Bedrijven komen op sollicitatie bij de kandidaat

Hireme vindt recruitment opnieuw uit: talent en bedrijf worden via uniek online platform gematcht

De war on talent woedt volop: bedrijven zijn naarstig op zoek naar talent dat hun positie kan versterken op de markt, maar dat talent is knap lastig te vinden. Voor de veranderende jobmarkt brengt het Belgische hireme.io de oplossing: een online platform dat bedrijven toegang verleent tot een veelheid aan Europees talent, voor zowel vaste als tijdelijke jobs, en hen zo de perfecte werkkracht laat vinden. Kandidaten laten als het ware bedrijven bij hen op sollicitatie komen waarbij bedrijven zichzelf en hun jobs aan de kandidaten voorstellen, op basis daarvan kan er een match gemaakt worden. Dankzij de anonimiteit vinden ook niet-actief werkzoekenden hun weg naar het platform en lopen ze geen interessante jobopportuniteiten mis door hun huidige baan.

Een jobmarkt in volle transformatie

De jobmarkt veranderde de laatste jaren volledig. Talent is schaars waardoor bedrijven vaak met moeite de juiste persoon voor hun leegstaande positie vinden. Zo geeft 84% van de recruiters aan dat sollicitanten vaak de kwaliteiten niet hebben waarnaar ze op zoek zijn. Bovendien werken de traditionele recruitment technieken niet meer. Recruiters krijgen geen antwoord op berichten en talent wordt overspoeld door berichten via allerhande professionele netwerken die ze het liefst negeren. Kandidaten verkiezen daarbovenop direct contact met bedrijven, wat met de traditionele recruteringsbureaus ook niet gaat.

Hireme past daar een mouw aan met hun online platform dat gebaseerd is op reversed recruitment. Hier gaan de kandidaten niet op zoek naar de job, maar komt de job naar hen en past perfect bij wat ze zoeken. Kandidaten creëren, met de hulp van hireme’s talent acquisition team, hun anoniem profiel met hun ervaring waarbij ze ook vooral hun verwachtingen qua loon, locatie en jobinhoud aangeven. Na kwalificatie komt het anonieme profiel terecht op het platform, waar bedrijven in een real-time, up to date database van 137.000 kandidaten op zoek kunnen gaan naar de perfecte match voor hun bedrijf. Bedrijven krijgen bovendien een overzicht te zien bestaande uit - anonieme - kandidaten die dan weer met hun verwachtingen van een werkkracht overeenstemmen. “Bij Hireme willen we onze klanten het beste talent op de markt tonen en willen we onze kandidaten enkel jobs laten zien die in lijn liggen met hun aangegeven verwachtingen. Zo besparen we klanten en kandidaten tijd door enkel realistische mogelijke matches voor te stellen,” vertelt Farid El Machaoud, co-founder & managing partner van hireme.io.

Wanneer bedrijven een interessant profiel zien, kunnen ze beslissen deze kandidaat te “poken” om te kijken of de kandidaat geïnteresseerd is. Pas als er interesse is vanwege de kandidaat, kan deze zijn contactgegevens vrijgeven en wordt alles van het eerste gesprek tot het tekenen van het contract via het platform afgehandeld zonder dat er enige intermediair aan te pas komt.

“Het is cruciaal dat we mee evolueren met de arbeidsmarkt en nieuwe oplossingen aanbieden die inspelen op de nieuwste trends. Mensen zoeken niet langer actief naar jobs: talent moet gevonden worden en daar speelt ons platform perfect op in,” aldus Farid El Machaoud. “Veel van het huidige talent heeft momenteel werk, maar is wel geïnteresseerd in andere mogelijkheden. Daarom verzekeren wij onze kandidaten van anonimiteit zodat zij zorgeloos naar andere job opportuniteiten kunnen kijken zonder hierbij hun identiteit weg te moeten geven. Kandidaten krijgen op voorhand ook alle informatie betreffende de job inhoud, het salarispakket en het bedrijf te zien..”

Met de deur op een kier

Een heleboel talentvolle werkkrachten1 wordt met traditionele recruitment technieken over het hoofd gezien omdat ze niet actief op zoek zijn naar werk, het zogenoemde passieve talent. Uit LinkedIn Talent Trends blijkt dat 70% van de medewerkers gevonden wordt bij passief talent dat de deur op een kier heeft staan voor nieuwe mogelijkheden. Bovendien kijkt 65% van de kandidaten binnen de 91 dagen na de start van een nieuwe job alweer naar openstaande vacatures. Het Belgische platform van Hireme biedt het perfecte antwoord op deze trend: dankzij de anonimiteit kunnen actief werkende kandidaten hun mogelijkheden openhouden voor wanneer een interessante kans op hun pad komt. Zo vindt niet alleen het bedrijf de perfecte kandidaat, maar loopt het talent ook geen professionele kansen mis.

Freelancer is the new black2

In 2019 waren er ongeveer 135.710 freelancers actief op de Vlaamse jobmarkt. Dat is ook niet verrassend: de helft van de bedrijven kiest voor freelancers omwille van hun flexibiliteit. 62% geeft dan ook aan hen in te zetten tijdens drukke periodes. “Het aantal freelancers zit in stijgende lijn. Ons platform biedt bedrijven niet enkel de mogelijkheid om hun toekomstige vaste medewerkers aan te trekken, maar geeft hen ook een rechtstreekse toegang tot freelancers, vaste medewerkers van projectsourcing bureau’s en interimkantoren,” aldus Farid El Machaoud. “Het volledige beheer van heel dit proces van aanvraag, contractualisatie, timesheetbeheer en facturatie werd volledig geautomatiseerd en verloopt via het hireme platform. Het zit ‘m allemaal in het zich aanpassen aan de vragen van de jobmarkt en dat doet Hireme met ons uniek platform.”

1. Voornamelijk binnen de IT, Engineering, Bouw, Technical sales, Digitale marketing, Finance en Life sciences

2. Cijfers op basis van het Freelance Focus rapport van Unizo

Charlotte Van Acker