Belgische technologie helpt farmasector om medicijnen sneller bij patiënten te krijgen

  • Bluecrux, een Mechels advies- & softwarebureau, opent eerste kantoor in de VS om waardeketens van bedrijven digitaal te transformeren.
  • Binocs, een softwareplatform van bluecrux, helpt farmabedrijven om wetenschappers en laboranten efficiënter te laten werken bij het commercialiseren van nieuwe medicijnen en behandelingen.

Bluecrux, een Belgisch advies- & softwarebureau dat bedrijven helpt digitaal te transformeren en waardeketens te optimaliseren, opent zijn eerste kantoor in New Jersey, Verenigde Staten. De Belgische innovator zal met zijn software de farmaceutische sector in de VS helpen om wetenschappers en laboranten efficiënter te laten werken bij het commercialiseren van nieuwe medicijnen en behandelingen. ​ De software van bluecrux wordt momenteel door 20 van de 50 grootste farmabedrijven getest of gebruikt. De verdere uitbouw naar de Verenigde Staten wordt mee mogelijk gemaakt dankzij Down2Earth Capital, dat sinds eind juni voor een substantieel deel in bluecrux participeert.

“We onderscheiden ons al jaren van de andere spelers op de markt door vol in te zetten op de digitale transformatie van onze klanten en de samensmelting van hun fysieke en digitale wereld. Wij noemen het ook wel hun ‘fygitale’ wereld”, licht Koen Jaspers, partner bij bluecrux toe. Digitale technologieën hebben het potentieel om de waardeketens van bedrijven compleet te transformeren, maar werknemers moeten ook mee kunnen. “Met bluecrux focussen we op beide aspecten”, aldus Koen Jaspers. En dat loont. Ontstaan vanuit de fusie van Bluegrass Consulting en The Crux in 2015, tekent bluecrux jaar na jaar sterke groeicijfers op. In België is het bedrijf vandaag 80 man sterk. “Met de uitbreiding van onze business naar de Amerikaanse markt, willen we tegen 2021 internationaal groeien naar 120 werknemers”. De afgelopen drie jaar is de omzet van bluecrux verdrievoudigd, met ook steeds meer omzet afkomstig uit het buitenland. De verwachte omzet voor 2019 is geschat op 14 miljoen euro, waarvan een derde afkomstig is uit de softwareproducten. Met de opening van een eerste kantoor in New Jersey wil bluecrux zijn groei verder verzilveren.

bluecrux
bluecrux

Binocs, een digitaal platform van bluecrux voor resource planning in laboratoria en onderzoeks- en ontwikkelingsafdelingen, is momenteel in gebruik of evaluatie bij meer dan 20 van de top 50 grootste farmaceutische bedrijven ter wereld waaronder UCB, Merck, Pfizer en GlaxoSmithKline. Binocs heeft in bepaalde bedrijven de geplande oplevering met 50% verbeterd, en een efficiëntieslag van 25% behaald. Het digitaal platform is daarbij het eerste - en het enige - commercieel planningssysteem dat de productie van celtherapie[1] kan ondersteunen. Hiermee draagt het systeem bij dat de therapie meer patiënten bereikt, die daardoor hun levenskwaliteit sneller zien stijgen en hun levensduur aanzienlijk zien verlengen.

“Veel farmabedrijven hebben belangrijke afdelingen aan de oostkust van de VS. Ons nieuwe kantoor zal dan ook een essentiële speler zijn om dergelijke globale programma’s te bedienen”, zegt Geert Vanhove, partner bij bluecrux, die het Amerikaanse kantoor zal opstarten. “De eerste twee strategische projecten zijn reeds opgestart en we verwachten er minstens nog vier extra op te starten in de loop van dit jaar”, voegt Geert Vanhove toe.
Geert Vanhove en Koen Jaspers
Geert Vanhove en Koen Jaspers

Digitale tweelingen

Bluecrux focust met zijn Amerikaanse kantoor in eerste instantie op de verdere uitrol van zijn cloudproducten, maar heeft ruimere ambities. “Technologie heeft een bijzonder sterk potentieel voor de optimalisatie van waardeketens. Dankzij big data en artificiële intelligentie kunnen organisaties wereldwijd een zogenaamde ‘digital twin’ opbouwen van hun ketens en dankzij slimme software de meest uiteenlopende scenario’s toepassen. Één van onze technologieën in dit speelveld waar we heel erg in geloven is LightsOutPlanning. Die helpt bedrijven fundamenteel efficiënter en slimmer te werken. Waar bedrijven vroeger beroep deden op spreadsheets en trage planningsystemen, is de technologie vandaag voorhanden om waardeketens op basis van realtime data en what-if scenario’s te optimaliseren”, zegt Koen Jaspers.

Het Amerikaanse kantoor van bluecrux opende op 1 juli de deuren.

D2E investeert in bluecrux

Bluecrux heeft ambitieuze groeiplannen om zijn oplossingen, zowel de consulting activiteiten als de SaaS technologieën Binocs & Lightsoutplanning, verder uit te bouwen bij verschillende klanten en in verscheidene sectoren. Bluecrux ging daarom op zoek naar een partner die deze groei mee kon helpen faciliteren. “In Down2Earth vonden we een dynamische en onafhankelijke partner die onze business verstaat en onze wereldwijde groeiplannen volledig ondersteunt”, zegt Koen Jaspers.

###

Over bluecrux & Down2Earth

Sinds 2011 helpt bluecrux klanten om de juiste linken te leggen tussen bedrijfsstrategie, technologie en werknemers. Bluecrux heeft verschillende internationale namen in zijn klantenportefeuille zoals Johnson & Johnson, Pfizer, Bridgestone, Toyota, Cargill, Bekaert, en vele anderen. En dit binnen verschillende domeinen: planning, digital operations, distribution, customer management, workforce & change. Bluecrux levert innovatieve SaaS technologieën, zoals Binocs & LightsOutPlanning. Daarnaast heeft het een uitgebreide consulting tak, specifiek gericht op business transformatie.

Down2Earth Capital is een onafhankelijk private equity bedrijf, opgericht in 2013, met als focus kleine en middelgrote transacties in België. D2E Capital combineert een jarenlange en succesvolle ervaring in private equity met industriële expertise op topniveau. Voor meer informatie: www.d2e.be.

Meer info?

Koen Jaspers, partner bluecrux ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​
+32 479 30 13 41
koen.jaspers@bluecrux.com

Geert Vanhove, partner bluecrux
+32 475 53 67 89
geert.vanhove@bluecrux.com ​
http://www.bluecrux.com

Joost Verdiesen, ​
principal Down2Earth
+32 475 43 58 21
http://www.d2e.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Ketchum

Ketchum is an international PR consulting agency, located in Brussels, with a focus on corporate clients. We offer you communication solutions with a twist: creative and out of the box. If you’re looking for fresh and new ideas to solve topical problems, Ketchum is your perfect match.  
 

Neem contact op met

Scheldestraat 122 Brussel

ketchum.brussels