Binnenkort online betalen met ecocheques

De lancering van elektronische ecocheques, die in maart werd aangekondigd door Edenred, biedt tal van nieuwe mogelijkheden voor de consument en de handelaar. Edenred lanceert nu een pilootproject om de Ticket Ecocheque te gebruiken voor online betalingen. Met deze innovatie wilt Edenred de aanvaardingspunten waar je met ecocheques kunt betalen, versterken, en de aankoopmogelijkheden uitbreiden.

Elektronische ecocheques: nog eenvoudiger in gebruik

In maart kondigde Edenred de dematerialisatie van de Ticket EcoCheque, zijn elektronische ecocheques, aan. Sinds 29 februari heeft de onderneming de erkenning van uitgever van elektronische ecocheques op zak. Na de maaltiidcheques is het nu dus de beurt aan de ecocheques om de overstap van papier naar elektronisch te maken. Edenred heeft ervoor gezorgd dat ecocheques en maaltijdcheques met een en dezelfde kaart gebruikt kunnen worden. Een ‘multi-wallet’-oplossing (twee verschillende portefeuilles op een kaart) die voor nog meer gebruiksgemak moet zorgen. De elektronische ecocheque biedt niet alleen tal van voordelen voor het gebruik in de winkel; de technologische innovatie maakt het ook mogelijk om de elektronische ecocheques te gebruiken voor online betalingen.

Online betalen: pilootproject met boerderij Nos Pilifs

Edenred lanceert op 15 juni in samenwerking met Nos Pilifs een pilootproject om online betalingen met elektronische Ticket EcoCheques te testen. “We hebben ervoor gekozen om dit pilootproject op te zetten met Nos Pilifs, omdat we graag een Belgische én duurzame partner willen ondersteunen. Bij Nos Pilifs kan je terecht voor biologische voedingsmiddelen en het heeft tegelijk een sterk sociaal engagement, doordat het een beschermde werkplaats is. Dit alles maakt van Nos Pilifs de uitgelezen partner”, zegt Fanny Charpentier, verantwoordelijke CSR bij Edenred Belgium.

Concreet heeft Edenred samen met Lyra Network een online betaalmodule ontwikkeld die geïntegreerd is in de website van Nos Pilifs. Als de bestelling geplaatst is, kan de klant betalen met zijn elektronische Ticket Ecocheque. De transactie is gratis en heel goed beveiligd, mede doordat de klant een persoonlijke code kan gebruiken om de aankoop te bevestigen. Het pilootproject is voorlopig enkel beschikbaar voor medewerkers van Edenred.

Edenred zette eerder in december 2015 al een pilootproject voor online betalingen met maaltijdcheques Ticket Restaurant op. Technisch gesproken was het project een groot succes en de gebruikers waren heel tevreden. “We finaliseren nu de laatste juridische en technische stappen vooraleer we overgaan tot een nationale uitrol”, zegt Jean-Bernard Trussart, General Manager Edenred Belgium. “We hebben heel veel aanvragen gekregen van handelaren die deze service aan hun klanten willen aanbieden. We zouden klaar moeten zijn voor een volledige uitrol tegen eind 2016.”

Lijst van ecochequeproducten sterk uitgebreid

Sinds de lancering in 2009 worden de ecocheques in meer en meer winkels en voor meer en meer producten aanvaard. Dit zorgt voor een stimulans om ecologisch verantwoorde producten van allerlei type aan te kopen. De meest populaire producten zijn nog altijd huishoudproducten die weinig verbruiken, fietsen, decoratie, producten voor de tuin, en producten voor onderhoud en ecologische renovatie van woningen. De lijst van mogelijkheden is recent uitgebreid, met biologische voedingswaren in 2011, en tweedehandsartikelen, verhuur van fietsen en autodelen, en het verhuur van gîtes en hotelovernachtingen met het groene sleutel-label in 2015.

De aankoop van deze producten moet gebeuren in winkels (of aanbieders van diensten) die ecocheques aanvaarden. Vandaag aanvaarden meer dan tienduizend winkels of aanbieders, waarvan de meeste zelfstandige handelaars, dit betaalmiddel.

Ticket EcoChèque® in cijfers

• 2009: lancering van de eerste Ticket EcoChèques®
  • 1.450.000 Belgen ontvangen er jaarlijks
  • 76.000 bedrijven delen ze uit
  • 10.600 handelaren, waarvan 1 op 10 een buurtwinkel is,  aanvaarden ze
  • 204 miljoen euro per jaar wordt in deze vorm uitgegeven
  • 2011: bioproducten kunnen worden aangekocht met ecocheques

___

Edenred, which invented the Ticket Restaurant® meal voucher and is the world leader in prepaid corporate services, designs and manages solutions that improve the efficiency of organizations and purchasing power to individuals.

By ensuring that allocated funds are used specifically as intended, these solutions enable companies to more effectively manage their:

• Employee benefits (Ticket Restaurant®, Ticket Alimentación, Ticket CESU, Childcare Vouchers, etc.)
  • Expense management process (Ticket Car, Ticket Clean Way, Repom, etc.)
  • Incentive and rewards programs (Ticket Compliments, Ticket Kadéos, etc.)

The Group also supports public institutions in managing their social programs.

Listed on the Euronext Paris stock exchange, Edenred operates in 42 countries, with 6,300 employees, 660,000 companies and public sector clients, 1.4 million affiliated merchants and 41 million beneficiaries. In 2015, total issue volume amounted to €18.3 billion.

Ticket Restaurant® and all other tradenames of Edenred products and services are registered trademarks of Edenred SA.

Follow Edenred on Twitter: https://twitter.com/EdenredBelgie

Bram Smets