1/3 van de financieel uitgesloten mensen in Europa werkt en is tussen 18 en 34 jaar oud

Miljoenen Europeanen hebben geen toegang tot de wereldwijde economie, en de weg naar inclusie is digitaal

Mastercard maakte vandaag bevindingen bekend van nieuw onderzoek naar financieel uitgesloten mensen in Europa. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan een derde (33%) voltijds werkt en dat 35% tussen 18 en 34 jaar oud is. 138 miljoen[1] Europeanen zijn financieel afgesneden van de maatschappij en beschikken niet over een bankrekening of betalingsmethoden. Deze bevindingen staan haaks op de algemene perceptie en komen voort uit het onderzoek dat Mastercard voerde naar wie deze mensen zijn en waarom ze financieel zijn uitgesloten.

Verrassend is dat 87% al zijn hele leven in hetzelfde land woont. De resultaten toonden ook dat 38% zijn huur of hypotheek in cash betaalt en dat maar liefst 88% van de ondervraagden in cash betaalt voor alle andere voorzieningen.

Uit het onderzoek blijkt evenwel dat technologie sterk is geïntegreerd in dit segment van de maatschappij. De toegang tot technologie via het gebruik van smartphones is in aanzienlijke mate gestegen: van 29% in 2013 tot 49% in 2016. Een kwart (27%) heeft echter geen toegang tot financiële producten en diensten, wat duidt op een serieuze kloof tussen diegenen die technologie gebruiken en diegenen die toegang hebben tot financiële diensten en producten.

De constante afhankelijkheid van cash maakt deze mensen extreem kwetsbaar voor verlies of diefstal van geld en betalingsgeschillen, aangezien er geen elektronisch spoor of bewijs van aankoop is en ze niet in staat zijn om voorafbetalingen uit te voeren of betalingen op voorhand te plannen. Dit segment van de maatschappij moet vanwege kasstroomproblemen zijn toevlucht zoeken tot ongeschikte alternatieve betaalmethoden, waardoor ze in schulden kunnen verzeilen.

Ann Cairns, President International for MasterCard, had het volgende te zeggen over de resultaten: “Veel mensen zien het concept van uitsluiting vaak als een probleem in ontwikkelende landen, maar dit verslag toont duidelijk aan dat uitsluiting een even groot probleem is in de 'ontwikkelde' landen van Europa als in de rest van de wereld. Uitsluiting heeft een serieuze impact op de levenskwaliteit van mensen en ontzegt hen basisvoordelen, met inbegrip van een betere bescherming en meer gemak, en toegang tot de wereldwijde economie. Dat de mogelijkheden en technologie vrij verkrijgbaar zijn voor wie in de maatschappij moet worden opgenomen, bewijst dat dit een probleem is dat samenwerkingen, onderwijs en innovatie kunnen oplossen.”

Het onderzoek stelt dat een gebrek aan kennis over en een wantrouwen in de banksector de voornaamste redenen zijn voor het niet hebben van een volwaardige bankrekening of toegang tot financiële diensten. Een vijfde (20%) wil helemaal geen bankrekening (wat een gebrek aan bewustzijn van de potentiële voordelen suggereert) en nog een 10% zegt dat ze banken niet vertrouwen met hun geld. Samen met innovatie en onderwijs kunnen digitale prepaid-oplossingen en elektronische betalingen de kloof tussen technologie en financiële diensten helpen overbruggen.

Ann Cairns voegde hier nog aan toe: “Hoewel de bevindingen over financiële inclusie verontrustend zijn, gelet op de snel stijgende technologische integratie van bv. smartphones, is het duidelijk dat de weg naar financiële inclusie digitaal is. Door slim in te spelen op de snel stijgende technologische integratie kunnen we nieuwe oplossingen ontwikkelen zodat iedereen in Europa straks toegang heeft tot een bankrekening. Dit zal miljoenen levens verbeteren en ons allemaal ten goede komen, door een eerlijkere en vrijere maatschappij te stimuleren.”

Klik hier om het volledige rapport te raadplegen.

[1] Gegevens Wereldbank http://databank.worldbank.org/data/reports.aspx?source=1228

Over Mastercard

Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, is een technologiebedrijf in de sector van de wereldwijde betalingen. Wij baten het snelste netwerk voor de verwerking van betalingen uit en verbinden klanten, financiële instellingen, handelaars, overheden en bedrijven met elkaar in meer dan 210 landen en territoria. De producten en oplossingen van Mastercard maken alledaagse commerciële activiteiten, zoals winkelen, reizen, een bedrijf runnen en beheer van de financiën, voor iedereen gemakkelijker, veiliger en efficiënter. Volg ons op Twitter @MastercardNews, neem deel aan het gesprek op de Beyond the Transaction Blog en registreer u voor het laatste nieuws op het Engagement Bureau.

Over het onderzoek

Mastercard heeft een face-to-face-enquête afgenomen bij 635 respondenten in 6 landen (het VK, Polen, Italië, Rusland, Frankrijk en Spanje) in Europa. De interviews voor deze enquêtes vonden plaats tussen 18 juli en 10 augustus 2016. De foutenmarge voor dit onderzoek bedraagt +/- 3,0% op het totale niveau, en +/-6,0% op marktniveau. De enquête werd beheerd door Ipsos, een bedrijf dat wereldwijd onderzoek uitvoert en enquêtes afneemt.

MasterCard-FINANCIAL-INCLUSION-infographic.V.5.pdf

MasterCard-FinInc-December-Twitter-Posts-v2.pdf