht wordt de totale som van 4,5 miljoen euro te bereiken.

Jurgen Vandervelde, Category Director Petcare bij moederbedrijf Mars België:

“De Belgen houden van katten: 1 op 3 gezinnen in België heeft minstens 1 kat in huis, en 55% van die gezinnen koopt minstens 1 keer per jaar een product van Whiskas®. Het spreekt dan ook voor zich dat we ons bij Mars België en met Whiskas® sterk betrokken voelen bij de leefwereld en de ware natuur van zowel de ‘kleine’ als de ‘grote’ katten en dus graag bij de eerste landen zijn om het ‘Tigers Alive Initiative’ van WWF te ondersteunen met Whiskas®.”

Whiskas® België schenkt de komende weken €0.10 per verkocht product aan WWF en zal de komende weken lopen bij de verschillende supermarkten in België. Het definitieve bedrag wordt berekend na afloop van de actie, en zal worden toegevoegd aan de internationale schenking voor het ‘Tigers Alive Initiative’ dat de ingezamelde fondsen zal aanwenden voor:

• TX2: het initiatief[2] om het aantal wilde tijgers te verdubbelen van 3.200 naar 6.400 tegen 2022, het volgende ‘Jaar Van De Tijger’ op de Chinese kalender. Dit initiatief houdt niet alleen in dat de wilde tijger gered moet worden van dreigende uitsterving maar moet er tegelijk een nieuwe toekomst voor garanderen.
  • Nultolerantie op stroperij: het stimuleren van gericht bestuur, het verzekeren van overheidssteun en het versterken van effectieve bescherming en ondersteunend werk. Zo werkt WWF bv. al samen met de douane in Azië en werkt het aan sensibilisering rond traditionele geneeswijzen op lokaal niveau.
  • Habitatbescherming: het ‘Tigers Alive Initiative’ wil 20 cruciale gebieden beschermen die geïdentificeerd zijn als basis voor de vooropgestelde verdubbeling en vrijwaring van de wilde tijger. WWF wil er ook zorgen voor ‘corridors’ die de geselecteerde gebieden met elkaar verbinden zodat de tijgers de nodige ruimte krijgen.

[1] Rusland, Bhutan, Cambodja, China, Indië, Indonesië, Laos, Maleisië, Nepal, Thailand en Vietnam

[2] TX2 werd opgesteld en afgesproken op de 2010 Tiger Summit in Sint-Petersburg, georganiseerd door WWF, door de 13 landen waar de tijger nog in het wild voorkomt (zie voetnoot 1)

Info Mars Belgium & WWF

Dimitri Vleminckx