Belgische vakantiegangers kozen voor Frankrijk... en voor hun betaalkaart

Jeudi 27 juillet 2017 — Dit weekend belooft het weer superdruk te worden op de snelwegen naar de zon tijdens de beruchte 'chassé-croisé', de jaarlijkse vakantiewissel van de terugkerende juligangers en de vertrekkende augustusgangers. Terwijl de wegen dichtslibben en monsterfiles ontstaan, maakt Mastercard van de gelegenheid gebruik om het koopgedrag van deze twee soorten Belgische vakantiegangers onder de loep te nemen en hun profiel te schetsen. Volgens de recentste gegevens blijft Frankrijk de favoriete bestemming van de Belgen en gebruiken ze op reis steeds vaker betaalkaarten.

Mastercard is een van de grootste verstrekkers van kredietkaarten en wereldwijd registreert het bedrijf meer dan 65.000 transacties per minuut. In de zomermaanden piekt het aantal transacties steevast omdat mensen volop willen genieten van hun vakantie en aan zo weinig mogelijk willen denken. Aan de vooravond van de jaarlijkse vakantiewissel brengt Mastercard de gewoontes van de Belgen tijdens de zomer in kaart en baseert het zich daarvoor op een analyse van de transacties van de Belgen in het buitenland tussen 1 juli 2016 en 31 augustus 2016.

Belgische vakantiegangers grijpen steeds meer naar betaalkaart

Vakanties doen tijdens de voorbereiding ervan niet alleen denken aan koffers pakken, maar ook aan het prijskaartje. Terwijl sommigen hun munten blijven omwisselen voor vertrek, lijkt de betaalkaart meer en meer Belgen te verleiden. In 2016 bestond 90% van de totale uitgaven uit transacties in verkooppunten en slechts 10% uit geldopnames uit automaten. In 2011 maakten geldautomaten 18% van het totale volume uit, bijna een vijfde van de uitgevoerde betalingen door Belgen in het buitenland.

Vandaag houden reizigers vooral rekening met gemak en veiligheid wanneer het aankomt op uitgaven in het buitenland. Geld omwisselen of lokale munten afhalen uit automaten blijkt minder gemakkelijk te zijn dan het betalen met de kaart in fysieke verkooppunten. Daarenboven is de betaalkaart veruit de veiligste betaalmethode in het buitenland. Enerzijds omdat je zo niet teveel fysiek geld op zak hebt en anderzijds omdat het internationale netwerk dat toeziet op de betalingen één van de meest beveiligde ter wereld is”, vertelt Henri Dewaerheijd, Country Manager Belux Mastercard.

Restaurants en supermarkten zijn hotspots voor elektronische betalingen

De Belgen lijken hun reputatie als flinke eters alle eer aan te doen wanneer ze in het buitenland zijn. Volgens een analyse van de transacties van vorig jaar ging 29% van de transacties door Belgische toeristen naar de voedingssector, goed voor één op drie cross-bordertransacties. Supermarkten en voedingswinkels staan op kop (16,2%), gevolg door restaurants (9,5%) en fast food (3,3%). Op de tweede plaats komen de uitgaven die de toeristen uitvoeren op de baan (18,1%). Die transacties worden verdeeld over tol betalen (7,5%), aankopen in tankstations (7,3%) en brandstofverdelers (3,3%). Dankzij de koopjesperiode eindigen de transacties voor shoppen op de derde plaats, wat 11,4% van alle cross-bordertransacties omvat.

Henri Dewaerheijd, Country Manager Belux Mastercard, ziet in deze resultaten de bevestiging van een tendens die we ook in België waarnemen: 'De kaart bovenhalen is een automatisme aan het worden bij consumenten en we merken dat ze die gewoonte meenemen naar het buitenland. In België betalen we het vaakst elektronisch in de supermarkt en op restaurant. Met de kaart betalen is snel en gemakkelijk. Net daarom maken ze steeds meer deel uit van ons dagelijks leven. Het is dus niet verwonderlijk dat we hetzelfde doen buiten de landsgrenzen, niet in het minst omdat deze betaalwijze veiliger en voordeliger is.'

Augustusgangers kiezen voor verre en exotische bestemmingen

Onze zuiderburen mogen zich andermaal uitroepen tot vakantieland bij uitstek. Volgens de geregistreerde transacties blijft Frankrijk veruit de favoriete reisbestemming van onze landgenoten, met bijna 30% van alle transacties van Belgen in het buitenland tijdens de zomermaanden. Uit de cijfers blijkt eveneens dat het vooral de juligangers zijn die massaal voor de Franse 'joie de vivre' kiezen, met 23% meer transacties vergeleken bij augustus 2016. Na Frankrijk prijken ook Nederland (goed voor 16% van alle transacties in de zomer), Spanje (9%) en Italië (6%) op de lijst van populairste vakantiebestemmingen van juligangers.

De populairste bestemmingen in juli blijven ook in augustus populair, maar landgenoten die opteren om in augustus op reis te gaan, blijken iets avontuurlijker aangelegd te zijn en kiezen meer voor verre, minder traditionele vakanties. Hun favoriete reisbestemmingen zijn Marokko (twee keer meer transacties dan in juli), Turkije, Bulgarije en Griekenland.

Debit of krediet: Maak de juiste keuze op reis

Wie vakantie zegt, zegt vaak uitgaven. Als u wilt vermijden dat u extra kosten moet betalen op aankopen, is het belangrijk dat u zich goed informeert. Als u slim wil kopen, dan zal de betaalkaart algauw de voordeligste oplossing blijken. Ongeacht het land waar u naartoe reist, in winkels betaalt u het goedkoopst met Maestro of MasterCard. Kies daarom altijd voor deze kaarten. Het is een voordeligere manier dan valuta omwisselen of geld opnemen uit een bankautomaat, waar u zich ook bevindt. In de eurozone zijn betalingen in handelszaken trouwens helemaal gratis, net als in België.

Wilt u toch graag wat biljetten in uw portefeuille om meloenen te kopen op een markt in de Provence? Als u binnen de eurozone reist, haalt u goedkoper geld uit de muur met uw Maestrokaart dan met een creditcard. Die geldopnames brengen geen extra kosten met zich mee: dezelfde voorwaarden gelden als in België.

Buiten de eurozone zijn de kosten voor geldopnames aan automaten afhankelijk van uw bank en het land waar u zich bevindt. Check zeker de voorwaarden bij uw bank voor u vertrekt.

Over Mastercard

Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, is een wereldwijd betalings- en technologiebedrijf. We beheren ’s werelds snelste betaalverwerkingsnetwerk, waarmee we consumenten, financiële instanties, winkeliers, overheden en bedrijven verbinden in meer dan 210 landen en gebieden. De producten en oplossingen van Mastercard maken dagelijkse commerciële activiteiten -zoals winkelen, reizen, het runnen van een bedrijf en het beheren van financiën- gemakkelijker, veiliger en efficiënter voor iedereen. Volg ons op Twitter @MastercardNederland, doe mee aan de discussie op de Cashless Conversations Blog en schrijf je in voor het laatste nieuws.