Black Friday is een schot in de roos in België, nog meer dan in de buurlanden

Woensdag 22 november 2017 — Een paar jaar geleden was Black Friday nog niet zo heel populair in België. Intussen is de koopjesdag uitgegroeid tot een fenomeen dat veel landgenoten met stip in hun agenda aanduiden. Uit de transactiegegevens van Mastercard blijkt dat nooit eerder meer Belgen  shopten op Black Friday dan vorig jaar, de transacties stegen met 46% in één jaar tijd.  Dat is een absoluut record, aangezien de stijging van het aantal transacties in Nederland en Frankrijk een pak minder was. Ondanks de ronduit indrukwekkende cijfers stoot Black Friday vooralsnog de koopjesperiode in de weken rond kerst niet van de troon.

Black Friday, met stip aangeduid in de agenda van de Belg

Black Friday vindt elke vierde vrijdag van de maand plaats en is nog maar een paar jaar geleden uit Amerika overgewaaid. Het fenomeen kwam in België vorig jaar pas echt van de grond. Tussen 2015 en 2016 steeg het aantal transacties op Black Friday met 46%. Die recordgroei kwam onverwachts omdat het fenomeen tot dan amper bekend was. Intussen lijkt de Belg er wel voor gewonnen: hij gaf gemiddeld 23% meer uit dan op een gewone vrijdag. Mastercard stelde 31% meer transacties vast dan op andere vrijdagen in de maand november.

“De maand november is lange tijd een stille periode geweest voor verkopers omdat de kerstaankopen er vlak na vielen. Met de komst van Black Friday deden nieuwe promoties hun intrede. Het is de ultieme kans voor consumenten om voor de kerstperiode goede koopjes in te slaan, terwijl de verkopers op hun beurt de kans grijpen te communiceren met hun doelgroep en hun bestaan bekend te maken”, legt Alexandra Balikdjian uit, consumentenpsycholoog aan de Vrije Universiteit van Brussel.

De Belg loopt warmer voor Black Friday dan zijn buren maar blijft meer uitgeven met kerst

Hoewel het fenomeen in België een schot in de roos is, is het succes in onze buurlanden minder uitgesproken. Tussen 2015 en 2016 steeg het aantal transacties, ten opzichte van een gewone vrijdag, in Nederland en Frankrijk met respectievelijk 13% en 15%. Dat is minder dan de helft van de stijging in België (31%). Ondanks de recente opwelling lijkt Black Friday evenwel niet in staat om de koopjesperiode in de weken rond kerst van de troon te stoten: volgens de berekeningen is er namelijk 26% verschil in het aantal geregistreerde transacties tussen beide periodes.

Voor Alexandra Balikdjian telt de specificiteit voor België en haar inwoners enorm in dit succes: “Gezien de kleine omvang van dit land, worden we vaak gelokt door Franse en Nederlandse sites die hun pijlen op ons richten met hun promoties. Ik wil graag benadrukken dat Belgen bijzonder gevoelig zijn voor promoties. Vaak wachten ze dan ook op interessante promoties om tot de aankoop over te gaan”.

Black Friday, de Heilige Graal van het online shoppen

Daar waar Black Friday vroeger synoniem was met mensenmassa's die winkels bestormen, lijkt het zwaartepunt nu verschoven naar online shoppen. In België steeg de online aankoop met 107% op Black Friday in 2016 vergeleken met dezelfde dag in 2015. De aankoop in fysieke verkooppunten steeg met 28%. Volgens Henri Dewaerheijd, Country Manager Belux Mastercard, is dat het gevolg van het veranderde gedrag van consumenten wereldwijd en het resultaat van een win-winsituatie voor zowel handelaars als consumenten:

'Online shoppen heeft het koopgedrag van de consument drastisch veranderd. Enerzijds biedt het de vrijheid om spontaan aankopen te doen, want je hoeft niet langer de dag in te plannen waarop je boodschappen wilt doen. Anderzijds kun je in enkele muisklikken kiezen uit een uitgebreid aanbod van producten tegen de scherpste prijzen. Voor handelaars zijn de online acties op Black Friday welgekomen om de werklast in de winkel te verlichten en het koopgedrag van hun consumenten beter te analyseren. Kortom, een extra dag voor de feesten waar iedereen bij is gebaat. Onze indicatoren geven aan dat de Belg steeds meer vertrouwen heeft in online shoppen. Bovendien is bij transacties met een kredietkaart de aankoop beveiligd tegen eventuele schade, verlies, diefstal en onjuiste levering.'

Over Mastercard:

Mastercard (NYSE: MA), http://www.Mastercard.com/, is een technologiebedrijf in de wereldwijde betaalsector. We beschikken over 's werelds snelste netwerk voor de verwerking van betalingen, waar consumenten, financiële instellingen, handelaars, overheden en bedrijven in meer dan 210 landen deel van uitmaken. De producten en oplossingen van MasterCard maken alledaagse handelsactiviteiten (zoals winkelen, reizen, een bedrijf runnen en financiën beheren) voor iedereen makkelijker, veiliger en efficiënter.

U kunt ons volgen op Twitter: @MastercardFR, @MastercardNews, meepraten op de BeyondTheTransaction Blog en u inschrijven om de laatste nieuwtjes te ontvangen van het Engagement Bureau internationaal of het Engagement Bureau in het Nederlands.