De weg naar veiligere betalingen voor kinderen

Nieuwe richtlijnen tonen beste manier voor de financiële markt om de volgende generatie te betrekken en binden

Mercredi 29 mars 2017 — Vandaag lanceren Child & Youth Finance International (CYFI) en Mastercard een gids over bankieren en betaalproducten voor minderjarigen. De ‘Safer Payment Products for Minors’ gids, adviseert financiële dienstverleners over het ontwikkelen van leeftijdsgeschikte betaalproducten voor minderjarigen; het promoten van een verantwoordelijk uitgavenpatroon en het maken van verstandige financiële beslissingen, waarbij ouderlijke begeleiding ook wordt meegenomen tot het punt dat ze financiële vrijheid genieten.

In een tijd waar overheden, de privésector en de maatschappij hun inzet verdubbelen om een inclusievere maatschappij te bouwen, zorgen deze richtlijnen ervoor dat de behoeften en de veiligheid van de volgende generatie onderdeel uitmaken van het proces. Financiële-, digitale- en gender inclusie zijn cruciale elementen om een stabiele wereld te bouwen waarin iedereen de kans krijgt om zijn potentieel te vervullen. Minderjarigen zijn het fundament van de samenleving van morgen en moeten op een verantwoordelijke manier meegenomen worden in de financiële mainstream.

De gids, welke is ontwikkeld voor toonaangevende nationale en internationale financiële instituties, is bedoeld om beleidsmakers en productverstrekkers te helpen de verantwoordelijkheden, behoeften en risico’s van deze markt te begrijpen. Naast het doel om de ontwikkeling van veilige en gepaste producten voor minderjarigen te ondersteunen, is de gids ook bedoeld om de dialoog tussen ouder en kind te stimuleren. Op deze manier kunnen zowel de financiële dienstverlener als de ouders de minderjarigen begeleiden richting financiële inclusie, autonomie en verantwoordelijkheid.

Walt Macnee, vicevoorzitter van Mastercard, zegt: ‘’De minderjarigen van vandaag zijn de volwassenen van morgen. Terwijl ze opgroeien, moeten wij ervoor zorgen dat ze volledig voorbereid zijn om deel te nemen aan de formele en in toenemende mate digitale economie. Met de juiste middelen en producten die geschikt zijn voor hun leeftijd, dragen wij bij aan die voorbereiding.’’

In de gids wordt gepleit dat de jongeren zelf beslissen welk product ze kiezen om hun financiën beter te beheren. Aangezien de voorwaarden voor een geschikt financieel product voor jongeren, afhankelijk van hun leeftijd en hun ontwikkeling, erg variëren.

De gids is gecreëerd door Mastercard, Child & Youth Finance International (CYFI), ParentPay, nimbl en Mirador Digital, met bijdragen van een reeks van organisaties uit de financiële sector.

Hier kunnen jullie de gids downloaden.

Over Child & Youth Finance International
Child & Youth Finance International (CYFI), een NGO uit Amsterdam, heeft als doel om een generatie te ontwikkelen die in staat zal zijn om toekomstige crises te voorkomen door het verbeteren van de financiële opleiding, financiële toegang, inzetbaarheid en ondernemingsvaardigheden van kinderen en jongeren. Child and Youth Finance, gelanceerd in april 2012, is in 139 landen wereldwijd actief.

Over Mastercard
MasterCard (NYSE: MA), www.mastercard.com, is een wereldwijd betalings- en technologiebedrijf. We beheren ’s werelds snelste betaalverwerkingsnetwerk, waarmee we consumenten, financiële instanties, winkeliers, overheden en bedrijven verbinden in meer dan 210 landen en gebieden. De producten en oplossingen van MasterCard maken dagelijkse commerciële activiteiten -zoals winkelen, reizen, het runnen van een bedrijf en het beheren van financiën- gemakkelijker, veiliger en efficiënter voor iedereen. Volg ons op Twitter @MastercardNederland, doe mee aan de discussie op de Cashless Conversations Blog en schrijf je in voor het laatste nieuws.